Avui fa un any que la tuneladora que excava el tram central de la línia 9 del metro va tornar a treballar. Havia estat 10 anys aturada per falta de pressupost. Ara ha arribat a la futura estació de Sarrià. Li falten tres quilòmetres per arribar fins a Lesseps, on connectarà amb el túnel que ja està fet des de Sagrera. La previsió és que això passi a principis del 2025 i que el tram central entri progressivament en servei el 2027. Ens endinsem a l'obra per conèixer un món al qual tenen accés ben poques persones. Un trenet recorre en 15 minuts el trajecte des del pou fins on hi ha la tuneladora (Joan Garcia) Treure de la circulació 8.000 cotxes al dia A l'avinguda Doctor Marañón hi ha el pou de la futura estació de Camp Nou, des d'on accedim a l'obra. Pugem a una vagoneta que ens transporta fins on hi ha la tuneladora. Travessem un centenar de metres de passarel·les metàl·liques i escales entre tubs i plataformes il·luminades per generadors. L'ambient és xafogós. Arribem a la petita sala de control on l'enginyera de Camins Mireia Laguna, responsable d'obres de l'L9 i l'L10, explica: "Estem excavant. La roda de tall va girant, es va omplint la cambra de terra, de material, que cau a la cinta, que és tan llarga com metres va fent el túnel." Les pantalles de la sala de control són els ulls de la tuneladora (Joan Garcia) La sala és plena de pantalles i de comandaments. "Amb aquests botons pots fer qualsevol cosa a la tuneladora. Tens diferents pantalles, perquè és molt important que el mateix pilot pugui veure el material excavat que transporta la cinta. Així pot calcular les revolucions que ha de tenir la perforació, si ha d'anar injectant material." Sortim de la sala i tenim una visió de la part davantera de la tuneladora que ens explica Laura Carrasco, responsable de Geologia i Obres Subterrànies de la Generalitat. "Aquí hi ha l'escut de la tuneladora, els gats d'empenta, que permeten avançar la construcció del túnel, tota la motorització que permet que funcioni la roda de tall. Veiem la cambra de terres, on entra el cargol per poder treure'n el material i el posa a la cinta transportadora de la màquina, i d'allà va a una altra cinta, que és la que recorre tot el túnel fins al lloc d'extracció." Dovelles de formigó revesteixen el túnel (Joan Garcia) Un cop feta l'excavació ve el revestiment del túnel. "El trenet porta les dovelles de formigó prefabricat, que formaran el revestiment i sosteniment del túnel. Una grua agafa cadascuna d'aquestes peces i la col·loca al lloc que li toca." Les estacions noves es construiran a través del forat del túnel, que té 12 metres de diàmetre. Amb una llosa al mig, les vies se superposaran i les andanes s'hi integraran. L'L9 es va aprovar fa més de vint anys. Des del 2009 dona servei al Barcelonès Nord, des del 2016 porta fins a l'aeroport, i des del 2018, a la Zona Franca. El tram central és clau perquè multiplicarà per 5 els 23 milions actuals de viatges anuals de la línia i serà l'alternativa en transport públic d'alta capacitat a la ronda del Mig. Traurà de la circulació més de 8.000 vehicles al dia.