Pensionistes contra bancs per la digitalització dels serveis i les altes comissions
Els jubilats reclamen una atenció presencial a la seva sucursal i que s'eliminin les comissions vinculades a la pensió
Pensionistes contra bancs per la digitalització dels serveis i les altes comissions
Pensionistes contra bancs per la digitalització dels serveis i les altes comissions
Algunes persones grans tenen dificultats amb les eines tecnològiques
Catalunya migdia

Pensionistes contra bancs per la digitalització dels serveis i les altes comissions

Els jubilats reclamen una atenció presencial a la seva sucursal i que s'eliminin les comissions vinculades a la pensió

David Àngela, Elisa OmedesActualitzat
TEMA:
Banca

La reestructuració de la banca, amb el tancament d'oficines, els acomiadaments de personal i l'expansió de la digitalització, ha modificat el servei que ofereixen les entitats financeres, amb un sistema de funcionament que margina les persones amb dificultats per fer servir les noves tecnologies, especialment els pensionistes.

Cada cop hi ha més col·lectius i associacions que es rebel·len contra el que consideren una imposició de la banca i una discriminació cap a la gent gran.

Els pensionistes es mobilitzen

El sindicat de pensionistes de Comissions Obreres, com abans la Unió Pensionista, ha convocat concentracions de protesta contra la bretxa digital de les entitats bancàries i la deshumanització del servei que presten, especialment a la gent gran.

Els col·lectius de jubilats reclamen que els bancs recuperin l'atenció personalitzada a través de la finestreta. Ara, les entitats obliguen a fer la majoria de les operacions més habituals, com retirar diners o fer transferències, a través dels caixers automàtics, per internet o amb les aplicacions de mòbil. En alguns casos arriben a cobrar una comissió per retirar diners en efectiu per finestreta.

Abans, es podia anar a la sucursal amb la llibreta, actualitzar-la i veure quins pagaments s'havien fet. Ara ja no i això, per Julia Castillo, representant de la Unió Pensionista, provoca un greuge per a les persones grans.

"Ara necessites que el teu net et tregui un extracte del compte si vols saber què has pagat o esperar que la persona que atén per finestreta tingui la voluntat i l'amabilitat de fer-t'ho. La indefensió de la gent gran davant la banca és brutal i no ho podem permetre."

Per a les persones grans, operar en un caixer automàtic té un perill afegit, explica Joana Solsona, del sindicat de pensionistes de CCOO:

"Quan anem al caixer, tens el risc que et puguin venir a atracar molt fàcilment. Se't queden al darrere i et veuen el número de compte, i a la gent gran encara més."

Els jubilats consideren que tenen dret a una atenció personalitzada. Volen que sigui el personal de l'entitat i no un familiar qui les ajudi, si cal, a fer una gestió. Però ara, segons CCOO, hi ha directors d'entitats que penalitzen els empleats que surten de l'oficina per ajudar la gent gran a operar als caixers automàtics.


Obligats a cobrar per un banc que cobra comissió

Les comissions que cobren els bancs també són motiu d'indignació per als pensionistes, que les consideren abusives. Algunes entitats arriben a cobrar fins a 240 euros l'any en concepte de manteniment del compte, uns diners que s'estalvien els clients que reuneixen unes determinades condicions. Per exemple, si la seva pensió és superior a una certa quantitat, si té rebuts domiciliats o si fa servir unes determinades vegades la targeta de crèdit o de dèbit.

Pensionistes contra bancs per la digitalització dels serveis i les altes comissions
Els pensionistes, contra les comissions abusives dels bancs (ACN / Aina Martí)

La Unió Pensionista denuncia que aquestes pràctiques perjudiquen els que cobren una pensió més baixa. Julia Castillo recorda que els jubilats només poden cobrar la pensió a través d'una entitat bancària.

"No entenem per què et cobren per una cosa que tu no has triat. No podem demanar a la Seguretat Social que ens pagui en efectiu. No podem decidir com ens paguen la pensió ni tampoc com paguem els rebuts."

Els bancs discriminen les persones grans, diuen des de la Unió Pensionista, però al mateix temps els van al darrere per encolomar-los els seus productes. Demanen, per tant, que els ofereixin un servei de qualitat i una informació veraç sobre les comissions, els serveis i els productes adreçats a la gent gran, com ara les hipoteques inverses.


Menys personal, pitjor servei

Els ERO massius anunciats per CaixaBank i el BBVA també preocupen els jubilats. L'acomiadament de més de 10.000 empleats previstos a les dues entitats pot agreujar una situació que Llorenç Guasch, dels Iaioflautes del Garraf, considera que ja és prou deficient.

"És un problema greu que es tanquin oficines, que s'elimini personal perquè l'atenció amb menys recursos cada cop estarà més centrada en la informàtica, un terreny on hi ha gent que se sent absolutament insegura."

S'ha de tenir en compte que els pensionistes acostumen a tenir més de 65 anys, amb una mitjana d'edat de 80 anys, molts sense mitjans ni coneixements informàtics.


Els ajuntaments, a favor dels jubilats

El tancament de sucursals bancàries ha deixat alguns municipis sense oficina o caixer automàtic, i un cop més, la gent gran n'és la més perjudicada.

Comissions Obreres reclama a l'administració pública una normativa que garanteixi l'atenció als veïns dels municipis que s'han quedat sense sucursal bancària, mentre una quarantena d'ajuntaments de tot Catalunya han aprovat la resolució demanant a les entitats financeres que posin els recursos necessaris per garantir un servei presencial adequat a les persones grans.

ARXIVAT A:
Digital Banca
Anar al contingut