Ruta per les Guilleries: darrere les petjades dels carboners
A Sant Hilari Sacalm, recorrem indrets amb rouredes i salts d'aigua, d'on fins a principis de segle XX es treia llenya i carbó
Les Guilleries és un lloc ideal per a tothom qui estima la natura. El lloc per despertar tots els sentits. Sant Hilari Sacalm, a la Selva, és un emblema de les Guilleries, un lloc feréstec i encara força desconegut a tocar del Montseny.
Just en aquest indret us proposem de fer la Ruta dels Carboners, que permet descobrir la vall de la Riera d'Osor, entre els municipis de Sant Hilari Sacalm i Osor, municipis de tradicions lligades al seu entorn natural.
L'itinerari és dins la zona de protecció de la xarxa Natura 2000.

Els carboners, una professió emblemàtica
Ser carboner a la zona de Sant Hilari era una de les professions més habituals i característiques fins als anys 1930-1940. El regidor de Medi Ambient, Jordi Rotllant, detalla la peculiaritat de la professió en aquesta zona:
"Aquí, el sector primari sempre ha estat lligat a l'aprofitament de la llenya i el carbó. Per tant, és una zona on els carboners hi feien les piles de carbó i les portaven a vendre cap a la ciutat, cap a Barcelona."
I la ruta passa per alguns punts on es pot veure la feina que feien els carboners, segons explica Anna Brugué, tècnica de Turisme:
"Passa pel costat del que eren abans algunes de les antigues places de carboners, on encara es pot veure algun tros de pedra seca."

La ruta també és natura
Amb un paisatge particular, t'embriaga la natura, molt particular, com explica David Soler, geòleg i codirector de la càtedra de l'Aigua Natura i Benestar de la Universitat de Girona i la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya:
"Els atractius naturals són molt representatius del cor de les Guilleries. El camí passa per boscos de castanyers, per rouredes, travessa zones amb pendents i zones rocoses.
La riera d'Osor va alternant gorgues i salts d'aiga. I també hi ha saltants d'aigua, bastant espectaculars. Una zona per gaudir del silenci."

I amb punts destacats on quan hi arribes et quedes bocabadat, segons Soler:
"Et trobes, per exemple, una roca foradada. És una roca enorme, al mig de la riera d'Osor. A més hi ha la cova del Serrallonga, on s'amagava, diuen, el mític bandoler. O també el saltant d'aigua Mas Clavé, que et trasllada, salvant les distàncies, al mig de l'Amazònia."

I com és la ruta?
La ruta és un camí estret, no és una pista ampla. Un camí que passa pel mig dels boscos de les Guilleries. Hi ha algun tram de terra i rocs. És una ruta circular d'uns 9 km amb uns 400 metres de desnivell, que, segons Brugué, cal fer amb botes, com a mínim en un parell de quilòmetres:
"La recomanem a gent que li agradi la natura i que tingui una preparació per fer una ruta de 9 quilòmetres amb aquest desnivell.
Sí que es pot fer amb famílies, però amb nens acostumats a caminar per muntanya perquè hi ha alguns trams una mica més complicats. Sobretot, a prop de la riera, s'ha d'anar més amb compte perquè es pot relliscar amb la roca."

Per a més informació, podeu anar al lloc web de l'Ajuntament de Sant Hilari o a l'oficina de turisme del municipi de la Selva.
Podeu recuperar aquesta i totes les rutes per fer turisme que fem cada setmana a Catalunya Informació, i escoltar els seus protagonistes, a la web del programa Un país per voltar.

- ARXIVAT A:
- Medi ambientTurisme