Tots tenim un gran llibre de l'estiu que ens va marcar de petits o adolescents. L'especialista en literatura infantil i juvenil Jaume Centelles proposa fer lectures compartides amb els nostres fills, contar històries inventades o conegudes i ser bons models lectors per convertir la lectura en un joc i activar les neurones. De 3 a 6 anys 📚 "Super-A", de Txabi Arnal (La Guarida Ediciones): és un àlbum que juga amb les contradiccions entre el text i les il·lustracions en el dia a dia de la protagonista, una nena superheroïna, i totes les missions que ha de vèncer. Una història enginyosa i divertida per petar-se de riure. 📚 "Fer mitja", de Jacques Goldstyn (Simbol). L'àvia Maria explica a la seva neta Bruna la tradició de fer mitja reciclant les llanes. L'àvia regala a la neta una bufanda molt llarga feta amb retalls de fets significatius de la seva història; la Bruna se l'emporta a l'escola i accidentalment s'esfilagarsa per Montreal. Una història que parla d'emocions i reutilitzar. De 6 a 9 anys 📚 "L'abecedari entremaliat", d'Anna Aparicio (Takatuka) per jugar en família. Un abecedari a camí de la lectura i el joc enginyós que té com a objectiu trobar la paraula intrusa, la que no comença per la lletra proposada.                                                                                                                   📚 "La millor jugada d'en Madani", de Fran Pintadera (Ekaré). L'autor es val del futbol per narrar-nos una acció bonica i emotiva. Explica la història d'un equip de nois que tenen un gran jugador, en Madani, que juga descalç perquè no té diners per comprar-se unes botes. Una emocionant història en què guanyen la determinació i l'afecte. De 9 a 12 anys 📚 "La botiga de vides", d'Adrià Aguacil (Animallibres). És el relat d'una noia peculiar, la Júlia, que no accepta la seva vida ni el seu cos, i que se sent marginada a l'Institut. La Júlia descobreix una botiga on es pot comprar una altra vida, si hi deixa la seva a canvi; compra la vida d'una campiona de natació a qui admira i viurà peripècies que ens faran pensar, i molt. 📚 "El Príncep Feliç i altres contes" d'Oscar Wilde (Joventut) i il·lustracions d'Albert Asensio. Un clàssic amb tres dels contes mes coneguts de l'autor: "El príncep feliç", "El rossinyol i la rosa" i "El gegant egoista", relats emotius i poètics que, tot i que es van escriure fa 133 anys, mantenen un missatge ben actual sobre les desigualtats, els patiments, la compassió i la generositat. De 12 a 16 anys 📚 "Negra, la vida desconocida de Claudette Colvin", de Émilie Plateau (Editorial Duomo). Claudette Colvin té 81 anys i quan en tenia 15, durant els anys 50 del segle passat a Alabama, va fer un acte de resistència igual que el de Rosa Parks negant-se a cedir el seu seient a un passatger blanc. En aquest còmic s'explica la seva vida de manera senzilla, evitant les emocions personals i mostrant les coses tal com van passar. 📚 "El famosíssim catàleg de Walker & Dawn", de Davide Morosinotto (Viena). Relat situat al Bayou, a la desembocadura del Mississipí, a principis del segle XX. Quatre amics pesquen una llauna on hi ha tres dòlars i compren per catàleg, un revòlver i unes bales; i per correu els arriben les bales i un rellotge espatllat, no la pistola. Una aventura atapeïda de perills i una gran novel·la per a adolescents. La Geòrgia d'11 anys recomana: 📚 "La meva família i altres animals", de Gerald Durrell (Empúries). Un llibre autobiogràfic on explica que de petit va viure uns anys a l'illa de Corfú, a Grècia, i hi va descobrir la passió pels animals i va fer un petit zoo a casa, i també hi destaca la relació entre germans. 📚 "El gran viaje de las famílias extraordinarias", de Susanna Isern i César Barceló (Duomo Ediciones). En un creuer hi ha un robatori i aquest fet és l'oportunitat per conèixer 17 tipus de famílies diferents, perquè no hi ha només un tipus de família i totes són bones per la Geòrgia.                           I l'Eva de 17 anys proposa: 📚 "L'étranger", d'Albert Camus (Gallimard). La història d'un personatge que es descobreix a ell mateix i entén les seves emocions; un llibre màgic amb una escriptura preciosa, per l'Eva Revistes per divertir-se aprenent Són una excel·lent opció per posar a la maleta o al cistell de la platja. Una barreja de coneixements, jocs i activitats amb il·lustracions que connecten de seguida amb les criatures. I teniu una pila de propostes en català i amb l'opció de subscripció. 📚 Cavall Fort i El tatano. Tot un clàssic, amb un munt de seccions divertides i interessants. La primera està pensada a partir dels 9 anys, mentre que la segona es dirigeix als lectors que es troben en les primeres etapes de l'aprenentatge de la lectura. 📚 Cocoter. És una publicació trimestral de coneixements per a nens i nenes a partir de 7 anys que gira al voltant d'una temàtica, i l'esprem a fons per saber-ne el màxim, com els oceans, els mamífers, els pirates o grans exploradors. Aquest estiu no us perdeu la revista sobre els Jocs Olímpics! Les revistes són una lectura amable i lleugera (Catalunya Ràdio) 📚 Namaka. També és temàtica i es publica cada dos mesos. Hi trobareu des de misteris i investigadors fins a arqueologia o història per a la canalla dels 6 als 11 anys. 📚 Petit Sàpiens. En aquest cas és mensual i, seguint l'estela de la germana gran Sàpiens, és una revista de divulgació històrica per a nens i nenes a partir de 7 anys. Llibres per reflexionar sobre la criança L'estiu també és una bona època per fer balanç. En aquest sentit, els adults també podem posar el retrovisor i analitzar com hem gestionat aquest crus. La Cinta Vidal, directora d'edicions i continguts educatius de l'Editorial Graó proposa aquestes lectures per fer-nos pensar: 📚 "L'Infant que va cap al món", de Miquel Àngel Alabart. Vint converses al voltant de la criança amb Eva Bach, Carl Honoré, Caterine l'Ecuyer, Carles Parellada, André Stern i Nuria Solsona que van més enllà en qüestions al voltant de la criança i ens interpel·len com a mares i pares. 📚 "Atreveix-te", de Joan Domènech Francesc. Convida els docents a atrevir-se a desobeir per construir col·lectivament una nova escola, i ofereix un part pràctica per començar a treballar sobre aquest compromís. El Víctor Farradellas, responsable de publicacions de l'Associació de Mestres Rosa Sensat suggereix: 📚 "Dibuixar el món, jugar, crear, compartir", de Vicente Blanco i Salvador Cidràs. Premi Marta Mata 2020, fruit de la seva investigació artística amb nens i nenes d'infantil i primària. Ple d'imatges amb color i propostes pràctiques.       📚 "Veus des del confinament", llibre coral coordinat per Jaume Cela, que recull l'experiència sense filtres de 20 infants i adolescents durant el confinament. Els beneficis d'aquest llibre es destinen a un dels projectes de Sant Joan de Déu. I per últim, un llibre que analitza molt bé la motxilla que les mares i pares portem a sobre i explica com no abocar-la en els nostres fills: 📚 "Transfórmate para educar", de Marta Butjosa (Plataforma Actual). La infància dels nostres fills és una oportunitat de creixement. Acompanyant-los interioritzem, digerim i harmonitzem la nostra pròpia infància. Portem una motxilla inconscient, plena de vivències de la infància, nostres i dels avantpassats, i tenir fills permet mirar què hi portem i alleugerir-la, per al nostre benestar i el d'ells, i ho sintetitza en algunes idees claus: La manera com tenim interioritzada la nostra educació aflora quan fem de pares/mares. Sense que ho puguem evitar, seguim el patró dels pares o el rebutgem, però cap de les dues opcions és nostra. L'autoobservació, prendre'n consciència i fer-nos-en càrrec permet deixar de funcionar des del pilot automàtic l'infant vulnerable que vam ser i actuar amb llibertat des de la posició d'adult. Els nostres fills ens assenyalen els assumptes pendents, fan eco del que tenim pendent però que no veiem. Una persona de 40 anys pot haver viscut un miler de fets traumàtics. Quan alguna cosa ens fereix, mirem cap a una altra banda, ens distraiem i l'oblidem, però en realitat la fiquem en un calaix. Eines pràctiques: escriure cartes als pares o avis, visualitzacions, meditacions, algun ritual, revisar el nostre passat i les emocions pendents; fer treball sistèmic i un genograma: un arbre geneològic amb les històries de vida de la nostra família. Per millorar la convivència proposa: ordre, no esgotador ni inflexible; les reunions familiars i els pactes, abandonar la cultura de la competència; la comunicació assertiva expressant el sentir sense atacar; creure en la capacitat dels fills per resoldre els seus propis conflictes; tenir temps amb exclusiva per a cada fill i evitar etiquetar-lo.