Dels 0 als 3 anys, els infants no haurien de tenir contacte amb les pantalles (iStock)

Quan i com han d'accedir els menors a mòbils i tauletes? La guia dels pediatres

La Societat Catalana de Pediatria publica una guia amb recomanacions per a la salut digital dels menors, amb consells per a les famílies agrupats per franges d'edat des d'infants a adolescents
Redacció Actualitzat
TEMA:
Menors

Els pediatres catalans asseguren que hi ha prou evidència que relaciona l'ús inadequat de les pantalles i telèfons mòbils amb problemes en el desenvolupament neuronal i d'aprenentatge i en la salut física, mental, social i afectivosexual dels menors. 

La Societat Catalana de Pediatria ha publicat un informe que agrupa algunes recomanacions generals d'ús de telèfons i dispositius digitals com no fer-los servir mai durant els àpats, perquè, asseguren, a més d'entorpir la comunicació, afavoreixen l'obesitat. 

Els mòbils i tauletes s'han de deixar d'utilitzar un parell d'hores abans d'anar a dormir i s'han de desconnectar i guardar fora de l'habitació quan sigui l'hora de dormir. No es recomana que hi hagi televisió ni ordinador dins les habitacions dels menors. 

Aquestes són algunes de les recomanacions que conté el document Salut digital a l'era pediàtrica, que és com s'ha batejat la guia. Inclou indicacions diferents segons l'edat del menor, separant en franges dels 0 a 3 anys, de 3 a 6 anys, de 6 a 12 anys i dels 12 als 16 anys.
 

0 a 3 anys

Els pediatres aconsellen no facilitar l'accés a cap mena de pantalla abans dels tres anys i que els adults facin un ús restringit del telèfon mòbil en presència dels infants. Recorden que en aquesta etapa és de vital importància estimular la comunicació i el joc i les interaccions directes cara a cara.

Abans dels 3 anys, l'ús de pantalles pot afectar al desenvolupament del menor (iStock)

Recomanen evitar l'ús del mòbil durant les estones de lactància o de joc amb l'infant. Evitar la televisió encesa de fons, fomentar la creació d'un vincle segur on l'adult es mostri responsiu a les necessitats del menor i promoure l'educació emocional des de casa. 

3 a 6 anys

En aquesta etapa, els pediatres recomanen establir unes normes amb límits clars, prioritzant altres activitats lúdiques. S'aconsella fer una exposició limitada --menys de 30 minuts diaris, alguns dies de la setmana-- i sempre acompanyada a pantalles i mitjans digitals. No permetre que utilitzin els dispositius en solitari.

No es recomana l'ús de videoconsoles ni de telèfons mòbils a aquesta edat, a excepció de l'ús del dispositiu matern o patern per a trucades o videotrucades familiars. No utilitzar els dispositius per a jugar.

Tant a la televisió com a les tauletes es poden veure dibuixos animats i pel·lícules i reservar l'ordinador a finalitats educatives concretes. Cal triar el contingut adequat a l'edat, no violent i amb transicions lentes d'imatge. Vigilar que el volum de so i distància siguin adequats.
 

6 a 12 anys

Exposició limitada i sempre supervisada.

Es recomana a les famílies elaborar un pla digital familiar amb normes consistents i assegureu-vos que les compleixin tots els membres del grup familiar. Es pot fixar un increment progressiu i supervisat d'accés a les pantalles amb un màxim d'una hora diària

Mostreu interès per les preferències dels menors i cultivar la confiança i la comunicació.

Ús del telèfon mòbil: si en situacions concretes es requereix la introducció d'un dispositiu, triar un telèfon senzill que permeti només fer trucades als adults responsables. No es recomana l'ús de telèfons intel·ligents en aquesta franja d'edat. Restringir l'ús en moments concrets del dia.

En aquestes edats no està autoritzat l'ús de xarxes socials.

L'ús de la televisió, tauleta tàctil i ordinador sempre s'ha de fer en espais comuns del domicili i posicionant la pantalla de tal manera que pugueu visualitzar-ne el contingut.

En aquesta etapa es pot iniciar en l'ús de la videoconsola: sempre amb un ús supervisat de videojocs aptes per l'edat, en situacions adequades i temps limitat --no més d'una hora diària i descansant entre partides--. Ús en sales comunes de la casa.

Cal ajudar els menors a prioritzar les tasques escolars i reflexionar conjuntament sobre els possibles perills de l'entorn digital i del risc de compartir dades personals a Internet.

Més el 80% dels videojocs més populars entre els nens de 4 a 9 anys inclouen continguts violents (Pexels/Victoria Borodinova)

Els pediatres recorden que, donada la manca de limitació real a l'accés a contingut per a adults, cal parlar explícitament amb els menors de les relacions sexuals saludables i de la problemàtica associada a visualització de pornografia. En concret, cal insistir-los que si es troben o observen alguna situació estranya o se senten amenaçats o incòmodes han de comunicar-ho als pares o adults responsables.

Una altra recomanació als pares és que estiguin atents a possibles canvis en els hàbits, rutines, ritme del son, estat emocional, rendiment acadèmic, relació amb els companys, dels menors. 
 

12 a 16 anys

En aquesta etapa de l'adolescència cal fomentar l'ús autònom i responsable dels dispositius digitals. Els pediatres recomanen que l'ús autònom del mòbil intel·ligent arribi només quan l'adolescent tingui suficients competències digitals i assoleixi prou maduresa per actuar de manera responsable.

Es recomana als pares que quan es faciliti un telèfon intel·ligent als menors es comenci amb dades limitades i amb eines de control parental i protecció de possibles atacs. 

Els pares han de vetllar perquè aquests dispositius no afectin la interacció directa amb els altres, el temps d'estudi, el temps d'oci ni altres activitats quotidianes.

Mantenir l'ús d'un pla digital familiar amb normes consistents i fer que es compleixi per part de tota la família.

Quan s'introdueixin les xarxes socials reflectiu-ho al pla digital familiar. Acordeu quines xarxes segons l'edat, amb quina finalitat, espai, situació i temps d'ús.

Les xarxes socials no haurien d'arribar abans dels 12 anys i sempre amb control (Pexels)

Els primers anys d'acompanyament és recomanable acordar un ús comú de les contrasenyes d'accés i fer-ne un seguiment periòdic, permetent de forma progressiva major autonomia i intimitat a mesura que ho permeti la maduració de l'adolescent.

Continueu amb l'acompanyament a l'hora de prioritzar les tasques escolars, seguides de les extraescolars, les tasques domèstiques i l'oci sense pantalles per davant de les pantalles amb finalitat de lleure.

Fomentar que els adolescents facin activitats sense pantalles. Pot ajudar el fet d'establir un horari setmanal amb activitats programades fora de l'escola.

En aquesta franja d'edat la supervisió esdevé molt important per prevenir conductes compulsives que afectin negativament la seva vida quotidiana de l'adolescent.

Explicar i fomentar la reflexió sobre els possibles perills de l'entorn digital i alertar sobre el risc de compartir dades personals, informació escrita o audiovisual, dels riscos de xatejar o quedar amb persones desconegudes, entre altres. Cal ajudar l'adolescent a reflexionar sobre les conductes cíviques, la protecció de la pròpia identitat i la dels altres per respecte i dret a la intimitat.

Com en l'etapa anterior, cal continuar fent educació afectivosexual amb els adolescents. I cal insistir que si es troben o observen alguna situació estranya o se senten amenaçats ho han de comunicar a un adult responsable.

També en aquestes edats cal estar atents a canvis en els hàbits, rutines, ritme del son, estat emocional, rendiment acadèmic o de relació amb els companys.

ARXIVAT A:
Salut Digital Menors Infància
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut