Un grup de pacients amb insuficiència cardíaca de l'hospital Vall d'Hebron participen en una prova pilot d'un assistent virtual que, a través de trucades telefòniques, pot detectar si estan en risc de tenir una descompensació. L'assistent, anomenat LOLA, està basat en intel·ligència artificial i tecnologia de conversa i és capaç de fer centenars de trucades cada dia per tal de fer un seguiment personalitzat als pacients i determinar quins estan en situació de més risc. El procediment, com explica a Catalunya Ràdio el responsable de l'estudi, Aleix Olivella, consisteix a fer-los preguntes per detectar si estan fent una descompensació:    "Els malalts reben una trucada a la setmana i la LOLA els fa les preguntes que els fariem nosaltres a la consulta per saber si estan descompensats: si s'ofeguen més, si han augmentat de pes, la freqüència cardíaca, la tensió arterial..." La informació que recull l'assistent s'aboca en una base de dades on els professionals preconfiguren alertes per detectar els pacients amb més risc i --diu Olivella-- actuar com més aviat millor:  "Si, per exemple, en un matí es fan 20 trucades, ràpidament identifiquem aquelles on la LOLA ha detectat que passa alguna cosa."  Optimitzant recursos Els pacients que ja han fet ús de la LOLA l'estan valorant molt positivament i alguns inclús l'han arribat a confondre amb una persona. I és que, segons Olivella, els dona seguretat i tranquil·litat:    "D'una banda, saben que algú s'està preocupant de parlar amb ells i, de l'altra, que quan passa alguna cosa els contacten molt ràpidament." La LOLA és capaç de fer centenars de trucades cada dia (Vall d'Hebron) Segons l'expert, la LOLA és també una gran aliada per optimitzar recursos sanitaris:  "Ens permet fer un seguiment de tota la població amb insuficiència cardíaca alhora que optimitzem recursos i ens podem concentrar més en els pacients de més risc."  El programa pilot --impulsat per l'Institut de Recerca Vall d'Hebron, VHIR, la farmacèutica AstraZeneca i l'empresa TUCUVI, especialitzada en intel·ligència artificial conversacional-- va començar a mitjans de març. De moment, hi participen una vintena de pacients, però esperen arribar a prop d'un centenar. El següent pas serà fer un estudi clínic, previ a implementar la LOLA --amb molt de potencial per fer seguiment de malalties cròniques-- als hospitals.