Cartells de descomptes pel Black Friday
Cartells de descomptes pel Black Friday
El Matí de Catalunya Ràdio

Encara surten a compte les ofertes del Black Friday?

Recomanacions dels experts per aprofitar els descomptes massius i no caure en la compra impulsiva

Sergi LópezActualitzat

El Black Friday i les seves rebaixes s'han convertit en una data a tenir en compte pels consumidors. Ja no és el quart divendres de novembre, sinó que s'allarga durant tota aquesta setmana. El director de l'Agència Catalana del Consum, Albert Melià, explica a "El matí de Catalunya Ràdio" què hem de fer per aprofitar els descomptes massius d'aquests dies i no caure en les compres innecessàries:

  • Elaborar una llista amb els productes que volem adquirir durant aquestes rebaixes. Així, podrem tenir un control sobre què volem comprar i el que necessitem.
  • Controlar els preus abans dels descomptes. Observar i tenir present el preu anterior al període ens desvelarà si realment ens surt a compte fer la compra en aquest moment. El preu anterior del producte s'ha d'haver mantingut en el mateix establiment durant el mes anterior a l'oferta sense cap alteració.
  • Vigilar i fer un seguiment de les despeses que fem amb la targeta de crèdit, per tal de dur-ne el control.
  • La publicitat és vinculant, és a dir, l'anunciant està obligat a complir la seva oferta. Si el producte no s'adequa a les característiques i les garanties, el consumidor podrà exigir a l'empresari que les compleixi.
  • Els productes han de tenir la mateixa garantia que quan no estan rebaixats. L'article no pot variar de garantia segons si hi ha més o menys descompte.
  • Conservar el comprovant de compra o factures, ja que si tenim cap problema ens serviran com a garantia i els necessitarem per reclamar.
Les rebaixes del Black Friday han passat de ser d'un dia a tota la setmana
Les rebaixes del Black Friday han passat de ser el quart divendres de novembre a tota la setmana

Menys consum per la inflació

Si bé és cert que en els últims mesos el comerç s'està recuperant, encara no arriba a les xifres de rècord d'abans de la pandèmia, segons els experts. Les previsions apunten que aquest any no es consumirà tant per culpa de la inflació.

El director general de Comerç, Jordi Torrades, fa una previsió de consum per a aquest Black Friday a "El matí de Catalunya Ràdio". Torrades espera una certa contenció del consum:

"Malgrat que és el primer sense restriccions de pandèmia, és veritat que l'encariment de tots els preus de cost fa que els marges s'hagin reduït."

Torrades anticipa un nombre de vendes similar a l'any passat i que "les compres, els beneficis i la creació de llocs de treball serà més moderada, tot i que amb nombres positius".

Aparador d'un comerç de Barcelona (EFE/Alejandro García)
Aparador d'un comerç de Barcelona preparat per a la setmana de rebaixes (EFE/Alejandro García)

Segons dades del comparador de preus Idealo, el 40% dels consumidors no tenen intenció de comprar res durant aquests dies i bona part dels que ho faran gastaran menys que l'any passat. Fa un any la despesa mitjana era d'uns 270 euros, i enguany la majoria de consumidors es gastaran al voltant d'uns 200 euros.

Val la pena comprar en aquesta data?

En la línia de l'Agència Catalana del Consum, el professor de l'Escola Universitària del Comerç ESCODI Albert Vinyals diu que val la pena comprar ara sempre que "siguin productes que ja estem seguint i els veiem rebaixats". Vinyals, autor del llibre "El consumidor tarat", alerta:

"Habitualment són productes que no s'han pogut vendre a causa del seu preu o un estoc excessiu."

Les tendes es desfaran de l'estoc sobrant
Les botigues es desfaran de l'estoc sobrant

Qui hi guanya, amb el Black Friday?

Ni grans marketplaces com Amazon, ni el comerç de proximitat. El professor Vinyals assegura:

"El Black Friday és una campanya més de comunicació que de vendes, i pràcticament els únics beneficiats són les empreses on es posa la publicitat, com Google i Meta."

Els més perjudicats, segons Vinyals, "són les empreses de comerç de proximitat", perquè se'ls fa complicat afrontar una campanya de rebaixes justament abans de Nadal. A més, hi hem de sumar el context d'inflació, la pujada de tipus d'interès, la crisi del combustible i la guerra a Ucraïna. Totes aquestes circumstàncies comporten que molts comerços vagin escanyats i ja no puguin retallar més els marges de beneficis.

NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut