El 15 de març comencen les preinscripcions: toca decidir a quin centre aniran els que canvien de cicle i no és fàcil. A "L'ofici d'educar" d'"El suplement" us proposem conèixer cinc centres potents de Catalunya que, davant de la pandèmia, no han renunciat al seus projectes pedagògics innovadors per continuar oferint oportunitats educatives. La cura del medi ambient al centre del projecte A l'Escola Peramàs, a Mataró, estan convençuts que faltava omplir la motxilla vivencial dels alumnes. Amb 430 alumnes i 41 docents, és un centre amb gran diversitat i, partint de la curiositat dels infants per la natura, van fer una aliança amb el CREAF, Centre d'Investigació Ecològica i Aplicacions Forestals. Segons el seu director, Joan Llorens, els resultats han estat molt satisfactoris i han incorporat el lema "Que no t'ho expliquin, descobreix-ho", apostant per l'observació, la investigació i la descoberta; els infants estan mes motivats que mai perquè se senten protagonistes del seu aprenentatge i compromesos amb el medi ambient. El que ara té sentit és educar, a partir de reptes i projectes, continguts contextualitzats en situacions properes, que permeten a l'infant adquirir les competències bàsiques que li permetin solucionar les dificultats en el seu dia a dia. Infants jugant al pati (Escola Peramàs) L'art com a eix vertebrador A l'Escola Auró, a Terrassa, tenen com a lema "La mirada cap a l'infant. El mestre acompanya". El projecte ArtInfusions, amb l'Escola Municipal d'Art i Disseny de la ciutat, és una oportunitat per millorar el llenguatge artístic i la cohesió social, segons Montse Serra, directora del centre. Aquest curs, amb 269 infants i 36 professionals a l'equip docent, han començat apropant la ceràmica a infants de sisè, i ho volen estendre a tot l'alumnat, perquè aporta una mirada crítica, autoconeixement, nous espais de pensament, desperta sensibilitats i permet comunicar idees i emocions; també es treballen a l'Escola Auró amb la música, el teatre i la pintura. Alumnes de primària fent un taller artístic (Escola Auró) L'esport com a tret identitari Compatibilitzar esport i estudis per als esportistes és una prioritat a l'Institut Ferran Tallada, del barri d'Horta-Guinardó de Barcelona. Amb 650 alumnes i 64 docents, ofereix una doble titulació de batxillerat i grau mitjà en Socorrisme i Futbol. El 2001 la Federació Catalana de Tenis va demanar-los classes per facilitar els entrenaments i amb els anys s'ha obert a tots els esportistes: gimnastes, nedadors, futbolistes, jugadors de bàsquet, arts marcials, dansa, que treuen bones notes tot i entrenar moltes hores a la setmana. Alumnes de l'Institut Ferran Tallada, jugant a bàsquet (Institut Ferran Tallada) Laura Flaqué, que va ser nedadora olímpica, ara és cap d'estudis del batxillerat més cicles esportius i coordinadora dels esportistes, i explica que la idea és que puguin entrenar, descansar i estudiar: "La voluntat no és que surtin esportistes d'elit sinó que l'esportista tingui una modificació curricular (d'horaris, i avaluant l'esport que fa fora del centre) perquè amb l'esport i els estudis arribi el més lluny possible, i no hagi de deixar l'esport." L'Institut Ferran Tallada ofereix també un projecte didàctic de primer a quart d'ESO, amb fins a 4 o 5 hores a la setmana dedicades a esports diversos; i la doble titulació en cicles esportius i batxillerat, que suposa fer el batxillerat en 3 anys; en plena pandèmia ha estrenat l'especialitat de futbol. Fomentar la mirada crítica amb el cine A l'Escola Pau Casals, de Rubí, apliquen el projecte Filosofia 3/18, i des de fa 4 anys l'Aliança Magnet amb la Filmoteca de Catalunya, Premi Baldiri i Reixac. Han fet una exposició de cartells de cinema i de joguines òptiques precinema i curtmetratges; han conegut els oficis del cinema, van entrevistar la directora Mar Coll i l'actriu Nausicaa Bonnín. Alumnes de primària davant d'una càmera (Escola Pau Casals de Rubí) Tenen patis de cinema, on cada dia no hi ha menys de 25 alumnes. Explica la cap d'estudis, Rosana Martin, que la pandèmia no els atura: "Gràcies a la transformació del programa Magnet, que ens ha convertit en un centre innovador, divers, equitatiu i demandat i que és reflex de la població real del territori, i evita així la segregació." Amb 453 alumnes i 40 a l'equip docent, aquest curs, per acompanyar l'estat emocional de mestres i famílies, s'ha incorporat a l'Escola Pau Casals el projecte "Cuida't, cuida'm, cuidem-nos". L'objectiu és formar mestres i després fer tallers amb els alumnes del Moviment Educatiu Sistèmic. La música ho uneix tot Fa quatre anys va néixer l'Institut Escola el Til·ler, al barri del Bon Pastor de Barcelona. Amb 300 alumnes i 40 professionals, va sorgir per l'impuls de l'Escola XXI, per la fusió d'una escola de primària i un institut de nova creació, i té un projecte transversal de música. Preveu doblar tota la primària el curs vinent i aquest ja té la primera promoció de quart d'ESO. Abandera un projecte pedagògic, transversal i innovador de música i de màximes oportunitats, perquè l'escola tradicional, explica la directora Domi Vinyes, ha perdut sentit en entorns com el seu. La música és un pilar del centre: els més petits experimenten, fan ritmes i manipulen instruments; als mitjans i grans l'ukelele els empodera per tocar; i de 12 a 16 anys els combos els ofereixen un vincle amb la música i un llenguatge universal. Alumnes de l'Institut Escola el Til·ler tocant diferents instruments (Institut Escola el Til·ler) Els reben i acomiaden cada dia amb música triada per ells, per fer-los partícips, unes musiques que després treballen a l'aula en totes les  dimensions, intel·lectual, corporal i afectiva: "La música uneix, acull i inclou a tothom; millora el clima emocional de l'aula i ajuda a l'expressió de les emocions, tan necessari en temps Covid." Per la Domi aquest és un curs per reniventar-se, no un any perdut, i posa en valor com l'escola ha entrat a les cases amb la pandèmia; abans no es coneixien i ara ja són part de les famílies.