L'Institut de Salut Global de Barcelona organitza tallers per detectar notícies falses i desinformació científica als mitjans de comunicació entre alumnes a partir de secundària. Hi passaran uns 300 estudiants i la proposta forma part del projecte europeu Goliat, on participen juntament amb altres centres de recerca, i estudia com es transmet la informació i la desinformació. Una preocupació que ha agafat una nova dimensió amb la pandèmia perquè aconsegueix canvis de decisió importants entre la ciutadania. Raül Torán és el responsable de divulgació científica d'ISGlobal i imparteix el taller:  "Hem tingut una gran exposició amb el tema del coronavirus i ens podem trobar que per part de la població poden haver-hi certes pors i aquests missatges reforcen la teva creença. Al final, és molt difícil lluitar contra el que tu creus, però hem de ser crítics i dir-nos que potser estem enganyats" Aquest és l'objectiu del taller, donar eines als alumnes perquè quan rebin una informació comencin, com a mínim, per qüestionar-la i ho facin a partir d'una metodologia molt senzilla, la teoria de la comunicació. Un treball que els alumnes posen en pràctica en una sessió presencial on, a partir d'exemples pràctics, miren aspectes com qui és l'emissor, si és una font de referència en el seu camp o quin és l'objectiu del missatge: "És una metodologia senzilla que els pot servir perquè no els enganyin a l'hora de, simplement, pactar la seva hipoteca o que si els arriba una informació per WhatsApp la posin com a mínim en quarantena." L'objectiu és que els joves tinguin eines i mètode per qüestionar les notícies que els arriben (iStock/Alessandro Biascioli) Després d'una primera part més teòrica, els alumnes treballen les notícies seleccionades i acaben la pràctica als centres. Per assegurar-se que el taller aconsegueix el seu objectiu, aquesta primera sessió presencial es complementa amb una segona trobada, en aquest cas online, on presenten els seus treballs: "Intento escollir notícies on sigui molt evident que hi ha una falsedat darrere, que hi ha una notícia estranya. Per exemple, una notícia on es relaciona el coronavirus amb el 5G o les vacunes amb substàncies tòxiques, quan si això fos així no es podria comercialitzar." L'activitat s'inclou al programa Escolab que organitza l'Ajuntament de Barcelona.