Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
La tarda de Catalunya Ràdio

Mira com és la teva caca i sabràs com vas de salut

Les femtes aporten molta informació sobre com estan els nostres sistemes digestiu, hormonal, immunitari i fins i tot l'emocional 

Redacció Actualitzat

Vas al vàter amb regularitat? T'has fixat mai en l'aspecte de les teves evacuacions?

Les persones expulsem una mitjana d'entre 4 i 5.000 quilos de femta al llarg de la nostra vida. Una dada que, si bé pot espantar, demostra que aquesta és una de les principals funcions vitals de l'ésser humà. Per això, la forma de les caques, la textura i la freqüència amb què evacuem poden ser un indicador que alguna cosa no va bé.

Com és la femta i què et diu del teu estat de salut

A partir de l'escala de Bristol, una pauta desenvolupada per investigadors de la Universitat de Bristol, la dietista i divulgadora d'hàbits d'alimentació saludable Marta Vergés detalla la classificació dels tipus de femta que s'hi descriuen i apunta causes i possibles conseqüències per a la salut, en funció de l'aspecte que presentin.

"És molt important que ens fixem en les nostres femtes i que aprenguem a classificar-les".

Les caques aporten molta informació sobre com estan els nostres sistemes digestiu, hormonal i immunitari, i fins i tot emocional.

"Hi ha 7 tipus diferents de femtes, segons l'escala de Bristol. Hem de saber classificar les nostres per salut"

Classificació segons l'escala de Bristol:

  • Tipus 1 i 2:

Son femtes fragmentades i dures en forma de boletes. Costen d'expulsar. 

"Ens indiquen restrenyiment, per tant falta hidratació i fibra-"

Si només mengem fibra, però no ens hidratem, no ho estem fent bé. Vergés apunta que fins i tot podem fer més tap.

  • Tipus 3 i 4:

Son compactes, en forma de serp. Surten facilment i no són ni toves ni dures. Indiquen que tenim una bona assimilació de nutrients, bona hidratació i mantenim uns bons nivells de fibra.

"Són perfectes. En diem les "champions". No hem de fer res. Vol dir que mengem bé."

  • Tipus 5:

Son fragmentades i aigualides, amb una vora irregular, on es veu un principi de descomposició.

"És femta que ha passat ràpidament per l'intestí, amb la qual cosa no hi ha hagut una bona assimilació de nutrients."

Això indica que hi ha algun aliment que no ha agradat a l'intestí. Cal donar més consistència a aquesta femta, i Vergés recomana fer-ho amb llavors de lli, llavors de xia, proteïna vegetal i greixos saludables.

  • Tipus 6 i 7:

Són femtes aigualides, sense fragments sòlids. Es considera clarament descomposició i indica que no hi ha hagut bona absorció dels aliments i  s'ha perdut aigua.

"Podria ser una inflamació intestinal produïda per una al·lèrgia o intolerància. Si és puntual no ens hem de preocupar. Si es repeteix o cronifica és que hi ha intolerància."

En cas que sigui puntual, la dietista ens aconsella rehidratar-nos amb un aliment més astringent, com l'aigua d'arròs, un te verd o pa torrat. En cas que aquesta situació fos recurrent, cal consultar un especialista.

Mira com és la teva femta i sabràs com vas de salut
Es cas de descomposició ocasional, un tè verd ajuda a rehidratar-se (iStock)

Quants cops hauríem d'anar al lavabo?

Cada cop hi ha més problemes de restrenyiment. Això és deu als canvis d'hàbits: l'estrès, la falta d'exercici, el treball sedentari, els aliments processats i una alimentació baixa en fibra, en productes frescos i en fermentats en poden ser els principals causants.

"L'ideal seria anar al lavabo entre 1/2 vegades al dia i una vegada cada dos dies.  Alguns metges, però, consideren actualment normal  un cop cada tres dies". 

Què s'ha de fer en cas de restrenyiment?

Per afavorir el trànsit intestinal és necessari hidratar-se, menjar aliments amb fibra, fer exercici, respectar els horaris dels àpats i, molt important, mastegar bé

També és important la postura corporal quan anem al lavabo:

"Les tasses del wc no són molt ergonòmiques i no faciliten l'evacuació. Hauríem de posar un tamboret als peus; d'aquesta manera l'intestí està més dret i hi ha una pressió abdominal que ajuda que surtin les femtes."

Així, doncs, perquè la nostra experiència a l'hora d'evacuar sigui satisfactòria, Marta Vergés recomana mantenir uns hàbits de vida saludables, amb especial atenció a l'alimentació i a l'activitat física:

"Com més mobilitat, més motilitat."

NOTÍCIES RELACIONADES
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut