Les eleccions presidencials als Estats Units del 2020 han estat les més digitals de la història. El "big data", l'anàlisi de dades, la tecnologia en grafismes i sobretot la rapidesa de difusió dels missatges a través de les xarxes socials ha agafat una empenta que no tenia ara fa quatre anys. De les moltes coses que he detectat a les xarxes en aquestes eleccions em quedo amb la importància de l'entreteniment com a canal de difusió per arribar a un públic més jove; l'intent fallit de les xarxes socials per aturar les notícies falses no contrastades; l'intent de TikTok per ser també un canal d'informació, i la importància que encara té Facebook, que ha aconseguit una inversió publicitària dels dos candidats que volta els 200 milions de dòlars.  1- El tuit de la discòrdia és una "fake news"? A les 6.47 de la matinada hora catalana, Joe Biden sortia al faristol mostrant-se optimista però reconeixent que encara no havia guanyat. Cinc minuts després, Donald Trump llançava el projectil en forma de tuit que acabaria vehiculant la informació de la matinada. We are up BIG, but they are trying to STEAL the Election. We will never let them do it. Votes cannot be cast after the Polls are closed! Donald J. Trump (@realDonaldTrump) November 4, 2020 Twitter marcava aquest tuit com a enganyós. Estava criticant el sistema electoral americà. Des d'aquest moment, la paraula FRAU ha envaït la comunicació i ha aconseguit el seu objectiu. Quines proves té? Per què ho diu? Rumoreja que s'ha votat després del tancament dels col·legis. Res contrastat. No serveix de res que Twitter marqui el missatge. La secció 230 Twitter marca i limita els tuits de Trump, però aquesta situació pot canviar. El fins ara president dels Estats Units vol modificar la llei coneguda com a secció 230 que eximeix les xarxes socials de qualsevol responsabilitat sobre els continguts que publica un usuari a les xarxes. Els canvis legals tenen a veure amb la secció 230 de la Llei de decència de les comunicacions. Segons Trump seria la manera de "prevenir la censura digital".   2- Facebook està molt viu Trump i Biden han invertit més de 200 milions de dòlars, el 2020, a Facebook. Biden, 99,8, i Trump, 92,5. A Google, segons Bloomberg, uns 215 milions conjunts des del maig del 2018.  Xavier Tomàs, expert en estratègia digital, explica que als Estats Units les mesures contra la privacitat són molt més febles que a Europa. Allà, per exemple, els votants s'han de registrar prèviament abans de votar, en unes bases de dades que acaben estant a disposició dels candidats. Així, els candidats pugen aquestes dades a l'eina d'anuncis de Facebook, per exemple, i així poden fer anuncis específicament per a ells, demanant als votants del propi partit que ajudin a recaptar diners, fer trucades, voluntariat, etc. Això aquí no ho podem fer. "Han quedat enrere aquelles èpoques amb grans anuncis. Es feien fins i tot rànquings dels millors espots polítics. Des del 2012, la producció de publicitat va passar de la televisió a les xarxes socials i aquí els anuncis són molt més breus, molt més senzills i van canviant cada setmana." Segons Tomàs, tant Trump com Biden han arribat a fer uns 50.000 anuncis en aquesta campanya. 3- Què han buscat els americans a Google la nit electoral? A través de Google Trends, Sílvia Creus analitza el que han buscat els americans. Destaca "FiveThirtyEight", un lloc web d'anàlisi d'enquestes d'opinió, política, economia i blocs esportius, i un article que diu "Deixa d'actualitzar FiveThirtyEight: cinc coses per llegir (i una per escoltar) mentre esperes resultats".  També estan preocupats per com afecta la incertesa del resultat les borses i l'economia, pels resultats a Michigan i Califòrnia, i alguns noms propis, com el del raper Kanye West.   4- "Among Us" i l'squad d'Alexandria Ocasio-Cortez Han destacat a les xarxes l'anomenat esquadró demòcrata liderat per Alexandria Ocasio-Cortez, AOC a les xarxes. Són quatre congressistes del Partit Demòcrata amb molt de carisma, i que han tornat a guanyar als seus respectius estats.  Alexandria Ocasio-Cortez és la més jove de les quatre. Rashida Thlaib, la primera dona d'origen palestí al Congrés; Ayanna Presley, la primera dona afroamericana en representació de l'estat de Massachusetts, i Ilhan Omar, d'origen somali, una de les úniques dues musulmanes al Congrés.  Alexandria Ocasio-Cortez, AOC a xarxes, ha estat la gran revolucionadora de les xarxes jugant en directe a través de Twitch al joc de moda "Among Us".  5- Noms més enllà de Biden i Trump Miquel Pellicer, periodista, autor de "La comunicación en la era de Trump", editor del blog TrumpLandMedia i director d'Innovació Digital d'Interprofit, destaca el nom de Madison Cawthorn, que ha guanyat a Carolina del Nord. És amb 25 anys el republicà més jove elegit mai al Congrés i la persona més jove escollida de qualsevol partit els últims 50 anys.  6- Representació del moviment QAnon nascut a les xarxes El grup conspiranoic QAnon ha aconseguit amb Marjorie Taylor Greene un seient al Congrés. El grup aconsegueix representació amb la republicana per l'estat de Geòrgia.  7- TikTok també juga a informar!  Quan ja fa setmanes que ningú parla del suposat veto que volia imposar Trump a TikTok, la xarxa social xinesa ha ampliat el conjunt de recursos proporcionats a la seva guia d'eleccions per incloure accés directe a llocs que informin sobre els horaris de votació i el funcionament del procés electoral. TikTok ha fet amb Associated Press (AP) un mapa interactiu a temps real.  A TikTok hi hagut vídeos humorístics del moment de la votació, amb molts muntatges apostant per altres candidats ficticis com ara el seu cantant preferit. Amb la informació dels vots, TikTok també entra a jugar, doncs, com a canal d'informació.    8- Els mems són per a KANYE WEST També ha estat tendència a Twitter el nom del raper Kanye West, que s'ha presentat com a candidat independent aquestes eleccions. Moltes bromes també a Instagram.  Després de votar, West piulava: "Déu és bo. Avui estic votant per primera vegada a la vida pel president dels Estats Units, i és per algú en qui veritablement confio... jo". Evidentment, la xarxa s'ha omplert de mems, ell amb els cabells de Trump superposats al seu cap... gifs, molts de la cantant Taylor Swift, amb qui té una guerra declarada, rient o bromes amb què no se'l pot descartar, que encara pot donar la sorpresa... 9- Ets dels vermells o dels blaus? Les infografies No és clar, encara, qui serà president dels Estats Units, però és evident que és un sistema complex per a un resultat simple: ets dels vermells o dels blaus? Hi ha hagut tota mena d'infografies a les principals capçaleres digitals americanes, i l'entorn digital ha servit per polaritzar encara més aquests vots. Cadascú, per tant, s'ha quedat a la seva pròpia bombolla digital.  10- El marxandatge digital A Instagram i a Snapchat hi ha hagut molts usuaris que han fet filtres personalitzats d'aquestes eleccions, amb tota mena de recursos. El marxandatge ja és digital i es presenta en forma de gifs, stickers i muntatges diversos per ser incrustats a les xarxes socials.