
Tres setmanes per una operació de càncer: creixen les llistes d'espera de la sanitat pública
El Departament de Salut admet que les llistes d'espera per a cirurgies han augmentat fins a un 18% i els professionals reclamen dotar el sistema públic de més pressupost
La represa de moltes proves diagnòstiques, frenades per la pandèmia de coronavirus, provoca una acumulació i un augment de les llistes d'espera a la sanitat pública respecte a l'any passat. Els metges alerten que els pròxims mesos encara poden anar a més.
En general, les llistes d'espera per a cirurgies han augmentat un 18%, segons les xifres que ha reconegut el Departament de Salut. Ara mateix les intervencions amb un termini més llarg són les cirurgies instrumentades de columna, amb 313 dies d'espera, i les cirurgies reparadores de la pell, amb 219 dies.
Una situació anòmala per la pandèmia
Durant l'alerta sanitària per la covid es van deixar d'atendre moltes patologies, que ara s'han començat a diagnosticar. Això ha provocat un augment del temps d'espera per començar molts tractaments, sobretot operacions quirúrgiques. La previsió és que les intervencions es continuaran acumulant i que hi haurà encara més retards.
El Col·legi de Metges de Barcelona admet que els recursos humans de la sanitat pública són limitats i per això el seu president, Jaume Padrós, reclama repensar els models organitzatius:
"Amb els professionals que tenim, organitzant-los d'una altra manera, amb un sistema molt més flexible inspirat en els països més avançats d'Europa, podríem donar una resposta positiva. Però per fer això també necessitem recursos econòmics."
En aquest punt, Padrós demana valentia als responsables polítics i generositat als grups de l'oposició per poder arribar a un compromís per fer els canvis necessaris amb uns recursos econòmics adequats.
El Sindicat de Metges de Catalunya reclama al Departament de Salut un pla de xoc per resoldre aquest embús, però el seu secretari general, Xavier Lleonart, adverteix que els facultatius estan sobrepassats per les condicions en què es veuen obligats a treballar:
"No tenen amb qui engegar aquest pla de xoc. Han arribat a maltractar de tal manera els professionals que s'han d'encarregar d'aquest pla de xoc incrementant la pressió sobre gent que ja està absolutament pressionada per tot arreu, que ja estan molt a la vora de dir prou."
En conseqüència, Lleonart ha vaticinat, des de Catalunya Ràdio, que hi pot haver una revolta dels metges conta aquesta situació, amb aturades i mobilitzacions al carrer.

Per a les proves diagnòstiques també ha augmentat un 8% el temps d'espera
També se'n veuen afectades les proves diagnòstiques, en què el temps de demora s'ha incrementat un 8%, segons CatSalut. Per posar un exemple, l'hora per fer-se una ecografia abdominal es dona a 100 dies vista i per a una mamografia, a 89 dies.

Les operacions de múscul i tendó, o les de parpella i conjuntiva no han augmentat significativament, però mantenen una demora del voltant de 160 dies.
La cirurgia per càncer té un temps d'espera de 21 dies de mitjana, 5 dies més que fa un any, i operacions molt habituals com les cataractes o les pròtesis de maluc s'allarguen fins als 94 i 140 dies de mitjana, respectivament.