Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
L'ofici d'educar (El suplement)

Eines per gestionar amb èxit el conflicte adolescent i ser feliços

Estratègies per transformar l'esgotador conflicte entre pares i fills adolescents en una oportunitat per madurar i acompanyar

Enllaç a altres textos de l'autor

Elisabet Pedrosa

Directora i presentadora de "L'ofici d'educar" d'"El suplement"

@ElisabetPedrosa
Actualitzat

Educar adolescents avui és més difícil que mai, assegura Alba Castellví, sociòloga, educadora, mediadora de conflictes i autora d'"Educar adolescents":

"Cada dia m'arriben a la consulta pares que diuen ‘ja no puc més!' esgotats de discutir, d'insistir cent vegades per cada cosa i de resistir; però havien tingut fills per ser feliços i necessiten les claus per recuperar l'alegria de viure en família."

Com a conseqüència de la pandèmia han augmentat els símptomes de depressió, ansietat i malestar emocional, alerta Jordi Royo, psicòleg clínic i autor de "SOS adolescents":

"Ha augmentat l'abús de pantalles, les disfuncions alimentàries, el policonsum de drogues, la violència entre iguals, el bullying i el ciberbullying, la violència cap als pares i mares, els comportaments sexuals de risc, les autolesions i els intents de suïcidi."

Si alguna cosa caracteritza l'adolescència són les disputes entre pares i filles, segons Sonia Lopez, psicopedagoga, mestra i autora d'"El privilegio de vivir con un adolescente: claves para educar con empatía y optimismo".

"Bronques que esclaten quan l'adolescent incompleix les normes pactades o és incapaç de regular les seves emocions, que danyen el vincle i ens omplen d'incomprensió, culpa i ira, i ens fan aixecar el to de veu i creen una barrera d'incomunicació entre pares i fills."

Per als adolescents els conflictes són una oportunitat per desenvolupar les seves habilitats, apunta Sara Desirée Ruiz, autora de "Te necesita aunque no lo parezca" i "El dia que mi hija me llamó zorra".

"Els conflictes permeten fer créixer la relació. No estar d'acord amb ells no vol dir deixar d'estimar-los. És bàsic escoltar-los, expressar-se amb assertivitat i enfocar-nos a una solució consensuada."

Els conflictes fan créixer la relació amb l'adolescent; és bàsic escoltar-los amb assertivitat i enfocar-nos a una solució consensuada (pexels)

Les fonts de conflicte amb els adolescents

Jordi Royo ha identificat cinc conflictes bàsics a les cases amb adolescents:

"El baix rendiment acadèmic; la manca de participació dels adolescents en el repartiment de les tasques domèstiques; l'abús de les pantalles; l'exigència dels nois i noies per ampliar horaris de sortides i d'oci; la negociació relacionada amb els diners i l'ús que se'n fa, i l'excessiva exposició a formes d'oci paralitzant, com les pantalles."

Per Royo és essencial no abdicar de les nostres funcions com a pares i mares, posar-los normes i límits, defensar els seus drets, però també ajudar-los a complir els seus deures. Alba Castellví ha observat a la consulta tres motors de conflicte en les famílies amb adolescents:

"La por que sentim de deixar-lo desprotegit i que sigui per sempre més un desgraciat; quan expressen opinions o decisions que van en contra dels nostres valors i quan fan trontollar el nostre autoconcepte com a pares i mares."

Volem decidir per ells per evitar-los patiment, però ells necessiten autoafirmar-se per sentir-se adults, assegura Castellví, tot i que encara no són autònoms, i proposa deixar-los decidir sobre el que depèn d'ells, però que siguin els pares i mares qui decideixin sobre com es viu a casa i a la família. I és important no permetre mai faltes de respecte ni insults, adverteix la mediadora:

"No respondre res que vagi precedit d'una falta de respecte fins que hi hagi una reparació: un penediment del que s'ha fet, per no normalitzar-ho. I cuidar-ho des de petits, posant línies vermelles, però ni de broma insultar."

Necessiten autoafirmar-se per sentir-se adults, tot i que encara no siguin autònoms (pexels )

L'autora del best-seller "Educar sense cridar", Alba Castellví, creu que un crit a temps pot ser útil i necessari perquè ens facin cas:

"Però no cridar per sistema, perquè no funciona, és més efectiu un xiuxiueig amb una ordre molt concisa, mirant fixament als ulls, i és menys desgastant. I si li hem fet un crit, no cal culpar-nos; és l'oportunitat per a l'adolescent d'afrontar algú que ha perdut els estreps."

Eines pràctiques per gestionar sis conflictes quotidians:  

Quan el conflicte esclata, l'adult ha de ser l'encarregat d'apagar el foc i no atiar-lo, recorda la psicopedagoga Sonia López:

"Oferint-li temps i espai per calmar-se, sense retrets ni judicis, i estant presents i disponibles."

Per a un adolescent, que interfereixin en l'ordre de la seva habitació és com qüestionar la seva persona i la seva llibertat, afirma Alba Castellví, que ens comparteix una proposta d'èxit:

"Havent avisat mitja hora abans l'adolescent, els pares revisen l'habitació dues vegades a la setmana, i si està neta i endreçada, l'adolescent pot sortir i d'aquesta manera tots estan contents."

El sexe malentès és una de les preocupacions que amoïna els pares. La sociòloga proposa combatre'l posant a l'abast dels adolescents informació de qualitat o d'experts per evitar que recorrin a la pornografia. Perquè el mòbil de l'adolescent no sigui font de conflictes, Alba Castellví proposa un contracte d'ús:

"El mòbil pertany al titular del contracte, l'adult, que té el dret i l'obligació de saber què passa amb el mòbil en règim de préstec al fill o filla, per protegir-lo, i li pot requisar si en fa un mal ús."

En fer un contracte per a l'ús del mòbil, l'adult n'és el propietari i, si no es respecten les condicions, el pot requisar (pexels)

Castellví suggereix que s'estableixin condicions d'ús: temps i espais, adaptats a cada família, i també les conseqüències de vulnerar el contracte, però tot això s'ha de fer abans de donar-li el mòbil o, si ja l'hi hem donat, posant condicions per mantenir-lo. Tenir clar el seu mapa de relacions ens pot ajudar a protegir-lo de les relacions perilloses, assegera Castellví, una altra de les fonts de conflicte amb els adolescents.

"Ensenyar-los que un amic ens fa sentir bé amb nosaltres mateixos a partir de les nostres pròpies experiències, i afavorir que tinguin un entorn divers."

Desmotivar-los pel que fa al consum de drogues, un altre origen de conflictes que sovint normalitzen i banalitzen.

"Creuen que a ells no els passarà res. Cal donar-los informació d'experts sobre els riscos, de pàgines com energycontrol. I transmetre'ls que confiem en ells els farà més responsables."

També cal motivar-los pel que fa als estudis, una altra font de disputes, afavorint temps sense connexió a internet per estudiar o per descansar. Normes clares, concises i controlables, proposa Alba Castellví, com dir les coses amb un to fresc, distès, fins i tot les desagradables; implicar-los en les conseqüències dels seus actes; oferir-los opcions; limitar el temps de les tasques i no aprofitar per alliçonar-los quan s'equivoquen.

"Els tres minuts a peu de porta, abans d'entrar a casa, per recordar-nos que la prioritat és estar bé amb els fills, i només entrar dir alguna cosa positiva, sense fer cap crítica fins al cap de deu minuts."

És important afavorir que els adolescents tinguin temps de desconnexió a internet (pexels )

Alba Castellví proposa dos mètodes més: ALCAP, interaccionar tan poc com es pugui per evitar conflictes, i COLOCA, adreçar-nos a ells com a companys de pis amb els quals convivim, actitud que apel·la a la seva responsabilitat. Ser feliços amb els adolescents passa per esforçar-nos menys, conclou la sociòloga, amb les estratègies adequades i deixant que visquin les conseqüències de les seves decisions.

ARXIVAT A:
Educació
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut