Defensa planetària, al "Tot es mou"

Estem preparats per a l'impacte d'un asteroide a la Terra?

Una de les comèdies de moda és "Don't look up", una pel·lícula en què un equip de científics descobreix l'existència d'un asteroide que es dirigeix cap a la Terra i que té la capacitat de provocar una extinció massiva. Aquest és un argument que sembla totalment de ciència-ficció, però... podria arribar a passar de veritat?

TEMA:

Els impactes d'asteroides al nostre planeta són més freqüents del que pensem. Cada 250-500 anys es produeix l'impacte d'un d'aquests objectes. Són asteroides de només 50 metres de diàmetre i només tenen la capacitat de provocar efectes locals. La freqüència d'impacte d'objectes de més de 10 quilòmetres de diàmetre, però -els que poden causar l'extinció d'espècies-, és molt menor. N'hi ha 1 cada 100 milions d'anys.

El cas que explica la pel·lícula "Don't look up", en què un asteroide amb capacitat d'extingir la humanitat és dirigeix a la Terra, és molt poc probable, però possible. Per això, hi ha qui considera que ens hauríem de preparar davant d'aquesta amenaça. Diversos científics espanyols han publicat un article a la revista "Acta Astronautica" que parla sobre com hauríem de fer front a una situació com aquesta, i posa especial èmfasi en els conflictes socials que podria ocasionar. Per això demanen establir un marc legal, definir les responsabilitats dels estats en la defensa planetària i la gestió dels conflictes derivats, i definir la figura del refugiat per impacte, similar a la del refugiat climàtic.

L'investigador de la UAB i de l'Institut de Ciències de l'Espai-CSIC Eloy Peña-Asensio, un dels autors d'aquest article, explica que han "donat un petit toc d'atenció a la comunitat científica", ja que considera que "no ens podem oblidar de l'enfocament social; el dret no es pot mantenir al marge d'una discussió tan important quan està centrada en la supervivència de les persones i els drets humans". Peña-Asensio explica que encara que no es produís mai un impacte, la sola amenaça de la possibilitat generaria fenòmens migratoris i per això parlen de la figura de "refugiat per impacte".

Ens hem de preocupar?

Segons Peña-Asensio, no cal "fer sonar les alarmes, però cal començar a preocupar-se i a preparar-se" davant la possibilitat d'un esdeveniment d'impacte. Segons Peña-Alonso, "de tots els objectes observats cap té la possibilitat real d'impactar, almenys en els pròxims 100 anys", però  "hi ha molts objectes que desconeixem i sempre hi pot haver un factor sorpresa". Tot i que les probabilitats són baixes, l'investigador explica que "cada 50 anys hi ha un 1% de probabilitats que un objecte de mida mitjana pugui impactar a la Terra".

Sobre les conseqüències d'un impacte com aquest, Peña-Asensio explica que la capacitat d'alliberament d'energia d'un asteroide pot arribar a ser molt alta. Com comenta, el meteorit que va caure a Txeliàbinsk el 2013 va "irradiar en l'atmosfera 20 vegades més energia que les bombes atòmiques", però ho matisa: això "es va produir a una gran altura i en un procés continuat" durant la seva entrada a l'atmosfera. Tot i això, alerta que si un asteroide com aquell arribés a impactar amb la Terra, podria alliberar una gran energia cinètica i provocar més danys dels que va provocar, i per això és millor estar preparats.

Hi ha opcions reals de desviar un asteroide?

L'astrofísic assenyala que ara mateix "no tenim capacitat per desviar un asteroide" i les simulacions que s'han fet fins ara no han tingut èxit. A dia d'avui no tenim cap manera de defensar-nos d'aquest tipus d'amenaces". De tota manera, comenta: "S'han començat a fer els primers passos amb la missió DART, que és un primer assaig de desviació d'un asteroide".