Atac a la contaminació: de la zona de baixes emissions permanent a més carrils bus-VAO

Generalitat i ajuntaments de l'àrea de Barcelona es conjuren per aplicar mesures que, en paraules de la tinenta d'alcaldia de Barcelona, Janet Sanz, equivaldran a "20 Madrid central"
Actualitzat
TEMA:
Contaminació

Cimera contra la contaminació, de la Generalitat i 40 municipis i entitats supramunicipals, menys d'una setmana després de la denúncia d'Europa per la mala qualitat de l'aire. Sobre la taula, accelerar mesures ja previstes per reduir la contaminació a l'àrea de Barcelona, com ampliar i fer permanent la zona de baixes emissions, que entrarà en vigor l'1 de gener.

És la mesura més gran de les projectades i preveu fer desaparèixer de la capital catalana i la seva àrea els cotxes més contaminants, uns 120.000. La mesura s'anirà ampliant a l'àrea metropolitana, com ha explicat la tinenta d'alcalde d'Urbanisme de Barcelona, Janet Sanz:

"Ni un pas enrere. Full de ruta clar. 2020, 1 de gener, zona de baixes emissions. (...) És una mesura que equival, no a un Madrid central, sinó a 20 Madrid Central."

 

Entre les mesures que es volen tirar endavant hi ha incrementar el transport públic, amb projectes com la connexió de les línies de tramvia per la Diagonal o acabar la línia 9 del metro. Un altre plantejament és que hi hagi més vies amb carrils bus-VAO, més enllà de la C-58. S'estudiarà crear-ne a la B-23 i la C-245.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha reconegut que, en funció del balanç de les mesures, també es podria aplicar un peatge urbà a Barcelona, com ja va admetre l'alcaldessa, Ada Colau:

"És una mesura que tenim inventariada, que altres metròpolis d'Europa apliquen i que, en la mesura que la tenim inventariada, l'aplicarem o no també en funció del resultat global de la resta de mesures."

 

Una altra mesura que està sobre la taula és la dels peatges. La Generalitat estudia l'anomenada eurovinyeta, que substituiria els peatges per un pagament global a totes les autopistes i autovies, sota la premissa que "qui ho fa servir, ho paga" i "qui contamina, ho paga".

De les 30 estacions que mesuren la qualitat de l'aire a l'àrea de Barcelona, n'hi ha dues, les de l'Eixample i Sant Gervasi, que superen des de fa anys el límit permès de diòxid de nitrogen, quan, fa nou anys, eren la meitat. Però gairebé totes estan per sobre dels límits que marca l'Organització Mundial de la Salut.

Una de les mesures estrella per combatre la contaminació que ja s'ha aplicat és la T-Verda metropolitana, que permet viatges gratuïts i il·limitats durant tres anys als ciutadans de l'àrea de Barcelona que hagin donat de baixa i desballestat un vehicle sense etiqueta ambiental i no se'n comprin cap altre.



Justament, aquest dilluns és l'#overshootDay, el dia que el planeta entra en números vermells pel que fa als recursos del 2019. És a dir, que la humanitat ja ha esgotat els recursos del planeta previstos per a aquest 2019. Mai s'havien exhaurit tan aviat.

 

 

ARXIVAT A:
ZBE Barcelona Contaminació Crisi climàtica Transport públic Trànsit
VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut