Activistes ecologistes protesten contra la política climàtica dels democristians (Reuters)

Un "youtuber" alemany, acusat de "manipulació electoral" per la successora de Merkel

En plena campanya electoral es va viralitzar un vídeo que critica les polítiques ambientals, entre altres, de la CDU
Actualitzat
TEMA:
Eleccions europees 26M

Annegret Kramp-Karrenbauer, la succesora d'Angela Merkel al capdavant dels democristians de la CDU, es troba immersa en una polèmica per haver acusat de "manipulació electoral" el "youtuber" que, amb més de 10 milions de reproduccions durant la campanya de les europees, ha criticat durament la coalició governamental alemanya, formada per la CDU i els socialdemòcrates de l'SPD.

Les crítiques apareixen en un vídeo titulat "la destrucció de la CDU", on, durant 55 minuts, el "youtuber" Rezo analitza detalladament les polítiques de la Gran Coalició. El vídeo se centra sobretot en temes de medi ambient, i acusa la CDU de beneficiar els rics i els jubilats en detriment del clima.

Diumenge, la CDU va ser el partit més votat a Alemanya tot i perdre 7,6 punts que en les últimes eleccions, però els gran derrotat va ser l'SPD, que va quedar en tercera posició amb un 15,8% dels vots, gairebé 12 punts menys. Els Verds es van disparar amb el 20,5% dels vots gràcies al vot dels joves que, com Rezo, estan preocupats pel medi ambient.

 

Annegret Kramp-Karrenbauer proposa "debatre sobre les regles de joc en període electoral en l'era d'internet" (Reuters)

 

Demanen la dimissió de Kramp-Karrenbauer

Annegret Kramp-Karrenbauer o AKK es va mostrar oberta a "posar regles al món digital":

 

"Què passaria en aquest país si de sobte 70 redaccions de diaris decidissin fer una crida conjunta a dos dies de les eleccions perquè la gent no votés ni la CDU ni l'SPD? Hauria estat una clara manipulació de l'opinió pública abans de les eleccions."

 

Ràpidament, les etiquetes "censura" i "AKKdimissió" van ser les principals tendències a Twitter. Dos influents "youtubers" han promogut una petició que ha recollit 32.000 firmes en menys de 24 hores per dir "No, senyora Kramp-Karrenbauer" i demanar-ne la dimissió.

 

 

Crítiques dins i fora del partit

Durant la cimera a Brussel·les, Angela Merkel va sortir en defensa de la seva successora i va treure ferro a la polèmica qualificant-la "d'absurda": "Tothom que conec a la CDU (...) defensa la llibertat d'expressió com a principi bàsic", va dir la cancellera.

El secretari general de l'SPD, Lars Klingbeil, també va fer servir la paraula "absurda", però en referència a les declaracions de Kramp-Karrembauer. El president del sindicat de periodistes alemanys, Frank Úberall, va parlar d'absurditat i ho va relacionar amb "la impotència de la CDU per comunicar-se en l'era digital".

AKK va defensar-se dilluns i dimarts reafirmant el seu compromís amb la llibertat de premsa, però va proposar obrir el debat sobre "les regles de joc en període electoral" i "en l'era d'internet", una iniciativa que ja ha criticat l'influent setmanari Der Spiegel:

 

"Si no és quan s'apropen les eleccions que en podem parlar a fons, quan ho hem de fer? Vol Kramp-Karrembauer que els mateixos partits tinguin el monopoli de la formació d'opinió pública?"


Dins del partit també han plogut les crítiques. El multimilionari Friedrich Merz, que va perdre les eleccions internes per escollit successor de Merkel, ha aprofitat una entrevista a Der Spiegel per atacar Kramp-Karrembauer i les polítiques ambientals del seu partit: "Després del resultat de les eleccions europees, la CDU ha de preguntar-se per què, després de 14 anys de "cancelleria climàtica" no ha complert les seves metes en aquesta matèria".

 

El vídeo "La destrucció de la CDU" del "youtuber" Rezo acumula més de 13 milions de visites (YouTube)

 

D'ignorar el vídeo a proposar una reunió al "youtuber"

Quan el vídeo de Rezo es va viralitzar, la CDU va tractar d'ignorar-lo fins que els titulars dels diaris convencionals van portar el tema en portada. Aleshores, AKK va passar a l'atac acusant el "youtuber" de monetitzar els seus "clics". Això se li va girar en contra perquè el vídeo no té publicitat i no genera ingressos.

En veure que el vídeo superava els 12.000.000 de visites en plena campanya electorals, els democristians van abaixar el to i van convidar "l'influencer" a una reunió per parlar dels temes que s'aborden al vídeo.

En resposta, Rezo, juntament amb dotzenes d'altres "youtubers" amb milions de subscriptors, van demanar un vot en contra de la CDU i l'SPD i l'AfD –el partit d'extrema dreta– al Parlament Europeu.

 

La bretxa generacional s'amplia a Alemanya

L'anàlisi postelectoral demostra que la CDU va perdre diumenge vot jove però reté la gran majoria dels votants majors de 60 anys, el 36% de l'electorat alemany. Per contra, els Verds es troben al capdavant de tots els grups d'edat fins als 44 anys, amb un avantatge notable entre els menors de 30.

Aquesta bretxa generacional és encara més visible amb la creixent popularitat dels Fridays for Future, joves estudiants que es manifesten els divendres per exigir solucions que abordin l'emergència climàtica.

Les mobilitzacions i vagues pel clima han estat criticades pels democristians al·legant que "l'escolarització és obligatòria". Si bé amb els resultats de diumenge diversos dirigents de la CDU s'han mostrat oberts a escoltar el reclam dels joves, d'altres han criticat les seves reivindicacions ecologistes "perquè no es guanyen els seus propis diners".

 

Membres del moviment Fridays for Future pintant pancartes davant de la delegació de la Generalitat a Girona

ARXIVAT A:
Eleccions europees 26M Llibertat d'expressió Llibertat de premsa
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut