TOTS ELS ÀUDIOS

  • Però és que compartir només porta conflictes!
    Escolta àudio

    Però és que compartir només porta conflictes!

    L'humorista Oriol Dalmau ens explica al contrapunt de "L'ofici d'educar" les peripècies dels seus pares a l'hora de compartir un espai comú, una jardinera, amb els veïns. De fet, per culpa de la jardinera i dels desacords sobre què plantar-hi, els seus pares no es parlen amb els veïns, i hi estan a matar. I l'Oriol Dalmau es pregunta que si per una jardinera hi ha tant conflicte, com podríem compartir més coses, com l'habitatge, la roba o la criança? L'Oriol Dalmau francament no veu clares ni les comunes hippies, ni compartir jardineres.

  • Que l'abusador demani perdó a la criatura és essencial per curar-la
    Escolta àudio

    Que l'abusador demani perdó a la criatura és essencial per curar-la

    Avui a "L'Ofici d'educar" parlem dels abusos sexuals a menors. Com es pot identificar si una criatura ha patit abusos sexuals? Com la trenca per dins? Com la podem ajudar a recuperar-se? Què hem de fer amb l'abusador? Quines eines poden empoderar les criatures i prevenir els abusos? En parlem amb les psicòlogues Elisenda Pascual, autora de "L'ombra de la Clara", i Carme Gálvez, coordinadora de la unitat de pediatria social a l'Hospital Universitari Germans Trias i Pujol i de la unitat de tractaments especialitzats, gestionada per la Fundació Concepció Juvanteny, i la psicoterapeuta Alba Soler Fargas. Escoltarem també l'Alexandra Membrive, presidenta de l'Associació el Mundo de los ASI (abus sexual infantil);la pediatra Marta Simó, coordinadora de la UFAM, unitat funcional de l'abús a menors de l'Hospital Sant Joan de Déu Barcelona, i el psicòleg i metge del neurodesenvolupament Joan Vidal, i Emilie Rivas, responsable de polítiques d'infància de Save the Children a Catalunya. Escoltarem el catedràtic Rafael Bisquerra i "El contrapunt" de l'Oriol Dalmau. Als llibres per somiar Jaume Centelles ens porta "La vida amorosa dels animals" de Katharina von der Gathen; i Joan Santanach, editor de Editorial Barcino busca la resposta al "Llibre de Coc" que parla de la importància de la pràctica. I acabem amb "Torna-la a posar" i el músic Jose Luis Santiso, que avui ens porta una cançó del Pets "Corvus", de l'àlbum "Som", escrita pel Joan Reig com a teràpia personal, i per denunciar els abusos que havia patit de petit; i que mostra la força de l'art per transformar el dolor

  • Quina és la frase de l'Oriol Dalmau davant dels abusos?
    Escolta àudio

    Quina és la frase de l'Oriol Dalmau davant dels abusos?

    Avui "El contrapunt" de l'Oriol Dalmau recull una frase que és possible que algunes persones hagin pensat alguna vegada, sobretot si s'hi han trobat, i que parla de la nostra visceralitat quan hi ha una injustícia tan gran com és que una criatura rebi abusos sexuals d'algú més gran. És una frase que l'Elisabet Pedrosa no subscriu, ni tampoc "L'ofici d'educar", però l'Oriol Dalmau va i es llança a la piscina i la deixa anar... La voleu saber? Ai, ai, ai... Escolteu l'àudio.

  • Què podem fer a Catalunya per atendre millor els nens que han estat víctimes d'abusos sexuals?
    Escolta àudio

    Què podem fer a Catalunya per atendre millor els nens que han estat víctimes d'abusos sexuals?

    Primer, explica Emilie Rives, responsable de polítiques d'infància de Save the Children a Catalunya, hem entendre el problema. Quan un nen ha estat víctima d'un abús, el camí que s'ha de seguir és molt llarg i complicat. La criatura o jove ha d'explicar a unes deu persones el que li ha passat, amb el dolor que això suposa, i que a més es pot anar alterant el seu testimoni cada vegada que se li pregunta. Save the Children proposa el model nòrdic de la casa dels infants, que integra tots els serveis en un sol espai, i on el nen parla una sola vegada i es grava per evitar que el nen hagi d'anar a judici. A Catalunya tenim un marc jurídic favorable a la creació d'aquestes casos i recursos que fan molt bona feina, però cal fer un canvi de model, diu Emilie Rives a "L'ofici d'educar".

  • Canalitzar el dolor a través de l'art cura!
    Escolta àudio

    Canalitzar el dolor a través de l'art cura!

    Avui, a "Torna-la a posar", el músic José Luis Santiso ens recorda que la música és una eina que ens ajuda a expressar i transformar el dolor, com ha estat per al bateria d'Els Pets, Joan Reig, que va escriure una cançó com a teràpia personal i per denunciar els abusos que havien patit ell i altres nens de petits per part d'un rector. I acabem "L'ofici d'educar" escoltant aquesta cançó, "Corvus", de l'àlbum "Som", d'Els Pets, i aplaudint el coratge de curar les ferides a través de l'art.

  • "La vida amorosa dels animals" de Katharina von der Gathen
    Escolta àudio

    "La vida amorosa dels animals" de Katharina von der Gathen

    Als llibres per somiar Jaume Centelles ens porta a "L'ofici d'educar" "La vida amorosa dels animals", de Katharina von der Gathen. Com fan sexe les serps?, quants penis té un coala?, quina és la vida amorosa dels cucs de seda? Són algunes de les preguntes que respon aquest llibre, que segur que interesssarà molt a les criatures. Un llibre recomanat a partir de 8 anys i publicat per Takatuka.

  • El "Llibre del coc" ens parla de la importància de la pràctica
    Escolta àudio

    El "Llibre del coc" ens parla de la importància de la pràctica

    A "L'ofici d'educar", Joan Santanach, editor de l'editorial Barcino, busca avui la resposta al "Llibre del coc", que ens parla de la importància de la pràctica per aprendre i explica que aprendre no és immediat, sinó que cal un temps per saber-ho fer. Aquest plantejament ens permet compartir amb els fills o alumnes una pràctica que es porta a terme també en algunes escoles: aprendre fent.

  • Posem al centre del municipi l'educació i la cultura
    Escolta àudio

    Posem al centre del municipi l'educació i la cultura

    A "L'ofici d'educar" parlem de municipis 100% implicats en l'educació: el Prat i Cardedeu. Com es crea un projecte educatiu global en un municipi i com el beneficia? En parlem amb Íngrid Llopart, cap de Serveis Personals de Ajuntament de Cardedeu; Mariona Grané, mare i membre de la plataforma A Cardedeu en Volem 10; Cristina Castells, responsable municipal del programa IntersECCions de l'Ajuntament del Prat de Llobregat, i Juanjo Luján, director de l'Escola Josep Tarradellas. Sentirem el testimoni de diversos projectes educatius del municipi (art, robòtica, angles i teatre), i alguns dels alumnes beneficiats. L'humorista Oriol Dalmau Martínez ens hi posarà el contrapunt, i sentirem també el catedràtic Rafael Bisquerra. Als "Llibres per somiar" Jaume Centelles ens porta "Endevina contes", de la Berta Inés Concha i la Virginia Donoso, i Joan Santanach, de l'Editorial Barcino, busca la resposta en una Cobla de Sant Jordi que parla de lleials i tramposos; el psicòleg Tomas Navarro respon per què per educar s'ha d'implicar tota la comunitat. I acabem amb "Torna-la a posar" i el músic Jose Luis Santiso que ens parla dels projectes municipals de música del Prat

  • "Endevinacontes" de la Berta Inés Concha i la Virgnia Donoso
    Escolta àudio

    "Endevinacontes" de la Berta Inés Concha i la Virgnia Donoso

    A "L'ofici d'educar" tenim els "Llibres per somiar" amb Jaume Centelles, autor d'una pàgina d'invitació a la lectura. Avui ens porta "Endevinacontes", de Berta Inés Concha i Virgnia Donoso, un llibre joc de poesies i un àlbum il·lustrat per endevinar personatges de contes. A cada pàgina hi ha dos poemes que parlen d'un conte i uns dibuixos preciosos. Un llibre per a nens i nenes de cicle inicial, publicat per edicions Bellaterra.

  • Visca la música a les escoles!
    Escolta àudio

    Visca la música a les escoles!

    I acabem "L'ofici d'educar" amb "Torna-la a posar" i el músic José Luis Santiso, que ens parla del projecte municipal de música del Prat de Llobregat, "EntreInstruments". Es van fixar en Igualada i l'Hospitalet a l'hora de crear-lo, i ha suposat coordinar l'escola municipal de música amb les 4 escoles públiques del municipi. El projecte beneficia 350 alumnes, que gaudeixen dels tres projectes: l'"EntreCordes", l'"EntreVents" i l'"EntreTradis" (música tradicional).

  • Obrim les escoles!
    Escolta àudio

    Obrim les escoles!

    L'humorista Oriol Dalmau comença "El contrapunt" de "L'ofici d'educar" parlant d'un exgàngster que ara fa conferències i que en una entrevista va comparar les escoles amb les presons. Diu l'Oriol que les escoles sovint han estat recintes molt tancats, i molt poc connectats amb el seu entorn; i per tant el millor que podem fer és obrir les escoles al món.

  • Cobla de Sant Jordi que parla de lleials i tramposos
    Escolta àudio

    Cobla de Sant Jordi que parla de lleials i tramposos

    A "L'ofici d'educar", Joan Santanach, de l'Editorial Barcino, busca la resposta en una Cobla de Sant Jordi que parla de lleials i tramposos; i que ens permet parlar de la importància de ser lleials i de prevenir els fills dels amics que no ho són tant i de les trampes, i de la importància, també, de ser cauts.

  • Per educar cal implicar tota la comunitat?
    Escolta àudio

    Per educar cal implicar tota la comunitat?

    A "L'ofici d'educar", el psicòleg Tomàs Navarro es pregunta si per educar s'ha d'implicar tota la comunitat, i respon que sí. Navarro explica que un nen està aprenent 24 hores al dia, pel carrer, a l'escola, amb la botiguera o al supermercat, a la biblioteca i als centres cívics, entre altres espais, i per tant és una responsabilitat de tots educar, també dels municipis.

  • Les escoles catalanes, entre les més segregades d'Europa
    Escolta àudio

    Les escoles catalanes, entre les més segregades d'Europa

    La segregació escolar amenaça alumnes, famílies, centres i el futur del país. Com es genera i es pot abordar la segregació? I com el programa Magnet ajuda a revertir aquesta situació? En parlem a "L'ofici d'educar" amb Roser Argemí, pedagoga i cap del projecte Magnet, i Xavier Bonal, professor de sociologia de la UAB. Sentirem també el testimoni de la Magda Campistol, directora de l'Escola Santa Eugènia, de la Isabel Corral, directora de l'Escola Josep Maria De Sagarra, i de la professora del Departament de Sociologia de la UAB Aina Tarabini. Sentirem també el catedràtic Rafael Bisquerra; Jaume Centelles ens porta "La maleta" de Núria Parera; Joan Santanach, de l'Editorial Barcino, busca la resposta en una faula del Bestiari sobre la cigala que parla de la falta de previsió. Ferran Ramon-Cortés, especialista en comunicació interpersonal, respon a "Quin és el millor moment per parlar amb es fills?". I acabarem amb el músic Jose Luis Santiso i "Torna-la a posar" amb "Vozes" i "Cabal musical"

  • "Quin és el millor moment per parlar amb els fills?"
    Escolta àudio

    "Quin és el millor moment per parlar amb els fills?"

    A "L'ofici d'educar", Ferran Ramon-Cortés, especialista en comunicació interpersonal, respon a la pregunta: "Quin és el millor moment per parlar amb els fills?" Els pares tenim sovint la necessitat de dir als fills coses que no ens agraden o que no fan bé; ens ho preparem i els enxampem per dir-ho, molt sovint ho fem quan ens va bé a nosaltres. I ens podem trobar amb fills tancats, que no ens volen escoltar. L'estratègia correcta -segons el Ferran Ramon-Cortés- seria tenir molt present que hem de parlar, i esperar un signe de receptivitat del nostre fill que ens doni la pista que ens escoltarà.