
Pluges intenses, vent i pedra: Protecció Civil recomana extremar precaucions
Activen en alerta el pla Inuncat per la previsió de pluges intenses aquest dijous, però asseguren que no és suficient per resoldre "una situació de sequera molt llarga"
Protecció Civil ha activat l'alerta del pla d'inundacions (Inuncat) per la previsió de pluges intenses aquest dijous, que podrien superar els 20 litres per metre quadrat en mitja hora.
Es manté la previsió del @meteocat de pluges intenses avui sobretot a partir del migdia
Protecció civil (@emergenciescat) May 25, 2023
Es pot superar a moltes comarques el llindar de més de 20 litres/m2 en 30 minuts
⚠ molta prudència en la mobilitat 🚙🏍
ALERTA pla #INUNCAT pic.twitter.com/MQpJR5Qv2r
Després de les intenses tempestes de dimecres, la previsió del temps indica que aquest dijous les precipitacions més importants es poden repetir durant tot el dia al prelitoral, al litoral i a totes les comarques interiors, per tant, arribaran arreu. Les pluges poden anar acompanyades de vent fort i de pedra.
Dijous amb xàfecs i tempestes a molts punts del país. Tots els detalls de la predicció, a l'actualització del butlletí:https://t.co/dvBoqBQmJb pic.twitter.com/MhMuOQh8Qi
Meteocat (@meteocat) May 25, 2023
Tot el país està sota avís de precipitació des d'aquest matí. A la tarda, s'espera que hi hagi pluges fortes especialment al Pirineu, al Prepirineu de Lleida i a les comarques del nord de Tarragona. Al final del dia els xàfecs es restringiran al sud del país, on encara podran ser forts.
Protecció Civil demana molta prudència, sobretot en els desplaçaments.
🔴 Avui dijous hi ha previsió de fortes pluges 🌧️⚡ a qualsevol comarca
Protecció civil (@emergenciescat) May 25, 2023
Extrema les precaucions sobretot en la mobilitat 🚗🏍️ i evita aparcar el vehicle en rieres o punts subterranis inundables
ALERTA pla #INUNCAT pic.twitter.com/2wR9FiIgv6
La situació pot ser especialment perillosa al pas de rius i rieres, ja que hi pot haver riuades sobtades. I és que, com apunta a Catalunya Ràdio la subdirectora operativa de Protecció Civil, Imma Solé, "estem veient com baixa aigua per torrenteres que fa mesos que no havíem vist".
⚠️⛈️ Avui està activa l'ALERTA del pla #INUNCAT de #ProteccióCivil per fortes pluges.
Agents Rurals (@agentsruralscat) May 25, 2023
👉 Al medi natural, prudència:
❌ No us acosteu a rius o torrents.
❌ No accediu a zones inundables.
❌ No creueu guals o punts baixos per travessar rieres o torrents.
Més ℹ️: @emergenciescat pic.twitter.com/OXPnFJg4ue
Per tal d'extremar les precaucions, des de Protecció Civil recomanen seguir els seus consells en cas de pluges intenses o pedregades. Solé insta a tenir molta precaució en la conducció, a reduir la velocitat si hem d'agafar el cotxe, augmentar la distància amb els altres vehicles i fer les maniobres amb molta prudència:
"Si veiem que hi ha una pluja torrencial o que la visibilitat no és correcta, busquem un lloc segur per aparcar i esperem que passi aquest moment de l'aiguat. I sobretot no hem de travessar zones inundades, ni en cotxe ni a peu."
Saps com actuar en cas de tempesta ??
Protecció civil (@emergenciescat) May 23, 2023
? A casa, tanca portes i finestres per evitar corrents d'aire
? A l'exterior, allunya't de filats, pals de la llum, vies de tren, etc
? No et refugiïs sota els arbres, especialment si estan sols
Més consells #protecciocivil ?? pic.twitter.com/OIpwK9Oaq7
Fortes calamarsades a diferents punts del país
Un dels llocs més afectats per la pedregada d'aquest dimecres és Sant Hilari Sacalm, a la comarca de la Selva. Ha colgat els carrers d'una capa blanca que ha atrapat un cotxe que estava circulant i --segons explica a Catalunya Ràdio l'alcalde, Joan Ramon Veciana-- s'han inundat baixos en alguna zona del poble, i també s'han vist afectats alguns equipaments municipals:
"Ha caigut molta pedra, no molt gran però que s'ha anat acumulant. Per sort, no s'han de lamentar danys personals."
Aquest dijous, amb els carrers ja nets, veïns i comerciants han començat a netejar els locals i els baixos afectats.


Aquest dimecres, també s'ha registrat una incidència per una esllavissada a la C-25 a Sallent, on tampoc hi ha hagut ferits. En general, doncs, no hi ha hagut gaires avisos al 112.
Un respir per la sequera?
Sobre si aquestes pluges ajudaran a omplir els embassaments i a pal·liar la situació actual de sequera a Catalunya, Solé assegura que "tota aigua ajuda", però --de moment-- la quantitat no és suficient per resoldre "una situació de sequera molt llarga":
"Evidentment, és molt bo tant per la situació de perill d'incendis forestals com per les reserves d'aigua, però siguem conscients que continuem amb la situació de sequera."
En aquest sentit, Santi Sagalà, cap de l'àrea de predicció del Meteocat, celebra que finalment plogui, però aclareix que no en tindrem prou:
"Necessitaríem un altre tipus de temporals, de moltes hores de pluja, tipus llevantada, i no pas aquest tipus de xàfecs. Però val més això que res."

Els pantans de les conques internes continuen al 25% de la seva capacitat, però les pluges estan injectant aigua en alguns pantans que s'alimenten del Ter, com el de Sau, on el nivell ha pujat fins a l'11%. En canvi, a les capçaleres del Llobregat i el Cardener gairebé no hi ha canvis.