Els viatgers de l'aeroport de Barcelona, i també els de Madrid, podran escollir com ha de ser la part de combustible de l'avió que els correspon com a passatge: si el querosè convencional i més contaminant, o un nou combustible sostenible. Això sí, pagant la diferència.   Els biocombustibles estan de moda a Catalunya, fins i tot últimaent a les xarxes socials. També ho estan els combustibles sostenibles d'aviació (SAF), ja que redueixen en un 80% les emissions de CO2. Es tracta d'un biocombustible de segona generació fabricat a partir de residus orgànics (restes agrícoles o forestals, residus urbans, plàstics, olis reciclats). La seva composició química és idèntica a la del querosè convencional i pot mesclar-se i cremar-se al motor de l'avió sense cap inconvenient. Això sí, tal com explica el president de l'Associació de Línies Aèries, Javier Gándara, el cost és superior: "El preu d'aquest biocombustible és en l'actualitat tres vegades superior al convencional." Els SAF es fabriquen a partir de residus orgànics i redueixen en un 80% les emissions de CO2. (GCC) De moment es tracta d'una experiència pionera... Com funciona? Els passatgers poden entrar en una plataforma online que es diu Avikor. Introduint el codi de vol del bitllet, poden calcular quants litres de combustible són necessaris perquè puguin volar, poden saber quin cost tindrien aquests litres en biocombustible, i poden escollir si aposten o no per aquesta opció. Quin cost té? Segons han explicat els impulsors, en un vol Barcelona-Madrid el sobrecost d'escollir combustible sostenible és d'uns 35 euros. En un vol Barcelona-Londres, d'uns 90 euros. S'ofereix, però, l'opció que el viatger pugui escollir meitat querosè i meitat biocombustible, i pagar la meitat de sobrecost. Per que se li demana a l'usuari i no a l'aerolínia? Segons el conseller delegat d'Exolum, Jorge Lanza, es tracta d'avançar-se a una regulació que obligarà a fer servir biocombustible i que també acabarà repercutint en el preu del bitllet, i mentrestant estimular-ne la demanda perque vagi baixant de cost: "És molt possible que la regulació a Europa fixi un mínim obligatori de biocombustible i l'acabarà pagant el consumidor al bitllet. Nosaltres ens hem avançat a aquesta regulació i després depèn de cada consumidor: n'hi ha que son més sensibles amb la sostenibilitat i així tenen l'opcio de triar." Les companyies aèries tenen l'objectiu arribar a les emissions neutres de carboni l'any 2050. (LTA) I després què passa? Avikor calcula els litres de combustible sostenible d'aviació (SAF) necessaris per reduir les emissions del vol sol·licitats pel client (que introdueix un percentatge) i s'encarrega d'introduir aquest combustible al sistema de repostatge, en substitució del querosè tradicional. La plataforma n'informa el passatger i una entitat independent, AENOR, ho certifica, i el client assumeix doncs la diferència de preu entre els dos combustibles.