Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
La importància de la microbiota, al "Tot es mou"

Com la dieta baixa en FODMAPs ajuda contra el mal de panxa, la inflor abdominal i els gasos

De vegades, la flora intestinal necessita un cop de mà i, per això, la nutricionista Júlia Farré ens descobreix els FODMAP, els sucres que hem d'evitar si tenim problemes intestinals, i els aliments que hem de triar per aconseguir-ho

En el dia a dia, moltes persones pateixen molèsties com la inflor abdominal i els gasos, que poden arribar a ser realment doloroses. Sovint es consideren condicions passatgeres i relativament normals, però no ho haurien de ser. La nutricionista Júlia Farré proposa una dieta indicada per a aquests casos, sempre en el benentès que primer de tot hem d'anar al metge i rebre el tractament corresponent.

Primer de tot cal saber reconèixer el nostre aparell digestiu i determinar si el problema s'origina en les vies altes (estómac) o en les baixes (intestí). Si ens estirem panxa enlaire, trobarem l'estómac palpant sota l'última costella del costat esquerre; els intestins són més avall, cap a l'abdomen, i és aquí on es situen les dolències que volem tractar, on es formen el gasos.

La microbiota, és a dir, la flora intestinal és la clau de la qüestió.

"És un ecosistema intern, com si tinguéssim el nostre propi fons del mar o la nostra pròpia selva, on conviuen diversos bacteris, que serien els animalons que fan funcionar l'ecosistema."

 

 

 

El gas és bo si s'expulsa bé

No hi ha dos intestins iguals. Cada persona té una microbiota diferent. Per això costa de vegades, a nivell mèdic, és difícil diagnosticar quin problema té cada persona.

La majoria de bacteris haurien d'estar a l'última part de l'intestí, el còlon. Aquí fan la funció que ens ajuda a digerir: es "mengen" part dels aliments que hem ingerit, la fibra i la transformen. I aquest procés genera aire.

"Tenir gasos és normal. Això vol dir que el sistema funciona bé. Si no tinguéssim ventositats, ens moriríem."

El problema arriba quan aquests gasos no s'estan expulsant correctament, o si es produeixen allà on no toca. Aleshores es produeix un sobrecreixement bacterià (SIBO), degut al fet que els bacteris s'han desplaçat a l'intestí prim. Això provoca la inflor.

 

 

 

Què són els FODMAP i com evitar-los

Per millorar el nostre estat podem seguir una dieta baixa en els anomenats FODMAP (oligosacàrids, monosacàrids, disacàrids i poliols), és a dir, els sucres que les bacteris es mengen, generant així el gas.

Per tant, cal eliminar tots els aliments que agraden a aquests bacteris, i són els que aporten fructosa o lactosa, entre altres. La Júlia ens proposa evitar els següents:

  • Fruita: meló, poma, pera, alvocat
  • Làctics: llet, formatge fresc
  • Vegetals: ceba, porro, all, col comuna i de Brussel·les
  • Llegums: pèsols, mongetes, cigrons, llenties
  • Cereals: blat, sègol
  • Fruits secs: festucs
  • Mel

 

D'altra banda, la positiva, els aliments que sí que ens ajudaran a baixar les molèsties són:

  • Fruita: magrana, kiwi, plàtan (poc madur), taronja, mandarina, llimona (tots els cítrics)
  • Làctics: formatges molt curats, llet sense lactosa
  • Vegetals: pastanaga, col kale, bledes, pebrot vermell, patata
  • Cereals: blat de moro, pasta d'arròs
  • Fruits secs: nous, cacauets

 

No obstant tot això, cal recordar que quan hi ha un sobrecreixement bacterià hem de seguir un tractament supervisat per un metge. La dieta és un complement que ens ajudarà a trobar-nos més bé.

I sobretot: els aliments que estan contraindicats en aquesta dieta en concret, són, en essència i en condicions normals, molt bons per a la salut. Per tant, quan s'hagi acabat el tractament mèdic hem de tornar a introduir-los en la nostra dieta diària.

NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut