La manca de certs components que són bàsics per a l'activitat econòmica ha provocat cert caos. No ens imaginàvem que fabricants d'automòbils com la SEAT haguessin d'aturar la producció per la falta de xips. No és, però, una situació única de la indústria automobilística, també es dona en altres sectors com el del moble i els electrodomèstics. Hi ha diverses causes que expliquen l'actual situació de falta de certs subministraments, segons el catedràtic d'Economista Xavier Sala-i-Martín: 1. La pandèmia Ens ha fet canviar els hàbits de consum. Quan estàvem confinats vam deixar de comprar, per exemple, cotxes i molts vam comprar productes electrònics, ja siguin videojocs, televisors intel·ligents, ordinadors o tauletes). Això ha fet que augmenti la demanda de microxips.  2. La guerra comercial entre els Estats Units i la Xina Les tecnològiques del gegants asiàtics, sobretot Huawei, tenien por de les represàlies que pogués imposar l'expresident nord-americà, Donald Trump. Això va fer que acumulessin una gran quantitat de microxips. Són el centre de producció mundial i si no en tinguessin, no podrien funcionar.  3. Disrupció al mercat de mercaderies Amb la Covid molts països van tancar les fronteres per terra, mar i aire. Això fa que si que les mercaderies han d'arribar per avió, si el primer dels vols no surt, la resta tampoc. És una cadena que es va transmetent. 4. Els microxips usen fibra de vidre Serveix per fer la base a partir de la qual imprimeixen els circuits integrats. Sumat a les causes anteriors, hem de comentar que un dels principals productors globals de fibra de vidre va patir un incendi, cosa que va provocar l'aturada de la producció.   Del "just in time" al "just in case" El sector de l'automòbil ha comès un error força greu, considera Xavier Sala-i-Martín. Amb el primer confinament va aturar les comandes de microxips. Al mateix temps les empreses que els productores els van destinar a altres llocs, la gran majoria d'ells a la indústria informàtica i tecnològica.  Això té un agravant més, apunta l'economista. La de l'automòbil és una indústria que funciona amb el model "just in time". És a dir, funciona al moment "Com no tenen estoc, sense xips no poden fabricar vehicles. Això fa que hagin d'aturar la producció. SEAT i també la resta de marques" L'augment de la demanda de producció ha agafat per sorpresa molts altres sectors com el del moble o, per exemple, el dels electrodomèstics. Com que augmenta la demanda, però no l'oferta, això fa que els preus acabin pujant. S'està veient amb l'IPC que està augmentant últimament. La crisi dels microxips suposarà un fre a la recuperació? Sala-i-Martín creu que l'impacte pot ser diferent depenent de com actuïn els governs i els bancs centrals de cada país, i que podria suposar una reducció del consum. Posa l'exemple dels treballadors de SEAT "Si la SEAT no pot produir amb normalitat, fa un ERTO. Els treballadors no fan la seva jornada completa i el sou, malgrat les ajudes que puguin rebre, és inferior a l'habitual.No gastaran el mateix. Quan això es comença a estendre com una taca d'oli, l'economia en surt tocada"   Diagnòstic erroni de les autoritats? Les autoritats poden pensar que els preus no pugen per la frenada en la producció de microxips, sinó per l'excés de diners que els bancs centrals han posat en circulació en un moment de tipus d'interès 0. Això, segons Sala-i-Martín, els pot portar a decidir apujar els tipus d'interès, tal com va fer el BCE amb la crisi financera del 2008. "Un augment dels tipus d'interès faria que augmentessin els interessos dels crèdits de molta gent. A la pràctica es traduiria en una reducció del consum. Ara mateix sembla que els bancs centrals no estan caient en aquesta trampa" Si la inflació segueix, els bancs centrals és probable que optin per la segona opció, diu Sala-i-Martín. Un augment dels tipus d'interès comportaria una etapa de noves dificultats econòmiques, ja sigui en forma de recessió o de crisi econòmica.   Solucions? El catedràtic d'economia no en veu cap a curt termini perquè considera que és molt difícil crear d'avui per demà una indústria tecnològica potent capaç de produir el que generen les fàbriques de semiconductors asiàtiques.  Pot ser contraproduent. Quan les fàbriques que has impulsat estiguin al mateix nivell, el preu dels xips haurà baixat. Això portarà a la ruina econòmica les fàbriques europees Per tant, la solució de la crisi de microxips no és impulsar la indústria tecnològica a Europa, segons Sala-i-Martín. Acabaria sent molt més car i es trigaria molt de temps a arribar als nivells de producció dels asiàtics.