Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
La salut cardiovascular, al "Tot es mou"

Colesterol a ratlla: quins aliments ajuden a tenir-lo controlat?

Tenir colesterol no és la fi del món, de fet pot ser bo, però tenir-lo en nivells massa alts és un problema que ens pot complicar la salut. Els bons hàbits són la clau per controlar-lo.

La meitat de la població al conjunt de l'Estat té el colesterol elevat i la meitat d'ells no estan diagnosticats, per tant no ho saben. O s'estimen més no saber-ho. El colesterol es percep com una substància molt dolenta, i espanta molt, però la nutricionista Júlia Farré mira de tranquil·litzar-nos.

"Per si mateix, no és dolent. De fet, és necessari per a la vida. En podem ingerir pels aliments, però la majoria el fabriquem: és una molècula greixosa que intervé en moltíssimes reaccions bioquímiques. Pràcticament totes les funcions internes del nostre cos necessiten el colesterol."

 

Colesterol bo i colesterol dolent

La creença que hi ha dos tipus de colesterol està tan estesa que ja forma part d'una mena de saviesa popular. En realitat, només n'hi ha un. La idea que hi hagi un colesterol bo i un altre de dolent només depèn de l'embolcall.

"El colesterol necessita viatjar per la sang, però no s'hi pot diluir, perquè la sang és un medi aquós i el colesterol és un greix. Cal un medi que el transporti, i qui ho fa són les lipoproteïnes."

D'aquestes lipoproteïnes sí que n'hi ha dues. L'anomenada HDL correspondria al colesterol bo, perquè sempre va directa al fetge, que l'utilitza i la destrueix. En canvi, la "dolenta" seria l'LDL. Aquesta no té rumb fix, viatja per la sang fins que una cèl·lula necessita colesterol i l'absorbeix. El perill rau en l'excés.

 

 

 

Perills cardiovasculars

Quan hi ha més colesterol LDL del que les cèl·lules necessiten, es va acumulant en el torrent sanguini. En aquest cas es pot produir l'arterioesclerosi. Aquesta acumulació també provoca hipertensió.

Si a causa de l'acumulació es fa un tap en un vas sanguini, arriben els infarts i els ictus. I si part d'aquesta saturació es desprèn i torna a viatjar, s'origina la trombosi.

Un problema suplementari és el fet que no podem estar segurs del cert quan hem arribat a un nivell massa elevat:

"La quantitat de colesterol que pot ser realment perillosa en el nostre cos no se sap realment. Ha anat variant amb el temps, perquè es calcula per barems estadístics, agafant mostres d'un nombre de persones i estudiant quin nivell de colesterol tenen i quines malalties pateixen. Si a partir d'un nivell de 200 o 250 observem que hi ha més malalties cardiovasculars, allà és on establim el límit aconsellable."

 

 

 

Colesterol hereditari

Júlia Farré insisteix que sempre parlarem del mateix colesterol encara que sigui hereditari.

"L'única diferència és que és més difícil fer-hi front només amb els hàbits. Sovint fa que necessitem medicació, però no vol dir que no hi puguem fer moltes altres coses a més."

Així doncs, no ens hem de deixar anar mai amb aquesta excusa.

 

Quins aliments ajuden a controlar el colesterol?

Abans de començar amb la nutrició, el principal és fer exercici físic de tipus aeròbic: bicicleta, nedar, caminar o córrer són esports que fan treballar el cor. Així abaixarem el colesterol dolent i pujarem el bo.

"L'OMS recomana que, un cop ens han diagnosticat un colesterol elevat, esperem un any de marge canviant hàbits alimentaris i d'exercici físic. Si passat aquest temps no hem arribat a un valor segur és quan el metge hauria de començar a medicar."

Pel que fa als aliments, n'hi ha diversos tipus que ens poden ajudar. És important consumir productes amb omega-3 diàriament, perquè s'ha demostrat que ajuda el colesterol bo. Aquesta substància és un greix vegetal que el cos no és capaç de fabricar, cal ingerir-lo i el trobarem en el peix blau, fruits secs com les nous i algunes llavors com les de xia.

D'altra banda, hi ha les píndoles d'omega-3, però "no són el mateix", diu Júlia Farré.

 

 

 

"Les ha de receptar un professional de la salut, perquè poden provocar un excés d'omega-3 a l'organisme, cosa que no passa si l'ingerim naturalment a través de l'alimentació."

Qualsevol aliment ric en fibra i els vegetals que tenen un "to amargant", combinats, farien l'altre grup. Junts ajuden a eliminar el colesterol a través de les deposicions. Es tracta d'estimular la fabricació de bilis, que és molt rica en colesterol i té la funció d'ajudar a digerir. L'organisme la fa actuar amb més quantitat amb els aliments amargants (escarola, endívies, rave). Per tant, si en fabriquem més, eliminarem més colesterol a través del trànsit intestinal. I per tal d'afavorir-ho, entren en joc els aliments rics en fibra, com el pa integral, els llegums o les pomes i les peres. Aprofitarem al màxim la fibra de la fruita si ens la mengem amb la pell.

Hem de tenir sempre present que el colesterol és necessari per a la salut, però que si el tenim en nivells massa elevats serem més propensos a patir malalties cardiovasculars. El que ens ajudarà a evitar-ho és mantenir uns hàbits de vida saludables, amb exercici físic i una dieta equilibrada. Així ens estalviarem més visites al metge i, potser, algun ensurt.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut