Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
L'ofici d'educar (El suplement)

De pares ansiosos, fills ansiosos? "Hi ha nens amb agenda de ministre"

L'ansietat és un fenomen a l'alça entre infants i joves, banalitzat pels influencers a xarxes socials, i que pot fer la vida impossible als fills si no s'identifica a temps

Enllaç a altres textos de l'autor Elisabet Pedrosa, directora i presentadora de "L'ofici d'educar" d'"El suplement"

Elisabet Pedrosa

Directora i presentadora de "L'ofici d'educar" d'"El suplement"

@ElisabetPedrosa
Actualitzat

La pandèmia, segons l'OMS, ha disparat un 25% el nombre de depressions i quadres d'ansietat, també entre els més joves. No tots la senten de la mateixa manera, però. Per a l'Aina, l'ansietat es tradueix en una opressió al pit, derivada d'una preocupació molt gran pel que ha de venir. La Laura, en canvi, la sent quan no controla una situació i li costa respirar. Viure amb ansietat no és estar nerviós i ja està, és estar en constant estat d'alerta per a la Júlia:

"Cada cosa que faig, dic, algú fa o diu o fins i tot coses que no han passat o no han dit fan que em mengi el cap durant hores o fins i tot dies. I he après a conviure-hi i el truc és dir-me que no és la fi del món i que serà temporal".

L'ansietat pel Conrad és atribuir tanta importància als problemes que tota la resta és insignificant, i ho passa molt malament. Quan la Meritxell ha de fer mil coses, al final acaba desesperada i ha de parar en sec i respirar. A la Berta li calma sortir amb amics i fer exercici, i a la Nora relativitzar i buscar una solució.

Quina ansietat és necessària i quina fa la vida impossible?

Hi ha l'ansietat normal, quan es posa en perill la nostra vida i ens va bé per protegir-nos, i el trastorn d'ansietat, un mal funcionament de l'ansietat, exagerada, i que es pot perllongar en el temps, explica Gio Zararri, autor de "El fin de la ansiedad en niños y adolescentes".

Per la periodista Eva Millet, autora de "Niños, adolescentes y ansiedad":

"Davant d'un examen, quan ens llevem per despertar-nos, a l'hora d'operar o de pilotar un avió cal una certa dosi d'ansietat per excel·lir, i desperta emocions com l'empatia per ajudar als altres, però en excés ens pot  fer la vida impossible".

S'han banalitzat expressions com l'ansietat o la depressió i s'han d'utilitzar correctament perquè determinen el nostre cervell i com veiem el món, reivindica la terapeuta familiar Clara Darder, didacta en PNL (Programació Neurolingüística).

"La PNL  assegura que les paraules modifiquen un 70% el nostre cervell. Quan ens diuen coses negatives o ens parlem malament en el diàleg intern ens invalidem, baixa l'autoestima i ens angoixem encara més".

Hem de conèixer les nostres virtuts i les nostres ombres per entendre què ens angoixa, i segurament no serà tan greu perquè el 90% del que ens angoixa no arriba a passar mai, assegura la terapeuta.

L'ansietat és un fenomen "cool" a les xarxes?

Tenen més likes si diuen que tenen ansietat perquè inspiren simpatia, confessen alguns dels adolescents que han parlat amb l'Eva Millet. L'ansietat és "cool", la manifesten famosos i influencers. Vivim temps ansiosos, qui no està hiperocupat és un fracassat, i anar molt de bòlit és un signe d'estatus, argumenta la periodista, que assegura que l'ansietat sovint és fruit de la criança:

"Els nens pugen a la roda del no parar amb agendes de ministre i exhibicions continues per ser perfectes i triomfar, i els genera molta ansietat. Hi ha famílies que trien sempre pels  fills o els fan els deures per evitar que s'equivoquin i frustrin."

De pares ansiosos en surten fills ansiosos, assegura la periodista. Al món anglosaxó hi ha pares desesperats perquè diagnostiquin als seus fills un trastorn d'ansietat perquè els donen avantatges acadèmics, com ara més temps per examinar-se.

Quins son els símptomes de l'ansietat en nens i adolescents?

Els més petits no saben expressar l'ansietat i s'ha d'estar molt atents als símptomes alerta l'Eva Millet:

"Tenir sempre petites malalties, el bloqueig en situacions acadèmiques, mutisme de sobte, preocupacions constants,  exagerades i aparentment absurdes, alteracions dels patrons de la fam i la son o no voler anar a llocs habituals."

I un signe d'ansietat i malestar que veuen cada vegada més entre adolescents són les autolesions. Més trastorns d'hiperactivitat, més PASS (persones altament sensibles) i un 30% mes de suïcidis és el que ha constatat la terapeuta Clara Darder:

"L'ansietat és símptoma de no saber gestionar les emocions ni demanar ajuda, se senten impotents i frustrats després de dos anys de restriccions i és molt important donar-los veu."

L'estil de vida frenètic afavoreix l'ansietat dels fills (iStock)

Què podem fer si el nostre fill o filla té ansietat?

Buscar ajuda professional per avaluar si el menor necessita teràpia, defensa Gio Zararri, i enfocar-se en l'autocura:

"Per compensar l'estat d'alerta excessiva practicar la meditació, la relaxació, la respiració diafragmàtica i l'esport que redueixen les hormones de l'estrès, però tot plegat com si fos un joc."

Hi ha dos enemics a combatre: la vida sedentària i les drogues tecnològiques alerta aquest expert, perquè estar tancats a casa consumint menjar porqueria i pantalles comporta riscos emocionals i físics per ells com les addiccions.

Un terç dels joves amb els que va parlar l'Eva Millet d'una escola d'elit de Barcelona havien pres pastilles per tranquil·litzar-se, però ella no és partidària de patologitzar ni medicar l'ansietat. És més efectiu afrontar l'ansietat amb la Teràpia Cognitiva Conductual que canvia la manera de pensar i d'actuar, assevera l'Eva Millet:

"Educar la valentia i la resiliència, exposar-se a la por per reentrenar l'amígdala,  i imaginar que es pot superar el pitjor que podria passar. I també els contes de tota la vida són un recurs interessant perquè els ajuden a assajar el malestar. "

Uns bons hàbits de son, el joc, que és un gran ansiolític, el contacte amb la natura, que calma, i el poder de l'afecte i les abraçades són estils de vida que prevenen l'ansietat per la periodista.

El contacte amb la natura calma i ajuda a prevenir l'ansietat (iStock)

Per conèixer els detonants de l'ansietat és també efectiva la teràpia grupal, defensa la Clara Darder, perquè permet compartir amb els iguals dificultats i consells. I també l'enneagrama, un sistema de classificació de la personalitat, que permet identificar i cultivar determinats trets del caràcter i transitar per la vida amb menys angoixa, explica la formadora en enneagrama.

Us proposem també els llibres "Hola ansietat" de la psicòloga i biòloga Núria Gabernet i "Tengo un nudo en la barriga" del psicòleg Albert Soler per explicar l'ansietat als nens.

 

ARXIVAT A:
Salut Mental
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut