175 anys després del primer trajecte en tren a la península Ibèrica, entre Barcelona i Mataró, aquesta ruta de Rodalies estrena ara el projecte turístic "Barcelona és molt més". ?#INFO! ??La Diputació de Barcelona i Renfe presenten les primeres rutes del projecte Trens Turístics Barcelona és molt més' ??L'objectiu és oferir paquets exclusius, fomentar la mobilitat sostenible i el turisme de proximitat ?Més informació: https://t.co/LDkiGDknMQ pic.twitter.com/7hbRHbZnzC Rodalies Catalunya (@rodalies) March 24, 2023 Una proposta de Renfe i la Diputació que aprofita les línies ferroviàries per acostar els visitants a indrets propers, però sovint poc coneguts, a bord d'un tren temàtic i amb un paquet tancat que inclou visites culturals, activitats i tastos gastronòmics durant tot un dia. La ruta "Modernisme Gurmet" recorre el litoral del Maresme (Renfe) El 13 de maig s'estrena la primera ruta, "Modernisme Gurmet", que portarà els viatgers des de l'Estació de França fins a Mataró i Canet de Mar per la línia 1 de Rodalies, que ressegueix la costa del Maresme. Primera parada: Mataró i els inicis de Gaudí L'edifici de la Cooperativa Obrera Mataronesa, el primer projecte arquitectònic d'Antoni Gaudí, és un dels principals reclams de la visita a la capital maresmenca. Declarada bé cultural d'interès nacional, la Nau Gaudí serà la porta d'entrada a Mataró per als passatgers del tren, que també tindran l'oportunitat de visitar edificis d'estil modernista, com la Casa Coll i Regàs o la plaça Gran de Mataró, centre neuràlgic de la ciutat. La Nau Gaudí, el primer edifici dissenyat per Antoni Gaudí, data de l'any 1883 (Catalunya Ràdio / Sergi Pont) La regidora de Turisme de l'Ajuntament de Mataró, Núria Moreno, veu els trens turístics com una nova manera d'ensenyar el patrimoni i l'oferta turística de la ciutat: "El nostre patrimoni modernista és molt divers: tenim fàbriques, mercats, botigues, cases particulars. Després de veure tot aquest patrimoni anirem fins a la plaça Gran, on es farà un tastet de maduixes del Maresme i després anirem a conèixer la part gastronòmica." Segona parada: Canet de Mar, vitralls i modernisme Deixem enrere Mataró i agafem el tren fins a Canet de Mar. Al fons de la riera principal destaca la Casa Museu Lluís Domènech i Montaner, lloc d'estiueig de l'arquitecte modernista i la seva família, i Can Rocosa, una casa del segle XVII que va fer servir com a estudi i on es van gestar algunes de les seves obres més emblemàtiques, com l'Hospital de Sant Pau o el Palau de la Música. Taula de treball de Lluís Domènech i Montaner, situada dins de Can Rocosa, a Canet de Mar (Catalunya Ràdio / Sergi Pont) La visita segueix per un taller de vitralls, on la restauradora i artesana Laura Munrabà ens ensenya com es creen els vitralls emplomats. "L'objectiu de la visita és mostrar amb tot el detall possible quines eines fem servir i com elaborem un vitrall pas a pas. Fem les visites culturals per divulgar aquest ofici, que és poc conegut, sobretot amb detall de com és l'artesania més de prop, com es fa, com és el seu procés d'elaboració." Taller de vitralls, part de la visita a Canet de Mar (Turisme Maresme/Les Quatre Gates) La passejada per Canet acaba amb un tast de vitralls dolços, una obra d'art per a tots els sentits i símbol gastronòmic del municipi. La ruta pel Maresme enceta el programa de rutes en tren, però Renfe i la Diputació de Barcelona ja n'han programat una altra per al 3 de juny, sota el títol "Viles marineres de Costa Barcelona", que passarà per Sitges i Vilanova i la Geltrú. A partir de la tardor està previst que s'afegeixin nous trajectes al programa "Barcelona és molt més". Podeu recuperar l'àudio d'aquesta informació al programa setmanal de turisme de Catalunya Informació "Un país per voltar".