Pros i contres de la dutxa diària, a "Tot es mou"

És bo dutxar-se cada dia?

A l'hora de dutxar-se, la freqüència sí que importa. Però no és l'únic per tenir en compte. És bo dutxar-se amb aigua freda? Amb quin sabó? La dermatòloga Alba Català, al "Tot es mou", ha explicat les claus per protegir la pell al màxim.
Judith Arnalot Actualitzat
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

Ens dutxem massa? Ens podem dutxar cada dia? O posem en perill la nostra pell? Quina és la millor manera de fer-ho? Quin tipus de sabó hem de fer servir?  La dermatòloga Alba Català ha respost al "Tot es mou" a totes aquestes preguntes i ens ha explicat quines conseqüències pot tenir la dutxa diària per a la nostra pell i quina és la millor manera de protegir-la.

 

"Podem fer-ho cada dia, però és molt important que les dutxes siguin curtes, amb temperatura tèbia, no utilitzar esponges i només aplicar sabó a les zones brutes." - Alba Català, dermatòloga

 

Quantes vegades a la setmana ens hem de dutxar?

La pell està preparada per suportar una dutxa al dia. Si has fet esport o has suat en excés, i has de tornar-te a dutxar, pot fer-ho, però sempre i quan siguin dutxes curtes, de no més de 5 minuts de durada. I si és només amb aigua, encara millor. Quan estem molt de temps dins d'una piscina o ens donem una dutxa interminable, els nostres dits de les mans i dels peus s'arruguen, perquè la pell s'ha deshidratat. En concret es deshidrata la capa còrnia, la part més externa de la pell. L'aigua rica en ions present en les cèl·lules de la pell passa a l'aigua en la qual ens estem banyant. Això passa perquè la nostra pell, encara que ens aïlli de l'exterior, no és impermeable. Actua com una membrana que permet per osmosi l'intercanvi de líquids d'un costat a un altre.

 

L'aigua: freda o calenta?

Ni una cosa ni l'altra. El més recomanable és que sigui tèbia. La temperatura ideal per dutxar-se és entre els 25 i els 30 graus. L'aigua massa calenta, no només pot irritar la pell mentre t'estàs dutxant, també pot causar sequedat i picor intens. I pot alterar la barrera lipídica natural tant necessària per la nostra pell. 
 

I amb quin sabó?

Idealment, s'han d'utilitzar gels de bany suaus, provats dermatològicament. Es important que respectin el pH natural de la pell (que oscila a la pell adulta entre 5.5 i 6). A més, només es recomana aplicar-lo en aquelles zones del cos que s'embruten més (aixelles, genitals i peus), que són els que poden produïr olor corporal. I, per contra, no s'aconsella ensabonar les cames o els braços ja que tenen més tendència a deshidratar-se. Tampoc s'aconsella utilitzar esponja ni fregar la pell, ja que pot alterar, de nou, la barrera lipídica de la pell que aporta una adequada hidratació.

 

Al matí o a la nit?

Depèn. No hi ha consens en aquest punt. Alguns experts recomanen dutxar-se al mati perquè l'aigua de la dutxa incrementa el nostre nivell d'alerta, ajuda a regular la temperatura corporal i a trencar amb el cicle de la son. A més, durant la nit l'organisme realitza múltiples processos de regeneració cel·lular que creen desfets orgànics expulsats a través de la suor. Aquestes substàncies es van acumulant al llarg de les hores de son i cal retirar-les de la pell.


Per una altra part, dutxar-se a la nit pot ser molt bo per les persones que tenen problemes per conciliar la son. Una dutxa a la nit amb aigua tèbia ajuda a augmentar la temperatura corporal, deixant l'organisme amb una temperatura necessària per a un bon descans. A més, una dutxa a la nit pot tenir efecte calmant i relaxant, ja que permet a les persones desconnectar de la rutina i acabar el dia de forma plaent.

VÍDEOS RELACIONATS