
"Els culpables" suposa el primer premi important per a Marc Quintana, biòleg de carrera
El gran premi literari de la ciutat de Tarragona, el Pin i Soler, ha guardonat en la seva última edició, l'obra de l'autor Marc Quintana, per "Els culpables". Quintana, tot i no ser molt conegut, ja va resultar un dels deu finalistes del Premi Planeta 2012
- Títol: "Els culpables"
- Autor: Marc Quintana
- Editorial: Angle Editorial (Cal Siller)
- Temàtica: Literatura | Narrativa
- Col·lecció: Narratives
- Nombre de pàgines: 176
TO: La novel·la parteix d'un plantejament poc convencional i construeix una narració ben travada i articulada, amb un protagonista interessant que serveix d'aglutinador de les tensions d'un petit entorn rural. És un text que destaca per la cruesa del vocabulari, que és violenta i tendra alhora.
ARGUMENT: En la quietud d'un petit poble del Pirineu, un home ferit de mort al seu celler rememora la seva trajectòria vital a través dels personatges amb els quals ha interactuat. En aquesta tessitura, intenta esbrinar com ha arribat a aquest punt, qui ha posat fi a la seva vida, de la qual ja no li queda un bri d'alè. A banda s'hi descriu un rerefons en què es confonen la vida rural, el contraban o l'especulació immobiliària, entre altres.
SOBRE L'AUTOR: Marc Quintana Llevot neix al Pont de Suert l'any 1977, però passa la seva infantesa i adolescència a la Vall de Boí, on van néixer els seus pares. Als divuit anys es trasllada a Barcelona per cursar estudis de Biologia i Bioquímica i és en aquesta ciutat on treballarà durant uns quants anys. Més endavant i fugint de la ciutat, ell i la seva parella es traslladen a viure a la zona de la Selva marítima, on resideixen actualment. L'autor és un home de poques paraules, gran lector, apassionat dels viatges i de la cuina. Tot i tenir formació científica, ha flirtejat amb la novel·la i la poesia ja des de jove, per una necessitat vital d'expressar-se a través de la literatura. El resultat ha estat un seguit d'escrits on conviuen de forma intel·ligent realitat i ficció.
L'escriptor destaca que és el primer premi important que guanya. "Soc autor de novel·les de calaix; van sortint a poc a poc, les repasso i les perfecciono", ha admès. Va ser un dels deu finalistes del Premi Planeta 2012 amb "El bosque y los árboles", una obra que també va rebre el Premi Armand Quintana de narrativa als XXXIX Premis Calldetenes.