El Pallars Jussà es vol convertir en un destí d'enoturisme i, per aconseguir aquest objectiu, la millor estratègia és fixar-se com ho han fet aquells que han tingut èxit abans que tu. L'onzena Jornada de Vins del Pirineu, que es fa a Tremp s'ha centrat en la recerca de models per tal de fomentar el turisme del vi a la comarca. Per això s'ha convidat responsables de cellers de les D.O. Priorat, Pla de Bages i Terra Alta, que han explicat les seves experiències. La regidora de Promoció Local de l'Ajuntament de Tremp, Sandra Hervàs, assegura que volen oferir una estratègia als productors de vins i als restauradors de la comarca per tal de crear sinergies i potenciar aquest turisme: "Estem veient que l'enoturisme té molta força a altres zones de Catalunya i que seria una sortida per promocionar econòmicament el nostre territori." Un moment de l'onzena Jornada de Vins del Pirineu (Pau Rovira/Catalunya Ràdio) Una de les accions que es vol dur a terme és donar més força al web que es va crear fa un temps per agrupar els productors de vi del Pirineu i, concretament, a l'apartat d'activitats. Hervàs insisteix en la voluntat de treballar per intentar aconseguir una denominació d'origen pròpia: "Hi ha cellers molt novells i d'altres més antics, i tots tenen una visió diferent. De moment no tenim cap denominació d'origen pròpia, però esperem que amb la iniciativa de l'enoturisme es creiï una unió entre tots, i a la llarga la puguem aconseguir." Els vins del Pallars Jussà encara són poc coneguts, però s'està intentant canviar aquesta situació (Vinya Solana Roivert) Primers fruits A la jornada hi han participat diversos cellers pallaresos. Una de les seves responsables, Núria Bigorra, del Terrer de Pallars, assegura que alguns cellers ja han començat a treballar de forma embrionària aquest aspecte i ofereixen petites visites a les instal·lacions: "Aquí al territori hi ha molts microproductors, no som cellers grans. En sabem molt, de vi, però no tenim un departament enoturístic que es dediqui exclusivament a això. Ens hem hagut de reinventar, i crec que ens està sortint bé, perquè som els mateixos elaboradors els que fem les visites, i ho vivim molt i ho intentem transmetre, i els qui ens venen a visitar ho noten." Núria Bigorra, del Terrer de Pallars, explica que alguns cellers ja han començat a oferir petites visites a les instal·lacions L'exemple del Priorat Una de les experiències d'èxit l'ha exposat Salvador Burgos, del celler Burgos Porta, de la DOQ Priorat, que fa 18 anys que treballa l'àmbit de l'enoturisme. Burgos està convençut que el Pallars disposa de tots els elements per potenciar aquest tipus de turisme i ha remarcat que per impulsar aquest sector "cal constància": "En el cas del Priorat, al principi van ser pocs els cellers que hi van apostar, ja que costa, no és fàcil, sobretot per a petits cellers. De mica en mica, però, més cellers s'hi ha anat sumant, ja que és un altre canal perquè la gent vingui als cellers i es donin a conèixer." També alerta que "els cellers han de fer la seva feina", però que aquesta ha d'anar acompanyada de la restauració i l'allotjament i, sobretot, que entre tots s'ofereixi qualitat. Veu molt de potencial als vins del Pirineu: "Aquí hi ha vins de muntanya, vins d'altura, de molta qualitat, però s'han de saber vendre, saber comunicar-ho. Hi ha gastronomia, paisatge... això s'ha de saber maridar molt bé! I que no tinguin por a fer visites, enara que sigui per a dues persones o per a una. El boca-orella funciona, allò es multiplicarà. Calen esforços, però els resultats arriben." La comarca acull una gran varietat de raïms i de vins diferents, però encara hi ha feina amb la promoció (VinsdelPirineu) Segons diu, "cal que les institucions locals i comarcals donin el màxim suport als cellers que vulguin fer-ho", ja que al final acaba comportant una promoció del patrimoni cultural i paisatgístic del territori. La Jornada de Vins del Pirineu ha estat organitzada pel programa Al teu gust, aliments del Pallars (ATGPallars), de l'Ajuntament de Tremp.