A Catalunya, l'11,2% dels infants no entenen el que llegeixen quan finalitzen la primària i un de cada quatre acaba amb un nivell baix o mitjà-baix en competència lingüística, segons dades del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu. Un baix nivell de comprensió lectora condueix a un baix rendiment acadèmic i és un factor clar de risc per a l'abandonament escolar prematur. Això ho saben prou bé les escoles, on no només s'ensenya a llegir bé, sinó que també treballen perquè sigui un plaer per als alumnes i que llegir es converteixi en un hàbit que vagi més enllà de les parets del centre.   La biblioteca escolar, un tresor L'escola Arquitecte Gaudí de Sant Feliu de Llobregat és un bon exemple de les activitats que podem trobar a la majoria de centres de Catalunya per aconseguir que la lectura sigui un plaer. Cada dia hi dediquen 30 minuts i es treballa amb altres projectes, com la lectura per mentoria, on emparellen els alumnes més grans --els de cinquè i sisè de primària-- amb els de cinc anys, que just comencen a desenvolupar aquesta habilitat; les recomanacions literàries, que fan que llegir sigui una experiència compartida; o la lectura en veu alta. Les propostes han de ser de qualitat i amb diferents nivells de dificultat (Sara Cañete / Catalunya Ràdio) Però la gran eina que tenen en aquest centre és la biblioteca escolar. Un espai càlid i acollidor on, a més, compten amb el suport d'una bibliotecària que facilita recomanacions i propostes als alumnes i que ha aconseguit que la lectura es converteixi en una motivació i un espai imprescindible per als alumnes. Per la Rosana Azol, la directora de l'escola, l'altra gran virtut d'aquest espai és que els alumnes també el poden fer servir fora de l'horari escolar: "Tenir una biblioteca de centre que no només s'utilitzi en horari lectiu sinó que les famílies també hi puguin venir després de classe per escollir un llibre i acompanyar els seus fills en aquesta lectura és molt important." Acostar-se als llibres des del joc vincula la lectura amb l'oci (Sara Cañete / Catalunya Ràdio) Llegir amb l'ajuda d'altres arts El gust per la lectura es pot treballar a totes les edats, abans i tot de saber llegir, i aquí són clau les altres disciplines artístiques. Magalí Homs és la directora de Tantàgora i impulsora del Programa Flic Escola, que busca fomentar aquest gust per la lectura aprofitant la seva relació amb altres arts, com les titelles, el dibuix o l'oralitat. Organitzen experiències literàries, unes instal·lacions que a través d'estructures lúdiques, a través del joc, ofereixen una aproximació al llibre, a la il·lustració i al text:  "La idea és que siguin propostes que no et diuen 'obre el llibre i llegeix', sinó que siguin una aproximació que jo et proposaré a través del joc perquè sé que després voldràs obrir el llibre i llegir-te'l sense que jo t'ho hagi de dir". Unes propostes que funcionen entre els alumnes, que asseguren que agraeixen aquesta estona de lectura diària i que no s'imaginen l'escola sense l'espai de la biblioteca, que van trobar molt a faltar durant la pandèmia. Reconeixen, però, que llegeixen poc a casa i coincideixen a dir que el motiu és que fan moltes activitats extraescolars i quan arriben a casa ja és tard i estan molt cansats.