Les vacances d'estiu poden suposar un gran canvi en les rutines habituals. Davant d'aquest procés d'adaptació, és crucial la missió de les famílies, que han de saber establir unes rutines més flexibles que aportin seguretat als infants. Marcar rutines és una bona idea? La psicòloga Alba Alfageme recomana que les criatures segueixin unes rutines diferents de les habituals i que tinguin temps per descansar. La missió de les famílies és pensar activitats diferents perquè la mainada pugui gaudir d'allò que difícilment podrà fer en període escolar, però sempre mantenint la sensació d'una rutina. "Hem d'intentar mantenir les rutines perquè aporten una seguretat important als infants. Necessitem seguir donant seguretat però més flexibilitat." Les rutines no tenen per què tenir un horari totalment tancat, sinó que poden servir com a noves estratègies per relacionar-nos. Tot i això, Alfageme recorda que també és important deixar espai a l'avorriment, en lloc d'omplir-lo amb pantalles i noves tecnologies. "L'avorriment té un impacte molt positiu al nostre cervell, perquè dona més espai a la imaginació i a la creativitat, i ens permet connectar amb la calma i amb nosaltres mateixos." D'altra banda, la psicòloga aconsella reprendre les tasques escolars, com el quadern d'estiu, després de dues setmanes de descans i invertir un màxim d'una hora cada matí després d'esmorzar, el moment en què els infants estan descansats i tenen el cervell més actiu. "Aquesta és una bona manera per mantenir la sensació de vacances i que puguin gaudir de la resta del dia." Tot i això, caldrà considerar com ha anat el curs. Si a l'infant li han quedat assignatures pendents, el més recomanable és fer una planificació amb l'ajuda de les famílies i treballar amb material alternatiu, per trencar amb la sensació d'estar fent escola a casa. Quines activitats podem fer per encarar les estones lliures? L'estiu és una època molt recomanable perquè l'aprenentatge sigui experimental, i no necessàriament associat a un quadern d'estiu. El més important, segons Alfageme, és proposar activitats que s'adeqüin als interessos i preferències de la mainada i no a les motivacions de les famílies. "Els infants han de poder participar en la presa de decisions i que sentin que tenen un espai per opinar, tot i que siguin les famílies qui prenen la decisió final." Una bona opció són les excursions a la natura, les visites a museus o a centres culturals. I, si és possible, regalar-los-hi experiències noves. Donar-los l'oportunitat de viatjar o anar de colònies, i d'estar en contacte amb espais, persones i costums que trenquin amb el que estan acostumats a fer. "Totes aquestes activitats seran una bona opció per consolidar els aprenentatges fets a l'escola: és el millor que els podem regalar." L'estiu també és el millor moment per fomentar la lectura als infants i perquè la puguin mantenir com un hàbit durant l'any. Per això, és importantíssim que les famílies puguin ser referents en la lectura: "Si els infants veuen que nosaltres també llegim, podran anar adquirint aquest hàbit." Sens dubte, l'estiu és també el moment ideal perquè experimentin amb nous esports i activitats a l'aire lliure, que els permetin estar en contacte amb la natura. "La natura té un impacte brutal en la salut mental de les criatures. Si tenim la capacitat de fer-los addictes a la natura, els estem oferint un regal meravellós." En definitiva, conclou Alfageme, "com a famílies hem de saber ser una mica més flexibles i adaptar-nos als seus interessos". Però, sobretot, no podem oblidar "marcar uns límits molt clars amb l'ús de les tecnologies", com les tauletes o els mòbils, per evitar que els infants adoptin un rol passiu. "L'estiu no és el moment de ser passius: és el moment de practicar noves activitats i enriquir-nos de noves experiències."