Un con de trànsit, la sorprenent solució per frenar els taxis autònoms a San Francisco

Davant l'augment d'aquest mètode de transport a la ciutat, un grup d'activistes ha trobat un curiós aliat analògic per fer que els vehicles automatitzats no puguin circular
Redacció Actualitzat
TEMA:
Mobilitat

San Francisco està vivint una revolució protagonitzada per un heroi sorprenent: el con de trànsit. Lluny del seu paper habitual com a senyalitzador d'obres i altres alteracions de la circulació, aquest element s'ha erigit en l'arma més preuada per frenar el taxi autònom.

Un grup d'activistes en contra de la proliferació d'aquest mètode de transport ha descobert que els vehicles queden inutilitzats quan es col·loca a sobre del capó un simple con.


Un aliat analògic contra la tecnologia

L'escena es repeteix per tota la ciutat: un taxi autònom s'atura a poc a poc davant un grup de persones emmascarades. De seguida, una d'elles emergeix amb un con i, com si fos una cerimònia reial, corona el cotxe amb aquest objecte.

El resultat és que el vehicle ha deixat de ser el rei de l'asfalt. Amb aquest acte ha quedat fora de servei, amb els llums d'emergència encesos i confús. Un operari haurà d'anar a reiniciar-lo.

El grup d'activistes Safe Street Rebel anima tota la població local a fer el mateix per frenar l'augment dels taxis robotitzats.

Un taxi autònom paralitzat pels cons de trànsit (AFPTV)

El taxi autònom, en qüestió

A San Francisco han dit prou al taxi autònom. Des de la seva introducció, el juny del 2022, la tecnologia ha provocat diversos incidents: cotxes que queden aturats i formen retencions, serveis d'emergència bloquejats i carrils bus obstaculitzats.

Els bombers de la ciutat ja han denunciat que els complica la feina. Els robotaxis no han causat cap víctima humana, però sí que haurien atropellat un gos.

L'autoritat del transport del comtat de San Francisco ha detallat en una carta 92 incidents amb taxis autònoms l'any passat.


Model de mobilitat a debat

La guerra dels cons evidencia un debat sobre els nous models de mobilitat. Un dels activistes, que va encaputxat i no vol ser identificat, assegura que posar més cotxes en circulació va en contra del transport públic i de l'ús de la bicicleta: "Creiem que tots els cotxes són dolents. És igual qui els condueixi."

"No es tracta de cap nou mètode de transport revolucionari, sinó d'una nova manera d'enfortir el domini del cotxe."

També denuncien que les càmeres que incorporen aquests vehicles són un autèntic "malson de vigilància" i atempten contra la privadesa ciutadana. Les imatges a 360 graus que capten per poder circular graven tot el que passa als carrers.


Un banc de proves a escala real

Tot plegat podria assolir noves quotes si les autoritats aproven que el taxi autònom pugui cobrar pels trajectes. Actualment, San Francisco s'ha convertit en un enorme banc de proves per desplegar aquesta tecnologia a escala global.

Les dues empreses que hi operen, Waymo, controlada per Google, i Cruise, que és part de General Motors, encara no poden facturar viatges sense conductor. Han aprofitat els primers mesos d'activitat per millorar la tecnologia i guanyar un grapat d'usuaris fidels.

Això podria canviar el proper 10 d'agost, quan està previst que la comissió de serveis públics de Califòrnia es pronunciï sobre el cas.

Aleshores sabrem si San Francisco, i previsiblement en cascada moltes més ciutats, es convertirà en l'escenari d'una pel·lícula de ciència-ficció o si tot quedarà en una comèdia interpretada per cons.

ARXIVAT A:
Estats Units Mobilitat Tecnologia Taxis
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut