Oli de gira-sol, xocolata blanca, pèsols congelats, blat de moro i melmelada. Aquests són alguns dels productes suposadament bàsics que Carrefour inclou al seu cistell anticrisi. "30 productes a 30 euros" on no hi ha fruita, ni verdura, ni llegums, ni llet. Un exemple més de com el màrqueting esborra el sentit comú.  A les portes d'una tardor costeruda per a moltes llars, Carrefour ha volgut fer mèrits amb una iniciativa que pretén posar les coses una mica més fàcils a les famílies. Una proposta que coincideix amb la idea de la vicepresidenta espanyola Yolanda Diaz de posar un topall al cistell de la compra bàsic, idea que les distribuïdores li han tombat, al·legant que hi ha altres mesures més efectives. Ningú vol pagar per endavant la factura d'una crisi pronosticada... i els qui l'acabaran pagant -sense escapatòria possible, sense opció a dir que no- són els de sempre. L'IPC fa mesos que supera els dos dígits i la inflació se situa en el punt més alt de les últimes dècades. Això vol dir que a les famílies, els sous cada cop els donen per a menys. En concret, per a 280 euros menys, que és el que l'OCDE calcula que cada família està gastant més per viure aquest any respecte a l'anterior per culpa de l'augment desbocat dels preus. Perquè els salaris no segueixen -ni de bon tros- la mateixa tendència que els preus.   Els treballadors perden poder adquisitiu. Els espanyols més que els de cap altre país de l'OCDE. Això, combinat amb el nivell d'atur (que encara que hagi millorat a l'estiu continua sent estructural i un cop es tanqui la temporada turística tornarà a inflar-se) i amb les dificultats de la gent jove per entrar al mercat laboral. Un panorama que no augura res de bo, sobretot per a les llars amb ingressos més baixos, que és on l'impacte de la pujada de preus es nota més. Els governs han d'activar les tecles per esmorteir aquest impacte. Com més aviat millor i, si pot ser, a partir del sentit comú i no d'eslògans comercials.