
Sense por de la crua realitat de la violència a "La palabra que aparece", d'Enrique Díaz Álvarez
Després de tres anys de documentació, el filòsof i escriptor mexicà publica ara un assaig "fet a foc lent" que reconstrueix la veu dels testimonis en una antologia de casos, partint de la imparcialitat homèrica, per descobrir la "cara més obscura i violenta de l'ànima humana"
- TEMA:
- Sant Jordi
- Títol: "La palabra que aparece"
- Autor: Enrique Díaz Álvarez
- Gènere: Assaig
- Editorial: Anagrama
- Nombre pàgines: 320
TO: En to de recull testimonial, sense por d'espantar el lector per la cruesa i la violència de les paraules de les víctimes.
ARGUMENT: Es tracta d'una obra que desgrana els vincles entre la violència i la paraula, entesa com a arma per confrontar els conflictes, i que advoca per la necessitat de posar rostre a les víctimes i d'evitar la normalització de la violència. Alerta de la "calamitat" que suposa la "fascinació literària" que se sent pels vencedors de les guerres. Basant-se en una "política del testimoni", i seguint les petjades de Hannah Arendt, Díaz Álvarez rescata perspectives omeses per narrar episodis cruents com la guerra de Troia, la conquesta de Mèxic, la Guerra Civil espanyola i la Segona Guerra Mundial, passant per conflictes moderns amb drons a peu de batalla o la coneguda com "guerra contra el narco", a Mèxic.
SOBRE L'AUTOR: Enrique Díaz Álvarez (Ciutat de Mèxic, 1976) és filòsof, escriptor i professor de la Facultat de Ciències Polítiques i Socials de la UNAM. És doctor en Filosofia per la Universitat de Barcelona i va ser titular de la Càtedra Nelson Mandela de Drets Humans a les Arts de la UNAM.
El seu assaig "El traslado. Narrativas contra la idiotez y la barbàrie" va ser publicat a Mèxic (2015) i Espanya (2016) a l'editorial Debate. Enguany el seu segon llibre "La palabra que aparece" ha resultat guanyador del Premi Anagrama d'Assaig 2021. L'escriptyor a més també col·labora en mitjans com "El País", "Horizontal", "Revista de la Universitat de Mèxic", "La Tempestad", "Núvol" i "Confabulario de El Universal".
- ARXIVAT A:
- Sant Jordi