Descobreix més detalls sobre dues joies modernistes de Barcelona

10 curiositats que no sabies sobre la Pedrera i el Recinte Modernista de Sant Pau

Aquesta setmana, a "Batalla monumental", els dos monuments s'enfronten en la "Batalla del modernisme"! Pots votar el teu favorit a les xarxes socials del programa, a @BatallaTV3, fins dissabte, a les 15.00

TEMA:
Patrimoni

Al duel d'aquesta setmana de "Batalla monumental", el programa de TV3 que escollirà el nou monument favorit dels catalans, hem descobert dos dels monuments modernistes més fotogràfiats de la capital catalana a la "Batalla del modernisme", però segur que hi ha detalls i secrets que no coneixes sobre la Pedrera i el Recinte Modernista de Sant Pau! En una propera visita als monuments, estem convençuts que et fixaràs en aquestes curiositats que ara t'explicarem!
 

 
Un autèntic admirador de la Pedrera, i de Gaudí!

👋 Amb fins i tot una reverència al bust de Gaudí vam iniciar una visita molt especial a La Pedrera-Casa Milà amb en Daniel Giralt, un autèntic admirador del monument a la #BatallaModernismeTV3 🗣 "És una obra d'art total!" 👇 🗳 VOTA fins les 15h 👉 https://tv3.video/BatallaVota ▶️ https://tv3.video/BatallaModernisme

Posted by Batalla monumental TV3 on Saturday, February 6, 2021


Cinc curiositats de la Pedrera

  1. El pis dels Milà feia 1.300 metres quadrats
    No, no era un piset qualsevol. Era un habitatge de 1.300 metres quadrats situat a la planta principal, on ara hi ha la sala d'exposicions. Ara no es pot visitar, però el que sí que es pot veure és l'anomenat "Pis dels veïns", una recreació d'un dels apartaments de lloguer de l'edifici. Tots gaudien de "elementos para satisfacer las necesidades de la vida moderna", com es va dir en una notícia de la revista La Ilustració Catalana, fent referència a electricitat, calefacció centralitzada, dos ascensors o un sistema de persianes que baixaven amb manetes.
     
  2. A la propietària de la casa no li va agradar la decoració de Gaudí
    Hi va haver moltes desavinences entre Antoni Gaudí i els propietaris de la casa, el matrimoni format per Pere Milà i Rosario Segimon. Cap dels dos no va voler coronar l'edifici amb una escultura de la Mare de Déu del Roser de vidre i metall daurat i aquesta va ser un dels molts desacords que van tenir amb l'arquitecte, que va acabar abandonant el projecte. I no només això: en saber-ho, els Milà van decidir no pagar-li l'última part dels honoraris. Gaudí els va demandar i el tribunal va sentenciar en favor d'ell. La indemnització la va donar al jesuïta Ignasi Cánovas per a obres de caritat. A la mort de l'arquitecte, Rosario Segimon va canviar tota la decoració del seu pis per una de més clàssica.
     
  3. Va ser la primera casa amb garatge
    El soterrani de la casa tenia un garatge per a carruatges i automòbils, el primer en un edifici residencial. Els vehicles entraven per la part central de la porta i baixaven per una rampa fins a l'aparcament. Hi cabien entre vuit i deu cotxes i l'espai de cada plaça el delimitaven unes columnes de ferro molt prim que formaven una roda i que sostenien el forjat del pati que quedava a sobre. Gaudí es va veure obligat a modificar la rampa perquè hi pogués passar el Rolls-Royce d'un dels llogaters que ja tenia aparaulat un dels pisos.
     
  4. La casa no va agradar gens
    L'estètica de la Pedrera va ser objecte de burles i escarni públic. La revista El Diluvio va publicar les caricatures més cruels, totes del dibuixant Llorenç Brunet, que la va representar-la com un casa fantasmagòrica plena de rates, cocodrils, serps i òlibes. «Modelo de arquitectura / medieval / entre nido y sepultura / que no me parece mal», va escriure al peu. El 1912, a l'Esquella de la Torratxa, l'il·lustrador Picarol va considerar que el veritable destí de la casa de Milà i Pi era ser un garatge per a zepelins.
     
  5. George Lucas s'hauria inspirat en els guerrers del terrat per a Star Wars
    Es diu que el director de cinema George Lucas es va inspirar en les xemeneies de la Pedrera per dissenyar els cascos dels soldats imperials de Star Wars. Cert o no, el que sí que podem afirmar és que el terrat on es troben aquestes xemeneies que representen guerrers és una visita imprescindible i única. També hi trobareu les torres de ventilació i els badalots o caixes d'escala, amb unes formes sinuoses que formen part de l'skyline barceloní.
 
Un ciutat hospitalària dins d'una ciutat

El Sant Pau Recinte Modernista és sorprenent: està clar que Lluís Domènech i Montaner volia aconseguir fer el millor hospital de l'època, i va idear un espai pensat per viure i no per morir 💙 #BatallaModernismeTV3 🗳 VOTA fins les 15h 👉 https://tv3.video/BatallaVota ▶️ https://tv3.video/BatallaModernisme

Posted by Batalla monumental TV3 on Saturday, February 6, 2021


Cinc curiositats del Recinte Modernista de Sant Pau

  1. A cada malalt li corresponien 125 metres quadrats
    En el seu testament, el banquer Pau Gil va deixar part de la seva fortuna a la construcció d'un hospital, que havia de reunir les innovacions més avançades des d'un punt de vista tecnològic, arquitectònic i mèdic. Seguint aquests requisits, Lluís Domènech i Montaner va dissenyar un recinte hospitalari únic al món, una ciutat dins d'una ciutat amb 48 pavellons construïtssobre una superfície de quinze hectàrees (equivalent a nou illes de l'Eixample!), i amb una capacitat per a uns mil malalts. Segons s'ha calculat, a cada malalt, comptant el jardí, li pertocaven 125 m². D'aquests 48 només se'n van construir 27.

  2. Hi ha un quilòmetre de passadissos subterranis que uneixen els pavellons
    Els pavellons de l'hospital estan connectats amb una xarxa de túnels subterranis. Es tracta d'un quilòmetre de passadissos on arriba la llum natural gràcies a un sistema de finestres i claraboies. Aquí s'hi poden veure detalls increïbles com peces de ceràmica blanca esmaltada a les parets amb les les cantonades arrodonides per aconseguir una millor neteja i desinfecció. O voreres als túnels, ja que per aquest espai hi passaven carros carregats de llençols i lliteres amb malalts, però també personal sanitari, que anava d'un pavelló a un altre per les entranyes de la ciutat sanitària.

  3. Un cargol de fa 66 milions d'anys
    A les columnes de marbre vermell del vestíbul del pavelló de l'Administració hi ha petits fòssils. De tots ells destaca el caragol, un ammonit, un mol·lusc extingit que va viure entre fa 400 i 66 milions d'anys. Un altre detall curiós són les gàrgoles, que tot i que normalment representen animals monstruosos, a Sant Pau són parelles d'animals entranyable: felins, camaleons, ocells, granotes… alguns fins i tot van acompanyats de les seves cries. Domènech i Montaner ho va fer des d'un punt de vista sanador, amb la idea de recordar al pacient que la primavera torna i la vida es regenera.

  4. L'hospital només era per a homes
    Una de les clàusules del testament de Pau Gil deixava clar que l'hospital havia de ser un centre exclusivament per a homes. Si hi entraven dones ho havien de fer de forma separada. I així es va fer. De fet, van ser sis dones les que el 30 de juny del 1916 van estrenar l'hospital. Van ocupar el primer pavelló de l'ala est, el de Sant Salvador, el primer que va entrar en funcionament. La majoria de pavellons tenien noms del santoral: els de l'esquerra, tots perfectament alineats, noms femenins (Puríssima, Carme, Mercè i Montserrat), i els de la dreta, masculins (Salvador, Leopold, Rafael i Manuel).

  5. Domènech i Montaner va girar l'hospital 45 graus per aprofitar millor l'aire del mar
    Si s'accedeix al recinte per l'entrada principal —per l'edifici de l'Administració—, es pot observar com l'avinguda Gaudí discorre en diagonal trencant la quadrícula del districte de l'Eixample, i com el recinte hospitalari no segueix l'orientació habitual dels carrers. Aquest fet no és pas una excentricitat. Lluís Domènech i Montaner va decidir girar 45 graus l'àrea sanitària, que adquireix forma de rombe, perquè considerava que el Pla Cerdà (1859) no era prou òptim per a l'aprofitament de la llum solar i de l'aire vingut del mar, dos elements essencials per a un hospital.

Et vas perdre el capítol de "Batalla monumental"? El pots recuperar quan vulguis a la carta, i recorda que fins dissabte a les 15.00 pots votar entre els dos monuments a les xarxes socials del programa a Facebook, Twitter i Instagram per decidir quin mereix passar a la gran final! Qui creus que guanyarà?

ARXIVAT A:
Cultura Patrimoni Televisió

NOTÍCIES RELACIONADES

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut