Rodalies va registrar 208 incidències greus durant el 2019, segons dades oficials a les quals ha tingut accés "Planta baixa". .@rodalies va registrar 208 incidències greus durant el 2019, segons dades oficials a les quals ha tingut accés #PlantaBaixaTV3 ▶ https://t.co/YMdjYlbpu7 pic.twitter.com/cstP9OP8Uv Planta baixa TV3 (@plantabaixatv3) February 24, 2020   Una incidència cada 2 dies D'aquestes 208 incidències: 23 són atribuïbles a Renfe (incidències del mateix tren, falta de maquinistes...), 82 són atribuïbles a Adif (problemes de senyalització, trencament de carrils...) i 103 són atribuïbles a altres causes (com incidents d'ordre públic, atropellaments, condicions meteorològiques...). 208 incidències a l'any vol dir 0,56 incidències greus al dia. Els problemes de Rodalies són molt diversos. Renfe, l'empresa operadora del servei, es troba amb casos tan curiosos com aquests: Els trens més llargs, de 200 metres, no poden operar en algunes línies perquè hi ha estacions que no són prou llargues per al tren. Per exemple, a l'estació d'Arc de Triomf no hi caben trens de 200 metres i, per tant, a l'R1, l'R3 i l'R4 no poden circular-hi. En aquestes mateixes línies tampoc hi poden circular trens de dos pisos, perquè el túnel de l'estació de Plaça Catalunya no és prou alt. Si el tren anés molt ràpid i hi hagués un petit balanceig, xocaria amb el sostre. I, finalment, un altre problema és el dels grafitis. Un tren no pot circular si hi ha grafitis a la cabina del conductor o, també, als vidres d'emergència dels vagons dels passatgers.   82 de les 208 incidències greus a Rodalies són atribuïbles a ADIF, el gestor d'infraestructures. Aquests són els problemes amb què es troba ADIF: De les 208 incidències greus a @rodalies, 82 són atribuïdes a Adif. Quins són els problemes amb els que es troba @Adif_es? #PlantaBaixaTV3 ▶ https://t.co/YMdjYlbpu7 pic.twitter.com/YVzlLZYCgw Planta baixa TV3 (@plantabaixatv3) February 24, 2020   El punt més complicat de la gestió de Rodalies és a Barcelona ciutat, on s'ajunten totes les línies i el màxim nombre de passatgers. Renfe calcula que per les vies de les estacions de Barcelona hi pot circular un tren cada 3 minuts, però a causa de l'elevat nombre de passatgers, aquests horaris són complicats de complir en les hores punta i això provoca que s'acumulin retards. Un altre dels principals problemes es troba a l'estació de Sants. Si bé hi ha quatre vies per als trens que venen i van cap a l'estació de Passeig de Gràcia, només n'hi ha dues per als trens que venen i van a l'estació de Plaça Catalunya, que, a més, té més freqüència de trens. Això provoca que qualsevol incidència o retard afecti totalment la línia. Aquest problema ja està en vies de resolució, perquè les dues vies que ocupava l'Euromed a l'estació de Sants s'han mogut a les vies de l'AVE, i les que queden lliures seran per als trens que venen i van a Plaça Catalunya. A l'estació de Passeig de Gràcia també s'hi genera un problema, ja que els trens que van a l'estació de França han de realitzar un canvi de via. De fet, el nou pla de Rodalies que s'està elaborant inclou la possibilitat que se substitueixi l'estació de França per la nova estació de la Sagrera o de Sant Andreu Comtal. De tota manera, alguns experts apunten que se seguirà necessitant l'estació de França per, com a mínim, deixar-hi els trens a la nit, ja que a Barcelona hi ha falta d'espai ferroviari. Fora de Barcelona ciutat, el principal problema són els trams de via única a la línia R1 entre Arenys de Mar i Maçanet Massanes, i a la línia R3 entre Montcada i Puigcerdà.   Més inversions en infraestructures L'associació per la Promoció del Transport Públic planteja una sèrie d'actuacions que suposarien millores al servei de Rodalies. Dues d'aquestes reclamacions ja estan en marxa: la millora de la senyalització dels dos túnels ferroviaris de Barcelona i l'allargament de l'estació d'Arc de Triomf perquè hi càpiguen trens de 200 metres. Daniel Pi, el portaveu de l'associació, ha explicat a "Planta baixa" que cal més inversió: "No hem invertit prou en el nostre sistema ferroviari, en el de cada dia. Quan una línia de tren està molt a punt del límit, qualsevol petit problema es transforma en una gran incidència" Daniel Pi, portaveu de @transportpublic #PlantaBaixaTV3 ▶ https://t.co/YMdjYlbpu7 pic.twitter.com/3TInGPBqQ1 Planta baixa TV3 (@plantabaixatv3) February 24, 2020   El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha recordat que "fa 10 anys es va signar un traspàs del servei que deia que l'Estat invertiria 4.000 milions d'euros en les infraestructures, i només n'han invertit un 14%. Així és impossible donar un bon servei": "A Rodalies tenim un veritable forat negre i estem farts de denunciar-ho, és inacceptable. Fa massa anys que reclamem inversions en infraestructures" @damiacalvet, conseller de @territoricat #PlantaBaixaTV3 ▶ https://t.co/YMdjYlbpu7 pic.twitter.com/QEAo6GUkgl Planta baixa TV3 (@plantabaixatv3) February 24, 2020