Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
L'ofici d'educar (El suplement)

Creixen les alternatives pedagògiques en temps de pandèmia

La Covid ha estat una oportunitat per fer visibles opcions que ja existien, com el "Homeschooling" o les mares de dia, i per crear-ne de noves

Actualitzat
TEMA:
Educació

La demanda d'alternatives pedagògiques que proposen posar l'infant al centre, i acollir sobretot la seva salut emocional, ha proliferat en els darrers mesos. 

L'escola a casa, coneguda com a "Homeschooling"

Les famílies que porten els fills a escoles lliures o que han optat per educar-los a casa reclamen des de fa anys que se'ls reconegui legalment aquesta opció, com passa als Estats Units o a la majoria d'Europa. La pandèmia ha estat una oportunitat per a algunes famílies per fer visibles les alternatives pedagògiques.

La presidenta de la Coordinadora Catalana pel Reconeixement i la Regulació del Homeschooling, Carlota Sala, explica que, arran del coronavirus, la demanda d'informació per fer l'escola a casa ha augmentat un 900%.

La Constitució diu que l'educació és obligatòria; no l'escolarització

És difícil reproduir l'escola a casa? Les famílies que han optat per aquesta opció asseguren que cal calma i presència per crear ritmes i rutines afins a les necessitats autèntiques dels fills per compaginar convivència, aprenentatge i desenvolupament i que sigui plaent per a tota la família.

Per aconseguir-ho, des d'Educar a casa, creuen que és essencial que hi hagi un espai per a l'autocura dels pares. Segons Carlota Sala, que sigui permanent o no l'escola a casa empodera les famílies, perquè permet fer-se càrrec de l'educació dels fills i conèixer com aprenen i com afronten les dificultats els teus infants.

Quatre alternatives pedagògiques en temps de pandèmia
(Foto de Jessica Lewis [Unsplash])

El Tercer Grup

Són més de 4.000 entre famílies i educadors que proposen anar més enllà del debat sanitari per posar les necessitats i la salut psicoemocional de les criatures al centre. Raquel Guimerà és mare d'una nena de gairebé 3 anys i un nen de 5, i va sentir que els protocols sanitaris estaven dividint les famílies en dos grups: els que consideraven que les mesures sanitàries eren suficients i els que consideraven que eren insuficients; i va pensar que calia crear El tercer grup, a partir de 3 accions concretes

  1. Han creat un document per presentar a les escoles i a Educació, en què simbòlicament no autoritzen cap maltractament físic o emocional als infants
  2. Ofereixen suport jurídic i psicològic
  3. Busquen alternatives per als que no se senten còmodes anant a l'escola (cooperatives, associacions de famílies)

El Tercer Grup deixa molt clar que es vol desvincular del debat negacionista, i que el que proposen és respecte a totes les opcions de cuidar-se.

Apostem és per viure, encara que sigui amb risc, de manera, sana, amorosa i lliure, perquè el risc forma part de la vida

 

Quatre alternatives pedagògiques en temps de pandèmia
(Imatge cedida per l'Associació de Mares de Dia)

Enxarxa't

És una plataforma de contactes per zones geogràfiques que enxarxa famílies, professionals i educadors per ajudar-les a satisfer les seves necessitats, com ara trobar professionals en cas de teletreball o confinament. Proposen la creació de grups de 10 infants, sense mascaretes, de 3 famílies, i que els porti un acompanyant educador; i que es creï també una xarxa entre mestres.

La Cristina Puigdollers és mare, està acabant magisteri i fa anys que és a l'aula perquè és logopeda. Durant la desescalada van crear Enxarxa't basant-se en l'educació respectuosa: ràtios baixes, contacte amb la natura i ritme relaxat.

Enxarxa't, properament, serà una App, però, mentre aquesta està en construcció, enxarxem les persones interessades amb llistats privats per a cada comarca

Mares de dia 

O el que és el mateix, educadores que tenen cura de 4 infants de 0 a 3 anys a la pròpia llar. Moltes d'elles formen part de l'Associació de mares de dia,  nascuda el 2013 i que inclou 72 mares de dia. L'objectiu és promoure i donar a conèixer la figura de la mare/pare de dia com a opció educativa. La seva coordinadora, l'Elisenda Jardí és mare de dos fills de 6 i 8, mestra d'infantil, psicòloga, mare de dia, i assegura que segueixen el protocol sanitari que d'Educació i Sanitat. Es tracta d'una opció que, aproximadament, té un cost d'uns 500 euros al mes per 8 hores al dia.

Com a requisit fonamental han de tenir formació en educació infantil, pedagogies alternatives i manipulació d'aliments

De fet, per evitar l'intrusisme, estan pendents d'una regulació del Departament d'Afers Socials Treball i família, per evitar que qualsevol persona pugui fer de mare de dia i arribar a més gent.

 

ARXIVAT A:
Educació
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut