A Catalunya només 16 centres de secundària imparteixen xinès en horari lectiu. A aquests s'hi han de sumar els 21 centres que n'ofereixen com a activitat extraescolar. Trobar instituts on els alumnes estudiïn xinès és una raresa. Un d'aquests centres és l'institut públic Sunsi Móra de Canet de Mar, al Maresme, on fa deu anys que els alumnes l'aprenen. El centre té un projecte plurilingüe molt potent que és també una aposta personal del director, Jordi Canalda. A les jornades de portes obertes amb les famílies, la idea es ven sola: "Atès que el xinès és una de les llengües més difícils del món. És una llengua pictogràfica i ideogràfica. Si tenen la capacitat d'aprendre'n mínimament el funcionament, els resultarà molt més fàcil aprendre qualsevol llengua que es basi en alfabets." Ser un dels pocs centres que fan xinès els dona perfil propi (Sara Cañete/Catalunya Ràdio) Tots els alumnes de 1r i 2n d'ESO fan un trimestre de xinès i després, a 3r d'ESO, si els ha agradat l'experiència, la poden agafar com a assignatura optativa per a tot l'any. El centre també l'ofereix com a activitat extraescolar durant els quatre anys de secundària. Però encabir-ho en l'horari lectiu no és fàcil: "L'aposta nostra és per l'alemany com a segona llengua estrangera, però també vam considerar que era molt beneficiós tenir aquesta opció, així que hem hagut de rebregar una mica el currículum per encabir aquestes hores de xinès." Organització del currículum a mida Una organització d'horaris més flexible que s'aconsegueix gràcies al fet que el centre organitza el currículum per àmbits, 3 en total: STEAM (matemàtiques, ciència i tecnologia), humanístic (llengües i ciències socials), artístic (música, visual i plàstica). Per afegir-hi encara un grau més de dificultat, la llengua de traducció de les classes de xinès és l'anglès: "Per nosaltres l'anglès ha de ser una llengua d'ús social. És la llengua franca que es parla arreu del món, i per tant aquí no en serem excepció. Nosaltres som un petit món i, per tant, l'anglès s'utilitza habitualment en moltes matèries." Enamorats de la cal·ligrafia Entre els alumnes, la proposta agrada. Alguns perquè ja no veuen en la Xina un país exòtic i llunyà, sinó una potència mundial. D'altres, perquè els ha enamorat la cal·ligrafia: "Tu mires les coses i tot és 'made in China' i ara ja hi ha una comunitat xinesa important aquí. I buscar maneres de poder-te comunicar amb col·lectius que no són el teu, que no tenen un alfabet com nosaltres, és una oportunitat", explica la Sança, una alumna de 3r d'ESO." "A mi m'agrada escriure els caràcters, més que parlar en xinès, perquè em calma molt", diu la Míriam."   Una oportunitat per entrar en contacte amb una llengua pictogràfica (Sara Cañete/Catalunya Ràdio) Al principi els alumnes ho troben difícil, però en Jordi assegura que és apte per a tots els alumnes i que els resultats repercuteixen en totes les matèries: "Ens hem adonat que l'alumnat que cursa xinès millora substancialment el seu rendiment a les altres llengües estrangeres. Paral·lelament, com que requereix expressió, imaginació i disciplina, en general el rendiment acadèmic augmenta i millora." És un projecte singular i d'èxit. De fet, malgrat que el centre sempre ha estat en barracons i que està situat en un polígon industrial lluny del nucli urbà, cada any hi ha famílies que en queden fora.