A l'inici de les vacances d'estiu per a molta gent els aeroports del país pateixen una doble vaga: la dels treballadors de Ryanair i d'Easyjet. Una vaga que ha comportat desenes de cancel·lacions i retards. A "Planta baixa" hem parlat amb l'advocat expert en dret aeronàutic Dan Miró, amb qui hem resolt tots els dubtes.  Què podem fer si ens cancel·len el vol?  La legislació europea permet que una aerolínea cancel·li un vol amb més de catorze dies d'antelació sense haver d'indemnitzar el consumidor. Només ha de tornar el preu del bitllet, però no ha de pagar cap compensació. Si ens avisen amb menys de catorze dies sí que tenim dret que ens indemnitzin.   ✈ Què podem fer si ens cancel·len el vol per culpa de la vaga? 👤 Dan Miró, expert en dret aeronàutic, ens en resol tots els dubtes! 👇 #PlantaBaixaTV3 ▶ https://t.co/dGgbDPgC0n pic.twitter.com/HLCCSYCQfk Planta baixa TV3 (@plantabaixatv3) July 1, 2022   I si patim retards? Tot el que sigui inferior a les tres hores surt gratis a la companyia perquè no ha d'indemnitzar el consumidor. Si el retard és de més de tres hores sí que ens han d'indemnitzar sempre que ho puguem acreditar. Què passa si donem positiu per covid just abans d'agafar un vol? Les aerolínies ens han de donar l'opció de canviar de vol o bé l'opció de comprar un altre bitllet en una altra data. A banda, es recomana agafar una assegurança que acostuma a tenir un preu baix perquè cobreixi els imprevistos derivats de la pandèmia.    ❓ Què passa si donem positiu per covid just abans d'agafar un vol? Tenim dret que ens tornin els diners? #PlantaBaixaTV3 ▶ https://t.co/dGgbDPgC0n pic.twitter.com/g3auDVDeXS Planta baixa TV3 (@plantabaixatv3) July 1, 2022   Com podem reclamar els diners? S'ha de reclamar a l'aerolínia que ens ha cancel·lat el vol o bé omplir el full de reclamació d'Aena. Si en trenta dies l'aerolínia no ens dona cap resposta podem fer una segona reclamació a l'Agència Estatal de Seguretat Aèria. L'últim pas passaria per portar el cas al Tribunal de Justícia. Hi ha un termini de cinc anys per presentar una reclamació en el cas dels vols de la Unió Europea. En els vols internacionals que surten de la Unió Europea el termini és de dos anys.