Col·leccionisme, futbol i blockchain. Tres conceptes ben diferents que s'aglutinen en una nova tendència digital: els NFT de futbol. El tradicional món dels cromos fa un pas endavant amb una nova manera de col·leccionar i jugar, la dels cromos virtuals. En aquest cas, però, va més enllà d'un simple joc. Darrere les imatges digitals s'hi amaguen grans quantitats de diners. Hi ha qui defensa la pràctica, però també hi ha detractors que argumenten que aquesta tendència pot comportar la creació d'una bombolla especulativa per un art efímer i sense valor real. Què és un NFT? NFT són les sigles de Non-Fungible Token. Es tracta d'imatges que tenen un codi digital que les fa úniques i exclusives, un codi que s'aconsegueix mitjançant tecnologia blockchain. El món de l'art i el de la música van ser els primers de pujar al carro dels NFT i ara també hi puja el futbol.  Per tant, qualsevol actiu digital, tant si és un cromo, com un quadre, un mem, un gif o qualsevol altra imatge imaginable pot ser un NFT. L'única condició que ha de tenir és que estigui verificada per la tecnologia blockchain. L'especialista Nacho Hera explica com se sustenta aquest negoci:  "Cada NFT té el seu número de sèrie que no és modificable, ni substituïble, i tampoc caduca. L'NFT és teu i de ningú més i, encara que no sigui tangible, el rendiment econòmic que en treus sí que ho és". Cromos digitals en el món del futbol Una de les companyies més importants d'NFT de futbol és Sorare, fundada a París el 2019 per Nicolas Julia i Adrien Monfort, i amb socis inversors com els futbolistes Gerard Piqué i Antoine Griezmann.  Ara LaLiga, a Espanya, i la Bundesliga, a Alemanya, han firmat un contracte amb Sorare per emetre aquests cromos digitals, cosa que suposarà una nova via d'ingressos per als clubs. Així ho explica Nacho Heras, jugador de futbol professional i ambaixador de Sorare a Espanya:  "L'objectiu és signar acords amb les 20 lligues més importants del món perquè és un projecte a llarg termini, no és una moda passatgera. Els clubs en sortiran beneficiats econòmicament i, a més, guanyaran visibilitat a tot el món". Com es juga amb aquests cromos? De la mateixa manera que passa amb els cromos físics, els NFT de futbol són atractius perquè són finits i hi ha escassetat. Segons el tipus de futbolista, l'NFT pot ser únic (només un per temporada), superrar (10 còpies per temporada), rar (100 per temporada) o limitat (1.000 per temporada). I aquest és un punt clau per comprendre per què es poden arribar a pagar preus astronòmics per alguns d'ells, explica l'ambaixador de Sorare:  "Es pot comprar un NFT per 4 o 5 euros i d'altres per milers" D'altra banda, apunta l'expert, també hi ha les revendes i la setmana passada es va subhastar a París l'NFT únic de Cristiano Ronaldo i se'n van pagar 400.000 euros WOW! 🚀 Congratulations to FC Camembert who has just smashed our #Sorare Market record. The Unique 2020-21 Cristiano Ronaldo card was bought for $289920 on the Transfer Market. #OwnYourGame ⚽️ Season: 2020-2021 Serial: 1/1 Price: $289920 pic.twitter.com/unLS9aXaN1 Sorare (@Sorare) March 14, 2021 A més a més, aquesta nova modelitat de joc va més enllà del col·lecionisme clàssic. Heras explica que, en aquest cas, els cromos serveixen per obtenir punts i generar beneficis econòmics:  "Els jugadors, anomenats mànagers, fan alineacions d'equips amb cinc jugadors i, segons el rendiment que aquest jugadors tenen en els seus partits reals de futbol, s'obtindran més o menys punts i es tindrà més o menys benefici". NFT en altres esports?  De moment només hi ha cromos de jugadors de futbol, però en altres esports, com el bàsquet, el que es pot comprar i col·leccionar són jugades. És el cas de l'NBA Top Shots, un web que es dedica a vendre vídeos de jugades dels cracs de l'NBA.També són imatges digitals verificades amb blockchain i amb una tirada limitada i una de les més cares és una esmatxada de Lebron James que es va vendre per 208.000 dòlars.