Gest d'Esquerra Republicana per mirar de desbloquejar la negociació dels pressupostos de la Generalitat amb el PSC. Els republicans voten a favor al Parlament a un text dels socialistes, que demana desencallar un tram de la B-40 entre Terrassa i Sabadell.  Es tracta d'un gir de guió important, perquè aquesta infraestructura s'ha situat com un dels prinicipals esculls entre les dues formacions a l'hora d'arribar a un acord pels comptes per aquest 2023.  B-40, Quart Cinturó o ronda Nord? Tots tres conceptes es refereixen a la mateixa infraestructura, però amb matisos. I la història ve de lluny. El Quart Cinturó o B-40 és un projecte redactat dècades enrere per l'Estat que es plantejava com una autovia de circumval·lació de l'àrea metropolitana que havia d'unir el Baix Llobregat, el Vallès Occidental, el Vallès Oriental i el Maresme. La proposta inicial del traçat del Quart Cinturó està descartada, ja que no es contempla construir el tram que enllaçaria els dos vallesos pel seu impacte ambiental negatiu. La B-40 es refereix als trams de la infraestructura executats o bé en obres Parlar, doncs, del Quart Cinturó queda obsolet, però es manté la terminologia de la B-40 per parlar dels trams ja executats o en obres, i dels encara no redactats. I aquí hi ha la clau de volta de la polèmica: el perllongament de la B-40 des de Terrassa fins a Sabadell i Castellar del Vallès a través de l'anomenada ronda Nord. Actualment, la B-40 té dos trams en servei, un al Baix Llobregat i l'altre entre Terrassa i Viladecavalls. El tram entre Terrassa i el Baix Llobregat està en obres, pendent de l'acabament dels túnels inclosos a l'obra. A falta de la redacció del projecte d'altres trams, la B-40 mor ara al nord de Terrassa, a prop de la carretera de Matadepera. I la ronda Nord, què és? Es tracta senzillament de donar continuïtat a la B-40 des del punt on ara s'acaba a Terrassa fins a enllaçar amb la ronda Oest de Sabadell, en un traçat no gaire diferent de la carretera actual que connecta Sabadell amb Matadepera. Segons els partidaris d'aquesta via, el PSC entre ells, disposar d'aquesta nova carretera permetria descongestionar l'autopista C-58 i l'N-150, que actualment fan de nexe viari entre Sabadell i Terrassa. La comunicació de Castellar del Vallès és un dels punts clau en el disseny de la ronda Nord La pota de Castellar del Vallès En aquest disseny de la ronda Nord també hi juga un paper clau la comunicació amb Castellar del Vallès. Tots els conductors d'aquest poble que volen anar cap a la C-58, l'AP-7 o l'àrea metropolitana es veuen obligats a utilitzar la Gran Via de Sabadell, que per la seva especial configuració es col·lapsa contínuament. En aquest cas la proposta per solucionar aquest embut diari per als castellarencs és construir un vial des de l'actual carretera B-124 que, per damunt del riu Ripoll, enllaci amb el final de la ronda Oest de Sabadell. Des d'aquí, arribar a la C-58 ja és cosa de pocs minuts. Pels socialistes es tracta d'una obra clau per al desenvolupament del Vallès Occidental Aquest nou enllaç Castellar-Sabadell té el suport de totes les forces polítiques, i està pendent només de la redacció del projecte per determinar amb precisió el traçat definitiu que provoqui menys afectació en una àrea de riquesa ambiental i paisatgística. Diferències PSC-ERC I si el projecte per enllaçar Castellar amb Sabadell té consens, no passa el mateix amb la ronda Nord entre Terrassa i Sabadell. Pels socialistes, aquesta infraestructura és clau per a la mobilitat i el desenvolupament econòmic del Vallès Occidental, i per això presenten l'obra com una condició "sine qua non" per donar suport als pressupostos. ? La Ronda Nord és un dels projectes que volem per aprovar els #Pressupostos2023. ? Per què és essencial per al Vallès? L'alcaldessa de Sabadell, @socmartafarres, la candidata socialista a Terrassa, @EvaCandelaLopez, i l'alcalde de Castellar, @ignasicastellar, ho expliquen? pic.twitter.com/cBjiW3EPqC Socialistes PSC/? (@socialistes_cat) January 24, 2023 Però al davant hi tenen un govern d'ERC que fins ara rebutjava categòricament l'obra. A més, l'actual conseller de Territori i exalcalde de Sabadell, Juli Fernàndez, és un històric detractor de la ronda. La proposta del govern passa per potenciar les infraestructures ja existents, com s'ha fet amb l'ampliació de carrils a la C-58 entre Sabadell i Terrassa i l'adequació i millora de la carretera N-150, que uneix les dues cocapitals vallesanes. ???? Conseller @julifernandez, al @cafedidees_rtve: «El govern ens comprometem a connectar #Castellar amb la #C58 i a millorar la connexió entre #Sabadell i #Terrassa (#N150). El PEMV prioritza la intervenció en carreteres existents». ? #NoAlQuartCinturó ? #ElSabadellDeLaGent pic.twitter.com/sxa2d3z9WV ERC Sabadell #LAlcaldeDeLaGent (@erc_sbd) January 16, 2023 Però la urgència per aprovar els comptes ha portat el govern a obrir-se per debatre la futura ronda Nord de la B-40, amb la intenció de superar un escull que sembla insalvable per desbloquejar la negociació pressupostària. Cal no oblidar, però, un tercer actor en aquesta obra: els Comuns. La formació que lidera Jéssica Albiach ja ha advertit que retiraran el seu anunciat suport als pressupostos si destinen un sol euro a la B-40. Al marge dels actors polítics, els ecologistes vallesans, agrupats en la Campanya contra el Quart Cinturó http://ccqc.pangea.org/, porten anys lluitant contra aquesta infraestructura. De moment la seva pressió ha aconseguit que la continuïtat entre vallesos ja s'hagi descartat. Ara els esforços dels naturalistes se centren a salvar les àrees amenaçades per la futura ronda Nord, que, segons denuncien, es construiria sobre torrents i planes agrícoles i malmetria corredors biològics i espais de gran valor ambiental.