S'acaba l'estiu i arriba una bona col·lecció d'estrenes a les plataformes audiovisuals de streaming, com "House of the Dragon" (HBO Max), "El Senyor dels Anells: Els anells del poder" (Prime) o "Andor" (Disney+). Això suposa una gran despesa per a les plataformes, però... ho podran mantenir? L'especialista en entreteniment audiovisual Elena Neira avisa de la delicada salut del sector: "Les plataformes estan molt justes econòmicament, i busquen fórmules per intentar guanyar més diners, fins i tot amb una feina tan antipàtica com desincentivar la compartició de comptes, una pràctica que havien promogut activament." Dependre de la xifra d'usuaris Neira subratlla que, de totes les plataformes, la més vulnerable és Netflix, perquè és l'única que no té cap altra via de negoci. Grans companyies com Disney, Warner (propietària d'HBO Max), Amazon o Apple tenen altres fonts d'ingressos, però la salut de Netflix depèn només dels seus usuaris. "Guanyen diners quan hi ha altes i en perden amb les baixes... Si baixen els usuaris, baixa el valor de la companyia." Per això planegen donar un tomb als plans de preus i "ja estan preparant una opció amb publicitat, que costarà probablement entre 7 i 9 euros; aquesta publicitat dependrà de la durada del programa, i no apareixerà en els continguts infantils". Netflix perd abonats per primer cop en deu anys (Reuters/Mike Blake) La crisi de l'streaming Veiem, doncs, que Netflix pot estar a punt d'incloure publicitat. Però també ens trobem que HBO Max ha anunciat que paralitzarà projectes després d'acomiadar personal i que Disney ha admès que no creixerà tant com esperava... Això vol dir que hi ha una crisi en el sector de l'streaming audiovisual a punt d'explotar? Per Neira, aquesta és una idea poc precisa: "Hem de diferenciar una possible crisi del consum de l'streaming (que no existeix) d'una crisi del model econòmic de l'streaming", defensa. Aquesta manera de consumir vídeo ha vingut per quedar-se, ja que "la gent ha abraçat l'streaming", però el model de facturació actual no és rendible. "La tarifa plana no funciona i això provoca dificultats econòmiques; després de la bombolla de consum motivada per la pandèmia, ha arribat una crisi i les plataformes tampoc poden tirar la casa per la finestra." Quina plataforma triar? Un model revolucionari Tot i això, les plataformes continuen sent el lloc on hi ha més contingut audiovisual. "El model de les plataformes és diferent del de la televisió convencional, perquè és molt més flexible, i té molta més oferta... Sempre hem volgut matar la TV, però les plataformes són una altra cosa", defensa Neira, que proposa "no tenir totes les plataformes contractades alhora, sinó anar-les combinant". Per exemple, recomana tenir "una plataforma central que sigui àmplia (com Netflix o Amazon Prime) i anar picant de les altres... AppleTV+, per exemple, està estrenant molt poc, però el contingut està molt ben escollit".