La tecnologia cada dia és més necessària en les nostres vides: la situació de pandèmia ens ha digitalitzat a marxes forçades, moltes gestions administratives s'han de fer online, i ens relacionem amb amics i familiars cada cop més de forma telemàtica. Això pot provocar una bretxa digital a la gent gran i les persones amb poques habilitats digitals. L'expert en tecnologia Toni Noguera ha explicat a "Tot es mou" com fer més fàcil l'accés a la tecnologia a aquestes persones.   Tecnologia per a gent gran (CCMA)   La bretxa digital i la gent gran Tenim un problema amb la bretxa digital i la gent gran. És qüestió de trobar la tecnologia adequada per cada cas. El problema és que, en l'actual context, és més necessari que mai tenir algun tipus de dispositiu que et doni accés a internet. Les compres, les interaccions socials i molts dels tràmits que hem de fer cada dia han passat a ser principalment telemàtics.     Telèfons mòbils per a gent gran   Telèfons per a gent gran (CCMA) El telèfon mòbil i els smartphones són la porta d'entrada de molta gent a la tecnologia. Pràcticament tothom té telèfon mòbil, però no podem dir el mateix dels ordinadors. N'hi ha que diuen que el telèfon mòbil és complicat per a la gent gran, que tenen massa opcions, i que el que necessita una persona gran és un telèfon senzill, que no sigui intel·ligent. De fet, hi ha tota una categoria a les botigues que es diu "telèfons per a gent gran". Doncs bé, mai li heu de comprar a un avi o una àvia un d'aquests telèfons. Si us estimeu de veritat la gent gran de casa, els donareu un telèfon amb una pantalla ben grossa on, almenys, hi puguin instal·lar WhatsApp. Parlem de pantalla grossa perquè a mesura que ens fem grans perdem vista i ens costa apuntar amb les mans, així que és important tenir molta superfície tàctil on trucar. Superar la bretxa digital també passa per fer accessible la tecnologia a totes les condicions físiques.   Com configurar l'smartphone per a gent gran   APPS d'accessibilitat (CCMA) Podem fer que el nostre telèfon sigui més accessible. Anem a Configuració → Accessibilitat El primer que farem que pot facilitar i molt l'ús del telèfon per una persona que té problemes de visió és augmentar la Mida de la lletra. La posarem el més gran possible. El segon pas per fer més visibles els menús i les aplicacions del telèfon és augmentar la Mida de visualització. Una altra cosa que podem fer és activar l'Ampliació. Amb tres tocs podrem ampliar qualsevol zona que no llegim bé, fins i tot pessigant la pantalla podrem ampliar-ho més. El Punter de ratolí també el podem fer més gros i, si anem a baix de tot, hi ha una opció experimental a Android 10 que permet tenir Text d'alt contrast. El Menú d'accessibilitat també és una eina molt útil. El que fa és que aparegui una drecera a baix del telèfon que ens donarà accés a l'Assistent de veu, el botó d'apagar el telèfon o reiniciar-lo, apujar el volum, veure aplicacions recents, canviar la brillantor, capturar la pantalla, gestionar les notificacions o configurar ràpidament el telèfon. Sobre els colors de pantalla: Si ens ajuda, també podem fer que augmenti el contrast, i baixi el consum de la bateria, activant el Tema fosc que ho facilita molt. Fins i tot hi ha un mode per diferents casos de daltonisme, amb la Correcció de color Per últim, escoltar els elements de pantalla. Hi ha dues opcions. Si activem Escolta la selecció, podrem seleccionar determinats elements de la pantalla i que es llegeixin en veu alta, però potser l'opció més útil es diu TalkBack: cada requadre que marquis de color verd es llegeix automàticament. Hi ha maneres més fàcils de fer que el telèfon sigui accessible de manera ràpida. Per exemple, una aplicació que es recomana molt per ajudar la gent gran amb els telèfons mòbils és un llançador, una app que reemplaça per complet la pantalla d'inici del telèfon i, també, l'aspecte de tota la interfície. Per exemple, Big Launcher (Android), que converteix l'aspecte de tot el telèfon per fer-lo més accessible. Per iPhone, una aplicació similar: easier phone (iOS)     Una app per facilitar l'ús de l'smartphone als avis Maximiliana (CCMA) A vegades, el que volem és simplement tenir una cosa que funcioni només obrint-lo de la caixa. Per poder fer videotrucades amb els avis, per exemple. Maximiliana és un projecte que va néixer per un net, Jorge Terreu, de Saragossa, preocupat per la seva àvia, la Maximiliana. Ell vivia a França i va veure que la seva àvia tenia moltes dificultats per poder-se comunicar amb videotrucades. Per això va fabricar una app per ella. Ara ha començat una empresa i li ha posat el seu nom. El que fan és convertir telèfons intel·ligents en eines supersenzilles per permetre que els avis i àvies puguin fer videotrucades i trucades sense problemes. Fent clic sobre la cara del contacte desitjat, s'iniciarà una trucada telefònica amb ell automàticament. En rebre tant trucades com videotrucades entrants, s'avisarà a l'usuari mitjançant un so que es reproduirà durant 5 segons i amb el volum al màxim. De la mateixa manera, quan es rebi un missatge, aquest apareixerà a la pantalla i es llegirà automàticament amb el volum al màxim. Alerta emergència SOS: Sacsejant una estona el dispositiu Maximiliana, es trucarà al contacte d'emergència on s'inclourà la ubicació de telèfon. Mentrestant, el responsable del telèfon, que pot ser el net o qui es vulgui, veu la localització exacta del dispositiu, si està carregant i quanta bateria li queda, i pot enviar missatges (que s'escoltarà en veu alta al telèfon) o fer trucades. Hi ha altres solucions al mercat, com, per exemple KOMP, un dispositiu que s'encén com un transistor, simplement cal activar-lo i es reben fotos, vídeos, missatges i videotrucades que es responen automàticament.     Assistents de veu per a la gent gran En qualsevol casa intel·ligent els assistents de veu són el cor. Pel que fa a accessibilitat, la possibilitat d'utilitzar la veu per demanar coses s'està demostrant cada cop més útil per superar la bretxa digital de la gent gran. Podeu provar alguns d'aquests comandaments de veu útils per a gent gran: HeyGoogle, posa el telenotícies HeyGoogle, cuandotengo cita con el médico? HeyGoogle, quétengo que hacerhoy HeyGoogle, llama a emergencias HeyGoogle, dondepuedohacermehacerme el padrón     Tràmits administratius online   Tràmits administratius fàcils (CCMA )   La barrera més important que s'ha trobat la gent gran durant la pandèmia, però, ha estat les gestions burocràtiques. Les gestions administratives, ara la majoria telemàtiques, ja són complicades per a nosaltres que més o menys sabem fer servir la tecnologia. Però per la gent gran que no té les habilitats digitals, s'ha tornat un autèntic malson. Durant el confinament han hagut de desenvolupar el seu enginy per no quedar completament incomunicats amb moltes tasques que només es podien fer en línia, com algunes compres o tràmits administratius. El 22 de desembre de 2016 va entrar en vigor la directiva de la Unió Europea 2016/2102 sobre l'accessibilitat dels llocs web i aplicacions per a dispositius mòbils dels organismes del sector públic Calendari d'aplicació: 20 de setembre de 2020: obligació per a tots els webs publicats 23 de juny de 2021: obligació per a les aplicacions mòbils. Dissenyar serveis centrats en la ciutadania. Guia amb la metodologia per dissenyar pensant en les necessitats de la ciutadania, i formació dels Departaments perquè la sàpiguen aplicar al disseny dels seus serveis. Tenir empatia, per exemple, i pensar en les persones que no tenen certes habilitats o condicions físiques. Formularis multidispositius. No tothom té ordinador. Transformació dels formularis de tramitació en pdf (que requereixen un PC Windows o Mac per obrir-los, i s'han d'obrir amb Acrobat Reader i no pas amb el navegador, i tenen una estructura molt rígida) per formularis html, que es veuen amb un navegador (Chrome, Firefox...) des de qualsevol dispositiu (PC, mòbil, tauleta). Tramitació entenedora. Projecte per adaptar el llenguatge amb què s'adrecen a la ciutadania en la tramitació, no ja en els formularis, sinó també en les notificacions administratives que rep la persona durant el procediment administratiu, i que tenen a dia d'avui un registre lingüístic molt jurídic i que genera dubtes, errors i en definitiva indefensió. Implantació en la majoria de tràmits del sistema idCAT mòbil, mitjançant el qual et pots identificar i signar les sol·licituds amb un codi que el sistema t'envia al mòbil, i que fa que no sigui necessari un ordinador amb un certificat digital.   Sempre hi haurà persones sense les habilitats informàtiques necessàries o que no s'hi sentirien segures. La llei de procediment administratiu estableix que els formularis seran només telemàtiques per a les persones a les quals se'ls suposa que tenen la capacitat necessària per fer-ho així (empresaris, gestories...), però en canvi els ciutadans i ciutadanes per a les seves gestions personals sempre tindran la possibilitat de fer tramitació presencial i de rebre atenció telefònica; en aquests serveis només hi va haver una interrupció d'algunes setmanes al principi de la pandèmia. Ja fa molts mesos que es va restablir el servei.