Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
La sentència del 25% de castellà a l'escola, a "Els matins"

Carme Junyent: "Que facin matemàtiques en castellà i ja està, però després ocupem-nos que els alumnes sàpiguen català"

La lingüista, presidenta del Consell Assessor Lingüístic, afirma que "l'escola no necessàriament vulnera drets lingüístics per ensenyar una o altra llengua"

La lingüista Carme Junyent, presidenta del Consell Assessor Lingüístic, és molt clara quan defensa la tasca que se li ha encarregat a l'organisme: "La nostra feina és assessorar, i redactarem un document d'assessorament, i si després el conseller el llença a les escombraries, ja no és cosa nostra", exposa a "Els matins".

 

 

Tot i que no creu que ningú ignori el seu informe, recorda que l'encàrrec és dinamitzar l'ús del català a les escoles i veu la redacció del document com l'oportunitat per donar noves idees (tant al conseller com a la societat), ja que "l'ensenyament està canviant molt".

 

Aplicar la sentència del TSJC

La sentència del TSJC que imposa un 25% de castellà a les escoles, en canvi, està dictada per algú que "no sap com funciona un centre d'ensenyament, perquè si fos director d'una escola, no sabria com fer-s'ho per aplicar-la", denuncia Junyent. Per exemple, parlen d'assignatures troncals, una idea present en cada cop menys centres, però que per Junyent permetria complir la sentència i, alhora, dinamitzar l'ús oral del català.

"Entre matemàtiques en castellà i educació física en català o al revés, trio matemàtiques en castellà i educació física en català... Hem de pensar en la situació de la llengua, i cada cop estem pitjor". En aquest cas, segons Junyent, renunciar, per exemple, a les matemàtiques en català es podria compensar si la resta (sobretot els usos espontanis, al menjador, el personal docent...) fos totalment en català.

 

 

I és que "a la universitat arriben estudiants que han fet tot l'ensenyament, se suposa, en català, i no tenen la competència lingüística esperada... A vegades podria dir que ni tenen competència lingüística", denuncia Junyent.

 

El text de la sentència

Repassant la sentència del TSJC, Junyent assenyala que "en demanen l'execució immediata i no queda ni un mes i mig per acabar el curs! Han de canviar de cop de llengua i de materials. És una falta de respecte pels alumnes". Ara bé, també afirma que "a l'hora de la veritat, no es trobaran amb grans canvis, perquè això ja funciona com diu la sentència i ningú no ho reconeix, però plantejar-ho així és no tenir en compte les necessitats dels alumnes".

Des d'un punt de vista lingüístic, la sentència té "coses incomprensibles, que no s'entenen". Com, per exemple, la frase que li ha robat el cor a Junyent:

 

"No pot prescindir de la situació particular dels alumnes en particular".

 

"Això m'ho fa un alumne meu i no passa l'examen", sentencia Junyent, que destaca diverses situacions particulars: "Per exemple, els alumnes sords. Qui contempla la llengua de signes? I els alumnes aranesos? A Catalunya es parlen més de 300 llengües, moltes d'aquestes són d'alumnes de l'escola. Si em parlen de la situació particular dels alumnes, què fem amb aquests?"

 

Els drets lingüístics dels alumnes

Encara que Junyent afirma que "l'escola no necessàriament vulnera drets lingüístics per ensenyar una o altra llengua", en el cas del català considera que "hi ha una llei que no s'ha complert mai, que ens diuen que tenim l'ensenyament en català, i en aquest sentit podríem dir que es vulneren els drets lingüístics dels catalanoparlants". Lamentablement, "quan ens hem queixat, el departament no ha fet mai res... suposo que ara també paguem les conseqüències d'això".

 

 

"Quin dret lingüístic és que hi hagi alumnes que no sàpiguen català?", es pregunta Junyent, que afirma: "Si pensen que el fet que l'ensenyament es faci en català és un problema per a ells, tenen molt poca fe en els seus fills".

 

Quina sortida hi veu?

"Són molts anys de desídia i és una qüestió de responsabilitat individual... És evident que tenim l'Estat en contra (i ara ho exhibeixen), doncs defensem-nos fins i tot complint la llei!", reflexiona Junyent. En aquest cas, proposa: "Que facin matemàtiques en castellà i ja està, però després ocupem-nos que els alumnes sàpiguen la llengua, que tinguin igualtat d'oportunitats".

 

 

En conclusió, "si volem que el català sobrevisqui, treballem en això. Ja veiem en mans de qui estem: entre els que dicten sentències sense saber on es fiquen, i els que són hereus de la inactivitat de tants anys..."

ARXIVAT A:
Català TSJCImmersió lingüística
NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut