TOTS ELS ÀUDIOS

  • Andrea Motis i els trucs de màgia musicals
    Escolta àudio

    Andrea Motis i els trucs de màgia musicals

    Els trucs de màgia estan dissenyats per desafiar la lògica, però què passa quan els apliquem a la música? Existeixen les il·lusions musicals? Ho descobrirem amb la trompetista i cantant Andrea Motis.

    Els trucs de màgia estan dissenyats per desafiar la lògica, però què passa quan els apliquem a la música? Existeixen les il·lusions musicals? Ho descobrirem amb la trompetista i cantant Andrea Motis.

  • Intel·ligència artificial i creativitat, amb Irene Reig
    Escolta àudio

    Intel·ligència artificial i creativitat, amb Irene Reig

    La intel·ligència artificial és una branca de la informàtica dedicada al desenvolupament d'algoritmes que permeten que una màquina pugui prendre decisions que mimetitzin la intel·ligència humana. És aplicable això a la música? Poden les màquines crear obres musicals? Ho descobrim amb la saxofonista de jazz Irene Reig

    La intel·ligència artificial és una branca de la informàtica dedicada al desenvolupament d'algoritmes que permeten que una màquina pugui prendre decisions que mimetitzin la intel·ligència humana. És aplicable això a la música? Poden les màquines crear obres musicals? Ho descobrim amb la saxofonista de jazz Irene Reig

  • Improvisacions a partir del nombre Pi, amb Carles Marigó
    Escolta àudio

    Improvisacions a partir del nombre Pi, amb Carles Marigó

    En matemàtiques, ¿ és la constant d'Arquimedes, una constant que relaciona el diàmetre de la circumferència amb la longitud del seu perímetre,... A la "Cinta de Möbius" construirem una melodia a partir d'aquest nombre i en crearem de noves amb un mestre de la improvisació, el pianista Carles Marigó

    En matemàtiques, ¿ és la constant d'Arquimedes, una constant que relaciona el diàmetre de la circumferència amb la longitud del seu perímetre,... A la "Cinta de Möbius" construirem una melodia a partir d'aquest nombre i en crearem de noves amb un mestre de la improvisació, el pianista Carles Marigó

  • La successió de Fibonacci en la música, amb Ivó Jordà
    Escolta àudio

    La successió de Fibonacci en la música, amb Ivó Jordà

    Leonardo de Pisa, matemàtic italià de segle XIII, va ser el primer de descriure a Europa la successió de Fibonacci. Des d'aleshores aquesta sèrie de nombres s'ha aplicat en ciències de la computació, matemàtica, teoria de jocs... i també en música. Ho descobrirem amb el graller Ivó Jordà.

    Leonardo de Pisa, matemàtic italià de segle XIII, va ser el primer de descriure a Europa la successió de Fibonacci. Des d'aleshores aquesta sèrie de nombres s'ha aplicat en ciències de la computació, matemàtica, teoria de jocs... i també en música. Ho descobrirem amb el graller Ivó Jordà.

  • Els orígens de la notació, amb Raquel García-Tomás
    Escolta àudio

    Els orígens de la notació, amb Raquel García-Tomás

    El musicòleg i compositor Jordan Alexander Key afirma que podem entendre la notació musical com un xifrat per a la comunicació d'un idioma. Com ha evolucionat aquest xifrat al llarg dels segles? Quina relació hi té, amb les matemàtiques? De tot plegat en parlem amb la compositora Raquel García-Tomás.

    El musicòleg i compositor Jordan Alexander Key afirma que podem entendre la notació musical com un xifrat per a la comunicació d'un idioma. Com ha evolucionat aquest xifrat al llarg dels segles? Quina relació hi té, amb les matemàtiques? De tot plegat en parlem amb la compositora Raquel García-Tomás.

  • Nombres primers i composició musical amb Marc Migó
    Escolta àudio

    Nombres primers i composició musical amb Marc Migó

    Els nombres primers són aquells que només es poden dividir per 1 i per ells mateixos. Aquesta peculiaritat ha atret artistes de totes les disciplines, també compositors, que els han utilitzat en la creació de les seves obres. En parlem amb el compositor Marc Migó, doctorand de la prestigiosa Juilliard School de Nova York.

    Els nombres primers són aquells que només es poden dividir per 1 i per ells mateixos. Aquesta peculiaritat ha atret artistes de totes les disciplines, també compositors, que els han utilitzat en la creació de les seves obres. En parlem amb el compositor Marc Migó, doctorand de la prestigiosa Juilliard School de Nova York.

  • Explorem la simetria en la música amb el Quartet Mèlt
    Escolta àudio

    Explorem la simetria en la música amb el Quartet Mèlt

    Què passa si apliquem l'efecte d'un mirall sobre una partitura? Aquest és un recurs compositiu que s'ha utilitzat per generar simetries rítmiques, simetries horitzontals (palíndroms) i simetries verticals (moviments contraris), entre d'altres... Però, quina relació té el Quartet Mèlt amb la simetria? Ho hem descobert en un nou capítol de "La cinta de Möbius".

    Què passa si apliquem l'efecte d'un mirall sobre una partitura? Aquest és un recurs compositiu que s'ha utilitzat per generar simetries rítmiques, simetries horitzontals (palíndroms) i simetries verticals (moviments contraris), entre d'altres... Però, quina relació té el Quartet Mèlt amb la simetria? Ho hem descobert en un nou capítol de "La cinta de Möbius".

  • Elisabet Franch i la proporció àuria en la música
    Escolta àudio

    Elisabet Franch i la proporció àuria en la música

    A la cultura occidental s'ha considerat històricament, i de manera consistent, que les formes definides amb la proporció àuria són estèticament agradables. En música, aquest nombre d'or o divina proporció s'utilitza, sobretot, per obtenir un balanç global de l'estructura musical i per identificar el moment idoni perquè sigui el punt culminant d'una obra. N'hem parlat amb la flautista Elisabet Franch.

    A la cultura occidental s'ha considerat històricament, i de manera consistent, que les formes definides amb la proporció àuria són estèticament agradables. En música, aquest nombre d'or o divina proporció s'utilitza, sobretot, per obtenir un balanç global de l'estructura musical i per identificar el moment idoni perquè sigui el punt culminant d'una obra. N'hem parlat amb la flautista Elisabet Franch.

  • Afinacions i instruments musicals, amb l'arpista Esther Pinyol
    Escolta àudio

    Afinacions i instruments musicals, amb l'arpista Esther Pinyol

    Alguna vegada us heu preguntat per què hi ha tants sistemes d'afinació i temperaments musicals? En parlem amb la vilanovina Esther Pinyol, la primera arpista a graduar-se a l'ESMUC.

    Alguna vegada us heu preguntat per què hi ha tants sistemes d'afinació i temperaments musicals? En parlem amb la vilanovina Esther Pinyol, la primera arpista a graduar-se a l'ESMUC.

  • Quants Kebyart Ensemble possibles hi ha? Les permutacions en la música
    Escolta àudio

    Quants Kebyart Ensemble possibles hi ha? Les permutacions en la música

    De quantes maneres es pot ordenar un conjunt d'elements? Aquesta és una de les preguntes que hem plantejat al quartet de saxos Kebyart Ensemble en un capítol que "La cinta de Möbius" dedica a les permutacions musicals. La combinatòria o les diferents maneres de reordenar la música han tingut un paper fonamental en la història de la composició.

    De quantes maneres es pot ordenar un conjunt d'elements? Aquesta és una de les preguntes que hem plantejat al quartet de saxos Kebyart Ensemble en un capítol que "La cinta de Möbius" dedica a les permutacions musicals. La combinatòria o les diferents maneres de reordenar la música han tingut un paper fonamental en la història de la composició.

  • Criptografia i música amb la cantaora Anna Colom
    Escolta àudio

    Criptografia i música amb la cantaora Anna Colom

    La criptografia és la ciència que estudia com transmetre missatges només desxifrables pel seu receptor. Ha tingut un paper fonamental en el contraespionatge, però, més enllà de conspiracions obscures, la criptografia forma part de la nostra vida quotidiana i també ha captivat diferents compositors al llarg de la història. En parlem amb la cantaora, arranjadora i compositora Anna Colom.

    La criptografia és la ciència que estudia com transmetre missatges només desxifrables pel seu receptor. Ha tingut un paper fonamental en el contraespionatge, però, més enllà de conspiracions obscures, la criptografia forma part de la nostra vida quotidiana i també ha captivat diferents compositors al llarg de la història. En parlem amb la cantaora, arranjadora i compositora Anna Colom.

  • Quin paper té l'atzar en la música? En parlem amb la soprano Sara Blanch
    Escolta àudio

    Quin paper té l'atzar en la música? En parlem amb la soprano Sara Blanch

    Associem a l'atzar aquelles causes no conegudes, que tenen com a resultat un efecte imprevisible. En matemàtiques, l'atzar s'ha estudiat a través de la teoria de la probabilitat, però en el camp musical molts compositors i intèrprets també s'han sentit atrets per aquest concepte al llarg de la història. En parlem amb la soprano ebrenca Sara Blanch.

    Associem a l'atzar aquelles causes no conegudes, que tenen com a resultat un efecte imprevisible. En matemàtiques, l'atzar s'ha estudiat a través de la teoria de la probabilitat, però en el camp musical molts compositors i intèrprets també s'han sentit atrets per aquest concepte al llarg de la història. En parlem amb la soprano ebrenca Sara Blanch.

  • Els fonaments matemàtics del ritme, amb Cristina Cubells
    Escolta àudio

    Els fonaments matemàtics del ritme, amb Cristina Cubells

    És inqüestionable que el ritme té un fonament matemàtic, ja que ens permet distribuir el temps en unes determinades proporcions. Però, a la vegada, el ritme és el fonament de qualsevol melodia, ja que permet produir qualsevol nota. En parlem amb la pedagoga musical i dramaturga Cristina Cubells.

    És inqüestionable que el ritme té un fonament matemàtic, ja que ens permet distribuir el temps en unes determinades proporcions. Però, a la vegada, el ritme és el fonament de qualsevol melodia, ja que permet produir qualsevol nota. En parlem amb la pedagoga musical i dramaturga Cristina Cubells.

  • Arnau Tordera construeix una cinta de Möbius
    Escolta àudio

    Arnau Tordera construeix una cinta de Möbius

    Amb el compositor i cantant Arnau Tordera descobrirem què és una cinta de Möbius i quines aplicacions ha tingut en el món de la música al llarg de la seva història. Això ens servirà per parlar de la dualitat i descobrirem algunes de les peces musicals que millor exemplifiquen aquest concepte.

    Amb el compositor i cantant Arnau Tordera descobrirem què és una cinta de Möbius i quines aplicacions ha tingut en el món de la música al llarg de la seva història. Això ens servirà per parlar de la dualitat i descobrirem algunes de les peces musicals que millor exemplifiquen aquest concepte.

  • Paradoxes matemàtiques i musicals, amb Emmanuel Niubò
    Escolta àudio

    Paradoxes matemàtiques i musicals, amb Emmanuel Niubò

    Una paradoxa és un raonament que porta a dues conclusions aparentment contradictòries. Compositors com György Ligeti o Louis Clark han utilitzat paradoxes musicals en les seves obres. En parlem amb Emmanuel Niubò, viol·lencelista, cantant i director.

    Una paradoxa és un raonament que porta a dues conclusions aparentment contradictòries. Compositors com György Ligeti o Louis Clark han utilitzat paradoxes musicals en les seves obres. En parlem amb Emmanuel Niubò, viol·lencelista, cantant i director.

Anar al contingut