El pla de pacificació de Vilanova i la Geltrú, al Garraf, obliga a un important canvi d'hàbits de les persones que es mouen en vehicle pel centre. Ja no es podran utilitzar els carrers del centre per travessar la ciutat. La Rambla, que és l'eix que divideix la ciutat en dues meitats ja no serà permeable. No es podrà passar d'un costat a l'altre i caldrà anar a buscar dues vies, una al nord, la Ronda Ibèrica, i l'altra al centre, l'antiga carretera convertida en carrer. No es prohibeix l'entrada de vehicles en una part dels carrers, però només per recollir o deixar algú o anar directament a algun aparcament soterrat del centre, de pagament. Qui vulgui utilitzar els carrers per creuar la ciutat, es trobarà amb molts canvis de sentit que tenen l'objectiu de sectoritzar la ciutat i fer sortir els vehicles pel mateix lloc on han entrat tal com ha dissenyat l'equip del regidor de mobilitat de l'Ajuntament, Antoni Palacios: "Tothom podrà arribar a tot arreu però no es podrà utilitzar el centre de la ciutat per travessar-la. A la Rambla, els vehicles d'emergències i mercaderies podran passar però els 10.000 cotxes que ens estan travessant la Rambla ara cada dia, hauran de fer-ho per un altre lloc." El pla obliga a un important canvi d'hàbits dels conductors. Pensant en la salut i el medi ambient La filosofia del nou model s'inspira en la ciutat de Pontevedra, amb un relleu igualment pla i amb un nombre semblant d'habitants. A la ciutat gallega s'han tret 80.000 cotxes diaris  del centre, que segons els seus responsables, fa que hagi quedat una ciutat molt més neta, on la gent passeja i els nens juguen segurs pels carrers. A Vilanova i la Geltrú, l'alcaldessa Olga Arnau defensa el lema del seu equip de govern "Al centre, les persones": "Són canvis que segurament a molts de nosaltres ens comportaran una modificació d'hàbits, però hem d'avançar cap a una transformació del model de mobilitat per responsabilitat amb el medi ambient i per la salut, el benestar i la seguretat de les persones." El lema de l'equip de govern de Vilanova i la Geltrú és "Al centre, les persones". Crítiques dels botiguers Però no tothom comparteix les bondats del nou projecte. Els comerciants lamenten la manera com s'ha fet i la falta d'aparcaments que permetin els compradors, sobretot els de barris allunyats i la resta de la comarca, arribar a fer els seus encàrrecs i no haver d'aparcar el cotxe en alguns dels aparcaments perifèrics, especialment si van carregats. Una de les característiques del pla és l'eliminació de desenes de places de zona blava al centre. Joan Galimany, president de Viu Comerç,  hagués volgut més diàleg: "Tots aquests canvis fa que tot el teixit social de la ciutat vegi que no se l'ha tingut en compte i per tant agafi aquests canvis amb rebuig. Tècnicament no diem res negatiu del pla, però els tècnics possiblement no tenen tota la informació de les associacions." Els comerciants temen que menys cotxes els comporti un impacte negatiu. Els veïns estan a l'espera de com el pla afectarà el seu dia a dia: recollir els infants de l'escola, anar a treballar, anar al mercat central.. hi ha qui tem col·lapses de trànsit en les vies on sí que es pot passar.   D'altres pensen que gaudiran de més tranquil.litat. Des de la Federació d'Associacions de Veïns, Estela González, considera que el trasbals serà important: "Seria un miracle que es treiés la circulació pel centre de la vila i no fos un caos. Voldria dir que les persones ens hem posat davant del mapa de mobilitat nou i hem entès com hem de circular, perquè és inintel·ligible." Els veïns de Vilanova i la Geltrú dubten de si la mesura serà beneficiosa. A les botigues i al Mercat temen una davallada de vendes, que diuen que ja van notar quan fa uns mesos un dels carrers importants, la Rambla Samà, ja es va pacificar. Manel Vera, propietari de La Girada, de menjars preparats lamenta la situació: "Jo he hagut d'acomiadar tres persones perquè les vendes han baixat un 30%. Tots els clients que tenia de Cubelles, de Sant Pere de Ribes, de Canyelles.. ja no venen i m'ho han dit." A la parada de pesca salada Islàndia del Mercat, el Francesc no està en contra de la pacificació però pateix perquè els clients no puguin arribar: "No estic en contra de la pacificació, estic en contra de quan es porten les coses malament, no fer un pla de previsió, un pla d'aparcaments, punts per agafar les comandes, ajudar la gent que no té mobilitat..el que no pot ser és que tanquin el centre i promocionin les grans superfícies, sempre rebrà el petit. Les coses s'han de fer amb seny." Alguns botiguers lamenten la manera com s'ha gestionat el nou pla. Fa pocs dies va entrar en vigor el primer canvi de sentit, al carrer Codonyat, que ara impedeix que s'utilitzi l'Avinguda del Garraf i el carrer Tetuán per anar  d'oest a est travessant la Rambla. Els primers dies s'han registrat cues en moments puntuals com ha constatat la Paqui, encarregada d'una fruiteria: "De moment la gent es queixa, nosaltres hem notat que hi ha més cues, més tràfic aturat. Esperem que la gent ho entengui poc a poc, perquè ningú està d'acord amb tot això." El Xavier, de Canyelles que està amb el  cotxe aparcat, esperant que arribin els seus fills caminant des de l'escola perquè no pot arribar a la Rambla Principal, es queixa " cada vegada ens ho posen més complicat" i recorda que Vilanova i la Geltrú és capital de comarca. Just al costat, el Manel passa caminant amb la  bicicleta al costat: "Vaig en bicicleta, vaig a peu i és el que hauria de ser per a tothom. La ciutat és per a les persones, els cotxes que es busquin la vida." A un veí de l'Avinguda del Garraf, a la zona pacificada, també de nom Manel ja li està bé el canvi: "A mi m'afavoreix, perquè hi ha menys circulació per aquí, si volem una ciutat més cívica i el centre per poder anar  caminant tranquil.lament sense vehicles és millor, però sempre hi ha algun perjudicat." L'àrea afectada pels canvis de circulació ocupa gairebé 41.000 m2 i inclou el nucli antic de Vilanova i el sector sud de la Geltrú. L'equip de govern municipal garanteix l'accés dels transportistes, els vehicles d'emergències i les persones amb mobilitat reduïda.