Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
La millor postura per descansar, al "Tot es mou"

5 consells per dormir millor

L'osteòpata David Ponce recorda que passem 25 anys de la nostra vida dormint i que per això és molt important triar un matalàs i un coixí que s'adaptin al nostre cos i ens permetin mantenir un bona posició de l'esquena

Mal d'esquena, mala circulació, reflux de l'estómac o llevar-se amb sensació de cansament. Tots aquests símptomes es poden produir si no es descansa bé o si es dorm en una postura incorrecta. L'osteòpata David Ponce defineix el dormir com "un dels 4 pilars de la salut" i recorda que "passem 25 anys de la nostra vida dormint" i que per això és molt important descansar en les condicions adequades.

Per dormir bé no n'hi ha prou triant un matalàs i un coixí correctes; també cal fixar-se en la postura que adoptem, què mengem abans d'anar a dormir i quines activitats fem a última hora del dia. Per això, Ponce recomana un seguit de passos per dormir bé:

 

1. Sobre el costat esquerre del cos i amb una posició natural de la columna

L'osteòpata comenta que "la gran majoria dels estudis que s'han fet diuen que la millor posició per dormir és en decúbit lateral, és a dir, de costat". De fet, fins i tot s'ha arribat a la conclusió que és millor jaure sobre la banda esquerra, la banda del cor. D'aquesta manera es fa menys pressió sobre el fetge i s'eviten problemes com el reflux que es poden produir quan es dorm panxa amunt. "Hi ha gent que té mal de coll, que va al metge perquè té tos o està afònic, i això pot ser pel reflux de l'estómac quan es dorm", explica Ponce, que diu que s'hauria d'elevar una mica el tronc quan es dorm, amb el llit articulat si se'n té, o col·locant una tovallola o coixí sota el matalàs.

Aquesta posició sobre el costat esquerre també és important per a les embarassades perquè "s'ha demostrat que l'artèria que nodreix el fetus queda més comprimida de la banda dreta" i al fer-se menys pressió sobre el fetge "ajuda que l'embarassada pugui orinar més, perquè una de les coses que produeix l'embaràs és la retenció de líquids", explica l'osteòpata.

Un home estirat de costat en un llit i dues persones dretes davant seu, l'osteòpata David Ponce i la periodista Laia Ferrer
La columna vertebral ha de quedar alineada mentre es dorm (CCMA)

 

2. Un matalàs amb una densitat que s'adapti al cos

Més enllà del material del matalàs o de si és dur o tou, l'important és que la densitat s'adapti al cos. Ponce comenta que en gent amb una mica de sobrepès pot ser millor un matalàs més tou, que s'adapti millor al cos, però que l'important és provar-lo abans de comprar-lo i que quan ens hi estirem la columna quedi alineada. L'osteòpata també recorda que cal anar-lo girant de tant en tant perquè el material es pot anar deformant i que cada 10 anys, com a màxim, s'hauria de canviar.

 

 

 

3. Un coixí que mantingui la columna vertebral alineada

David Ponce recomana que quan es vagi a comprar un coixí es vagi acompanyat d'algú que pugui mirar en quina postura queda l'esquena. "S'ha de mirar sempre que les dorsals i tota la columna es mantinguin sempre al mateix nivell. El cap no pot estar ni massa amunt ni massa avall", explica.

 

Sobre el material, també comenta que s'ha d'adaptar a cada persona i aquí hi juga un paper important el pes. "Ens hauríem de pesar el cap abans de comprar un coixí. El cap pesa el 10% del nostre pes corporal", comenta Ponce, i per tant cada persona pot necessitar una densitat i un material diferent.

 

4. Problemes de genoll o de maluc? Un coixí entre les cames

David Ponce explica que hi ha molta gent que dorm en posició fetal perquè pensa que és bona per a la salut, però, en canvi, mantenir-la molta estona pot crear mals d'esquena. Ell recomana posar-se un coixí entre les cames. I ho recomana sobretot a aquelles persones que tenen problemes de genoll o de maluc o que porten una pròtesi.

Per a aquelles persones amb problemes de circulació a les cames, comenta que es pot elevar el llit per la part dels peus. Si el llit no és articulat, es pot fer posant un coixí sota el matalàs.

Una dona dormint, estirada de costat
Dormir de costat, sobre el costat esquerre, ajuda a descansar millor (Pixabay)

 

5. Poca pantalla i menjar poc abans d'anar a dormir

Per últim, Ponce explica que per descansar bé també cal canviar alguns hàbits de comportament i de consum. "Quan se'n va el sol s'activa la melatonina", explica l'osteòpata, una substància natural que ajuda a regular els ritmes vitals i a descansar millor. Hi ha activitats, però, que poden interferir en aquest procés natural i fer que no es descansi bé. Per això alerta que fer servir pantalles abans d'anar a dormir és "dolentíssim" i que fer esport a última hora del dia pot fer que el cos s'activi i tampoc es descansi bé. Per últim, comenta que "menjar i beure molt copiosament a última hora" tampoc és recomanable per dormir bé.

 

 

NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut