El cantant de Sopa de Cabra es converteix en "El suplent" de la setmana

Què vol dir "exit"? Així és una classe d'anglès amb Gerard Quintana

Gerard Quintana torna a l'institut gironí on va estudiar de jove per substituir la professora d'anglès. Ell... que ha après la llengua de Shakespeare a través de cançons, viatjant i fent autoestop.
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

El músic, ja amb 54 anys, arriba a l'institut on va estudiar, el Jaume Vicens Vives de Girona,  i als passadissos tot són records d'aquella època, als anys 70  "on tot era per canviar ".  La Pilar, la professora titular, li dona algunes pistes dels que seran els seus alumnes a "El suplent". Tenen al voltant dels 18 i tants plans com els que ell tenia en la seva època d'alumne. El Nil és hàbil en llengua, en Lluís l'any vinent se'n va a Noruega, la Lidia és filla de pare britànic... 

En Quintana ha optat per trencar el gel aprofitant les dades i l'aspecte hippy per fer-se l'enrollat. Salutacions i una xerrada amb el Jan de Basnky... però aviat ha entrat en matèria. Examen d'anglès!!! Com es diu "sortida" en anglès? I "èxit"? I "fracàs"? ​

 

El que havia de ser una classe d'anglès, s'ha convertit en una classe de filosofia i un debat sobre l'èxit, el sexe, els diners -aquests tòpics que envolten a les estrelles del rock and roll- i també sobre pors, pèrdues i sentiments a flor de pell. 

"Som en una societat que confon terriblement l'èxit amb el número de ceros que tens en el compte corrent. He conegut gent amb molts diners que no era feliç", Gerard Quintana.

 

29 cançons per 29 dòlars

La història de Robert Johnson, cantant que va morir de forma prematura i va escriure 29 cançons per les quals va rebre només 29 dolars -un dólar per cançó- , fa que s'encengui el debat a l'aula. Quintana explica als joves que aquells temes que van valer només un dòlar els cantarien anys després davant de multituds artistes com els Rollins Stones.

 

 

- Gerard: Creieu que Johnson va tenir èxit?

- Laia:  "Depèn del que vulgui aconseguir l'artista. Si l'artista el que vol aconseguir és art sí; si el que vol es fama i que tothom apreciï el seu art és  un fracàs, però jo crec que sí va ser un èxit per a tots."

 

Quintana s'ha despullat emocionalment davant la classe i ha explicat als alumnes el que és per a ell l'èxit: quan algú es fa seva una cançó que ell ha compost i li és tan útil com va ser per a ell. 

 

 

Tothom té les seves pors. Els alumnes del Vicens Vives també. Ells tenen pors tan universals com quotidianes, les pròpies de la seva edat: "Por de no estimar-me prou, cosa que em dificulta estimar els altres"...  "Por a equivocar-me"... "Por que els meus pares no se sentin orgullosos de mi"...

 

I por de la pèrdua i al dolor que provoca...

La història del fill d'Eric Clapton, Connor, mort als quatre anys en un accident al seu pis a Nova York, ha fet caure alguna llàgrima a la classe d'anglès, mentre la Lídia traduia en simultani la lletra de la cançó que Clapton li va dedicar.... "Sabries el meu nom si et veiés al cel? He de ser fort i seguir endavant perquè sé que no et pertanyo."

 

 

VÍDEOS RELACIONATS

ÀUDIOS RELACIONATS