La síndica de greuges de Catalunya ha obert una investigació d'ofici a partir de les informacions avançades per "El matí de Catalunya Ràdio" sobre el cobrament de factures endarrerides i amb sobrecostos per part d'Endesa als seus clients. Fins a 82.000 usuaris de la companyia han rebut o rebran factures que daten del 2023, encarides entre 30 i 75 euros perquè la companyia les està emetent amb el càlcul d'impostos del 2024. Fonts d'Endesa asseguren que encara no han rebut cap notificació formal per part de la síndica, però afirmen que l'empresa treballa per "regularitzar" la situació al més aviat possible i insisteix que compensarà tots els clients afectats amb el retorn dels diners que hagin hagut de pagar de més. El volum d'usuaris afectats representa un 2% del total de clients d'Endesa a Catalunya. Dos expedients sancionadors L'origen del cobrament irregular és el retard de la companyia en l'emissió de factures. Una incidència per la qual la Generalitat ja va obrir dos expedients informatius a les comercialitzadores Endesa Energia XXI i Endesa Energia. Ara el Departament d'Acció Climàtica ha confirmat que obrirà dos expedients sancionadors a les respectives comercialitzadores. La Generalitat també ha instat la companyia a esmenar els cobraments irregulars. "El matí de Catalunya Ràdio" ha rebut diverses queixes pel retard en el cobrament de factures i pels rebuts encarits sense justificació. Una de les afectades que ha contactat amb la bústia de queixes i denúncies del programa (636 36 06 09) és Montserrat Pérez. "He presentat queixa a la companyia i per ara no tinc resposta de l'administració competent" Pérez lamenta que, per ara, ha hagut de pagar els impostos calculats el 2024. "Això representa un greuge", lamenta. L'1 de gener l'IVA dels contractes de la llum va passar del 5% al 10% i a partir del març va pujar fins al 21%. A més a més, l'impost especial sobre l'electricitat també s'ha incrementat enguany. Entre el gener i el març, el tipus impositiu era del 2,5% i, a partir de l'1 d'abril, del 3,8%. Tot plegat ha fet que les factures que Endesa emet amb retard representin un sobrecost de 30 a 75 euros per als clients. Recomanació de l'OCU L'Organització de Consumidors i Usuaris també ha sortit al pas de les informacions avançades per "El matí de Catalunya Ràdio". Esther Lorente és delegada de l'entitat a Catalunya i dona aquest consell als afectats. "Els consumidors poden reclamar a la companyia la lectura correcta de les seves factures." Lorente recorda, a més, que les companyies de subministraments no tenen dret a reclamar el pagament de factures endarrerides, quan aquestes arriben amb més d'un any de retard.