Primer va tancar la línia 1. La 2 és l'última. Una pickup, l'últim vehicle Nissan fabricat a Catalunya. La major part de la plantilla ja no tornarà a les factories. Els que encara es queden aniran marxant progressivament, i només un petit grup d'empleats continuarà treballant en tasques de manteniment o de sistemes fins al 31 de desembre, la data oficial del tancament. Punt final a la història de Nissan a Catalunya, una història que s'obre fa prop de 100 anys. Amb Ford va començar tot La història arrenca al número 149 de l'avinguda de la Nova Icària, al Poblenou de Barcelona. Són els orígens d'una llarga història industrial del sector de l'automòbil a Catalunya. Quan el govern del dictador Primo de Rivera decideix imposar aranzels a la importació de vehicles, l'empresa nord-americana Ford opta per fabricar-los a la Península i així estalviar-se els impostos. L'any 1920 obre una factoria a Cadis que, tres anys més tard, trasllada a Barcelona, on manté l'activitat fins que esclata la Guerra Civil. Acabada la guerra, la fàbrica es reconverteix i passa a produir camions, els populars Ebro, i tractors. L'any 1954, Ford surt de l'empresa, que es nacionalitza amb el nom de Motor Ibérica.   El 1965, el fabricant nord-americà de maquinària agrícola Massey Ferguson adquireix el 36% de la companyia. L'any 1967, Motor Ibérica abandona els històrics terrenys del Poblenou i es trasllada a la Zona Franca.   L'any 1979, Massey Ferguson ven la seva participació i comença una nova etapa per a la companyia. L'arribada dels japonesos A partir d'aquell moment, Motor Ibérica comença a produir vehicles de Nissan: el Patrol i la Vanette. L'any 1980, la companyia japonesa adquireix el 53% per cent de les accions i la fàbrica catalana es converteix en la primera planta de la multinacional japonesa a Europa. L'empresa japonesa va implantar mètodes innovadors (ACN / Aina Martí) L'empresa passa a dir-se Nissan-Motor Ibérica i fa un salt qualitatiu important. Ho recorda l'extreballador Enrique Saludas: "Allà ens vam barrejar dues generacions: una, l'antiga, la que provenia d'Ebro, de Motor Ibérica pròpiament dit, que eren les persones que llavors tenien 40 anys i escaig, i nosaltres, que entràvem de jovenets, amb 20 anys i escaig. Hi havia mètodes de treball antics, i quan jo hi vaig entrar és quan es va començar a implantar la metodologia japonesa, en què tot era molt més científic." Els primers models que es van fabricar a Catalunya van ser els totterrenys, que es venien a tot Europa.   La marca Ebro es va apagant fins que la substitueix Nissan, que viu una època daurada amb la fabricació dels totterrenys: una tercera part d'aquest tipus de vehicles que es venen a Espanya són Nissan Patrol. Tot el que puja acaba baixant Tot i l'èxit de vendes, el fet que el centre de decisió de la companyia estigués situat a milers de quilòmetres, al Japó, sempre ha neguitejat els treballadors, que han vist el futur amb preocupació "Sempre hem anat d'ensurt en ensurt, sempre pendents que ens atorguessin un producte o un altre." I comença el declivi, reconeix Enrique Saludas: "Una empresa que fabriqui menys de 100.000 unitats no és rendible." El cop definitiu va ser la creació d'un conglomerat entre Nissan i Renault, l'any 1999, sota el domini dels francesos. "Nissan va entrar aleshores en unes pèrdues enormes, hi havia un forat financer enorme i va haver de venir algú a omplir-lo. Va ser Renault, que, és clar, també volia la seva participació." A la posició dominant de Renault s'hi va afegir la crisi econòmica global que va afectar la producció. Comencen els acomiadaments abans de l'adeu L'any 2008 l'empresa va presentar un expedient de regulació d'ocupació que va afectar gairebé 1.700 treballadors de les fàbriques de la Zona Franca de Barcelona i de Montcada i Reixac. Aquestes dues plantes, juntament amb la de Sant Andreu, ocupaven encara ara 3.300 persones. L'acord per als acomiadaments de Nissan va estar precedit per una gran mobilització sindical (ACN / Aina Martí) L'agost del 2020, la direcció i la plantilla van arribar a un acord, després d'unes dures negociacions i llargues jornades de vagues i manifestacions, per compensar els 2.500 treballadors que serien acomiadats pel tancament de l'empresa. Des de l'arribada de Nissan a Catalunya, més de 3,7 milions de vehicles han sortit de la Zona Franca. L'automobilística japonesa s'ha quedat amb una mínima presència a Europa, amb l'única planta que té a Sunderland, al Regne Unit.