Els consells de la psicòloga Begoña Odriozola a "FAQS"

Què podem fer per no angoixar-nos durant el confinament?

Una part important en la crisi que vivim pel coronavirus és sens dubte la qüestió psicològica. Davant una malaltia greu, sovint ens centrem només en la part física per la magnitud del problema i les conseqüències que se'n deriven, però la por, el pànic i la tristor són sentiments que també cal tenir en compte i saber gestionar
TEMA:
Preguntes i respostes coronavirus
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
imatge

Estem preparats per viure confinats? FAQS s'ha fet aquesta pregunta, i hem trobat respostes en Begoña Odriozola, psicòloga experta en emergències i catàstrofes.

Odriozola assegura que al principi és normal passar per una etapa de frustració. Davant d'una situació com aquesta hem de fer moltes adaptacions, i també és diferent si el confinament es fa en família, sol, si s'és una persona molt gran o fins i tot si es té un animal de companyia. Qualsevol situació difícil depèn molt de l'actitud, diu la doctora, però "tothom està preparat per viure un confinament llarg i situacions més difícils encara". Aquests són 10 dels seus consells:

 

1. Pensar que la por ens fa ser prudents

Si no tinguéssim por, no faríem servir ni les mascaretes, ni els guants ni el gel desinfectant, i estaríem més exposats a emmalaltir i a contagiar altres persones.

"La por ens ajuda a confinar-nos per protegir-nos a nosaltres i a les nostres famílies"

 

2. Recordar per què ho fem

Confinar-nos és la nostra manera d'ajudar en una situació col·lectiva molt complicada. Ens ajudarà recordar que ho fem no només per nosaltres, sinó per ajudar els sanitaris, els transportistes, les persones que treballen als supermercats o als cossos de seguretat. El pensament global ens ajuda a contenir la por que tots podem sentir.


"Aquests treballadors s'exposen per nosaltres, i la nostra feina per ajudar-los a ells és confinar-nos"

 

3. Saber que això ha passat abans

Moltes persones han passat abans no ja per confinaments, sinó per veritables quarantenes molt dures, com en el cas de l'Ebola i altres infeccions greus en què qui ho ha patit ha passat molta por.


"Si gestionem la por i ens adaptem a aquesta situació d'estrès sostingut, no tindrem problemes posteriors"

 

4. Planificar el confinament i establir rutines

La por i la frustració de no poder fer el que fèiem abans fora de casa es pot manifestar en irritabilitat, cops de geni, ràbia... Viure-ho en família és complicat, perquè estem tots tancats i es poden generar tensions, per això és important crear rutines que encaixin en tot el grup, establint moments d'estar sols, moments d'estar en família i de tenir el propi espai. Com més ancorats en la queixa ens quedem, ens anirà pitjor. Queixar-se és bo, expressar el que no t'agrada i fins i tot la frustració és bo, però quedar-s'hi enganxat, no.


"Queixar-nos és una de les coses que ens allunya del benestar psicològic i de la felicitat"

 

5. Mantenir-nos actius

Això ens ajuda en tot el ventall de sentiments pels quals passem, tant per superar la tristesa, com la ràbia o la frustració. Les rutines ens ajuden perquè els humans necessitem cicles, planificació i sobretot estar actius. No cal que siguin moltes coses, però el que no ens funcionarà és quedar-nos al sofà, perquè la inactivitat aclapara molt més.

"Cuineu, feu neteja, doneu ales a la creativitat. L'acció ens ajuda"

 

6. Esborrar els pensaments negatius

No ens hem de centrar en allò que no va bé i a imaginar com de malament poden anar les coses, perquè aleshores comencen els pensaments obsessius. Hem de reconèixer que els tenim, si és així, però veure'ls com una remor que ja passarà.


"Ajuda molt pensar que res és per sempre"

 

7. Contactar amb les sensacions corporals

Hem de ser conscients de com ens sentim i connectar amb el nostre cos, donar-nos una estona per gaudir d'un moment amb el Sol a la cara, o estirar-nos a terra i notar el contacte.


"Si estàs encaparrat, surt al balcó, aixeca el cap i deixa que el Sol et toqui, fins i tot el vent o el fred"

 

8. Actuar com sempre

Algunes persones, a més de viure aquesta nova situació, pateixen depressions prèvies, o d'altres situacions, com ara TOC (trastorn obsessiu compulsiu), i en el seu dia a dia els ajudava sortir a passejar, córrer, etc., però existeixen alternatives mentre estem confinats. És cert que en situacions com l'actual aquestes persones corren el risc de desestabilitzar-se, però també poden contactar amb el seu metge com fins ara. La salut mental és un servei bàsic i es continua oferint; cada vegada s'estan fent més intervencions per telèfon.


"Si no es pot practicar esport com a via de relax, cal buscar alternatives a l'abast"

 

9. No descuidar la cura d'un mateix

Tant en situacions de cures habituals a d'altres persones, com actualment amb l'estrès afegit del confinament, és important adonar-se quan un mateix arriba a un nivell de saturació insostenible, i allunyar-se, desactivar-se. Una dutxa calenta pot ser molt reparadora, per exemple. En definitiva, cal cuidar-se.


"Si no ets amable amb tu mateix, no podràs ajudar el teu familiar perquè et tornaràs boig."

 

10. En una situació d'emergència personal, pots sortir

Davant el problema que pot patir una dona maltractada en aquesta nova situació que l'obliga a passar encara més estona amb el seu maltractador, cal tenir present que davant una situació de perill es pot sortir de casa. De fet, seria la mateixa reacció que caldria prendre en una situació sense confinament, és a dir, trobar la manera de trucar al 016 (telèfon d'atenció a les víctimes del maltractament). També pots contactar amb un veí o un cos de seguretat aprofitant que baixes les escombraries o vas a comprar al supermercat.


"Si estàs en una situació de risc per maltractament, pots trucar a emergències 112, o al telèfon d'atenció a les víctimes del maltractament, el 016".

ARXIVAT A:
Preguntes i respostes coronavirus

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut