L'Ajuntament de Barcelona impulsa activitats extraescolars artístiques i científiques gratuïtes en 15 barris de la ciutat. En total, s'invertiran 440.000 euros per fer 146 tallers per a més de 2.300 alumnes. El programa d'activitats extraescolars, "Caixa d'Eines", s'inclou en el Pla de Barris i busca oferir activitats de qualitat de forma accessible i variada en els àmbits d'arts i ciència adreçades a infants i adolescents.   Tres tallers artístics al llarg del curs Un dels centres que s'ha sumat al projecte és l'escola Concepció Arenal, situada al barri del Maresme i el Besòs, que limita amb Sant Adrià de Besòs. Més de la meitat dels 120 alumnes de primària s'hi han apuntat. El programa tindrà una durada de dos anys. En aquest primers curs els alumnes faran un taller diferent cada trimestre: música, arts escèniques i visual i plàstica. Per als alumnes de cinquè de primària, a més, també faran un taller de robòtica. El taller d'arts escèniques acosta el circ als més petits (Sara Cañete/Catalunya Ràdio) Gerard Villanueva, membre de Més Educació, la cooperativa que s'encarrega dels tallers als centres d'aquest barri, explica que en aquest primer curs tots els alumnes faran un tastet de les activitats artístiques mentre que l'any vinent ja n'escolliran només una per aprofundir-hi. Sobre les activitats tecnològiques, explica que tots els centres han escollit fer robòtica i apunta els motius: "Robòtica té un cost més alt que fer un taller de dibuix, pel cost dels materials digitals i tecnològics. Però és molt interessant per fer-los sortir del seu ús de la tecnologia i que vegin que no és només fer servir el mòbil sinó entendre la tecnologia de manera integral." Un plantejament que barreja lleure educatiu, valors i ciència, i que vol combatre l'analfabetisme digital, més present en aquest barri que en altres de la ciutat. I és que l'objectiu d'aquestes activitats és garantir la igualtat d'oportunitats entre aquests alumnes --la majoria provenen de famílies en risc d'exclusió social-- i fer-ho facilitant l'accés a un perfil d'activitats que normalment són més cares. I així ho viuen en part alguns dels alumnes més grans, els de cinquè i sisè de primària: "Això de pintar i de fer música se'm fa una mica estrany, perquè pràcticament mai puc pintar. Si no ho fes aquí, no ho faria enlloc", explica l'Alay, un alumne de cinquè de primària." Tots els centres han apostat per fer tallers de robòtica (Sara Cañete/Catalunya Ràdio) La lluita d'un centre per millorar l'entorn Begonya Parés és la directora de l'escola. Aquí fa més de 10 anys que ja treballen per facilitar l'accés dels alumnes al lleure educatiu de qualitat, però reconeix que la proposta els ajuda a sumar: "Fora d'aquí ells no anirien a fer música, no anirien a fer visual, perquè el que tira és el futbol. A banda, al barri, a la franja del Besòs marginal, pràcticament no hi ha oferta. I el futbol és caríssim." I és que aquestes extraescolars que s'impulsen des de l'escola són una de les poques oportunitats que tenen els alumnes d'aquest centre.